Fusebox Startet 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Startet 23.Januar.2012 (redigert) Hei dere. Jeg sitter og funderer litt på hva jeg skal finne på med 2 stk. 41A motorer. De røyker en del ved kaldstart, som kjent, og har lest mye på internett, og baatplassen, om mulige løsninger. Jeg kan ikke huske å ha sett noen som har forsøkt å kjøre kupévarmeren (luftvarmer) ned i motorrom for å forvarme både luft og motorer ? Om jeg setter på et Y-spjeld, som velger kabin- eller motorromsvarme, og lar den gå i motorrommet noen minutter før start ? Andre alternativer er f.eks. vannvarmer (parkerings-varmer), men den tar sin tid på to motorer, og det er vel luften som er trikset her ? Noen som har forsøkt dette med luftvarmer ? Redigert 23.Januar.2012 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Jeg tvivler på at forvarmet luft vil gøre nogen forskel. Forbrændingskammeret er stadig koldt, og det er temperaturen der, som bestemmer om forbrændingen bliver ren - eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 23.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Det er nok riktig, men disse motorene har (iblant) montert glødespiraler i innsuget, som visstnok skal forbedre røykingen. Hvis da luften er forvarmet, så er det vel en teoretisk sjanse for at det kan hjelpe ? Neppe noen fullgod løsning, men om det hjelper litt så er det jo kanskje verdt forsøket. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 (redigert) Jeg har i den kalde årstiden plassert en 200W frostvakt under motoren. Ryker fortsatt ved start, men betraktelig mindre enn de gangene jeg har startet opp uten denne motorromsvarmen. Forutsetter selvfølgelig at man ligger på landstrøm. På sommeren ryker det også noe ved start, men det er jo tross alt en 41A. Redigert 23.Januar.2012 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Ingar Svart 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Andre alternativer er f.eks. vannvarmer (parkerings-varmer), men den tar sin tid på to motorer Det finnes slangevarmere med pumpe, med betydelig større effekt enn de tradisjonelle blokkvarmerne. Veldig mye snakk om det her... Obs: Dette er ekte Kinaware og personlig er jeg meget skeptisk til kvaliteten.... Har du 2 motorer i Nidelv 28? Sitér dette innlegget Link to post
NorSiglar Svart 23.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 (redigert) Har fastmontert biltemas enkleste kupevarmer i motor rommet, vnaligvis på timer (15 minutter hver time). Gir lunk i mr.Perkins og han starter gladlig hver eneste gang, også når det er pinnekaldt ute (-25 grader ute med start på første forsøk og lite røyk). Men vifa må gå lenge nok til at det blir lunk på metallet. Bare varme lufta hjelper ikke mye for å få den til å gå rolig og uten røyk. Redigert 23.Januar.2012 av NorSiglar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 23.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2012 Motorvarmer og slangevarmer er greit med brygga, og der det er tilgang til strøm. Største ulempen er når man drar en formiddag i strålende sommersol og deilig vær, og røyklegger hele uthavna til misnøye for alle andre. Hvis det da er motoren som er mest viktig å varme opp, så er det vannvarmer som gjelder. Så kan man jo eventuelt kjøre ned litt varmluft i tillegg. Et Y-spjeld koster ikke mange kronene å sette inn med en liten slangestuss ned i motorrommet. Det er i alle fall duket for en test når isen går :-) Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 24.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2012 Men, det ER jo håp : Ikke mye røyk å spore her. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 24.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2012 Varm luft gir mindre røyk/ bedre forbrenning, prøv med eberen.. Har glødeplugger i innsuget på min motor (LP), står på ca 5 min etter start, det er effektivt. Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 24.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2012 Y spjeld? Er du ikke redd for å motorromslukt i resten av båten via luftkanalene? Tviler på att spjeldet stenger 100% Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 24.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2012 Ville prøvd med etpar kW varmepistol i innsuget før jeg tok bryet med installasjonen. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Trophy Svart 24.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2012 (redigert) Noe lignende er populært i US, varmer bunnpanna og oljen http://www.alibaba.com/product-gs/514445669/2011_Hot_Sell_3_18_Engine.html http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=engine+oil+pan+heater&_sacat=0&_odkw=engine+block+heater&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313 Redigert 24.Januar.2012 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.