Jump to content

Tips om rengjøring av gammel fenderlist

Tombåt

Recommended Posts

har du bilde? -fenderlist er ikke fenderlist :) antar den er grå?

jeg har tidligere brukt et fint våtslipepapir og rikelig med vann, og det ble ikke så ille. Listen var gulnet på siden mot solen enkelte steder samt blitt "rugglete" i overflaten. -Lys grå list. rubbing skal vel også kanskje funke. -dette er nok i utgangspunktet ganske kraftige tiltak, men igrunn skånsomt i forholdt til sterke kjemikalier.

prøv og pusse lett på de værste plassene først og se hvordan det blir. Fenderlista bør være fargeekte. Jeg er usikker på om color-back produkter er heldig å bruke da det gir avrenning, ihvertfall min erfaring med det på bilstøtfangere og sorte pyntelister.

Har brukt rubbing, som nevnt iforrige svar, men JIF og skikkelig skrubbing (med fuktig fille) har i de fleste tilfellene gjort susen. Etter dette bør overflaten behandles - jeg har brukt polish og voks, det vil beskytte den "nakne" overflaten og gjøre at ikke skitt setter seg med en gang og misfarger lista pånytt. Det blir en god del gnikking før du er i mål. :-)

Redigert av Vidar0 (see edit history)

Som Dundun sier, Hugos tar det utroligste. Gjorde for mange år siden rein en motorsykkelhjelm som var lakkert med svart matt spraylakk. Etter mange timer med pussefille og Hugos var den igjen tilbake i orginale farger, rød og sølv. Gjorde rein fenderlista på den gamle mørebasen min før sjøsetting i sommer, og brukte da Hugos, med bra resultat. Jeg klina inn fenderlista med vaselinolje etterpå jeg da, og den skinte som en soloppgang etterpå. vaselinolje funker på det meste fra sykkelkjeder til hagemøbler.

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Jeg brukte lynol på fenderlister av svart gummitype i flere år. Veldig lettvint og effektivt, men listene kan virke litt tørr etterpå. Etter råd fra Båtplassen gikk jeg over til å rengjøre med bremseveske i fjor, og blir å fortsette med det. Bremseveske renser nesten like bra som lynol, men legger igjen en oljefilm som gjør at listete ikke blir så tørr...

Fenderlista mi var grå med flekkvis gulning, prøvde med alt fra jif til aceton uten noe bra resultat. Endte med utskifting av hele dritten. Det viste seg at gulningen gikk flere mm inn i gummien, og da er det ingen kjemikalier som tar dette... Nå er båten min utsyrt med flott og svart fenderlist :cool:

Redigert av Fjellmatros (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...