SIR DAY Startet 24.Januar.2012 Del på Facebook Startet 24.Januar.2012 (redigert) I en annen tråd kom spørsmålet: :fokk: Ser at noen nevner flåte i innleggene. Det er vel ikke noen som seiler rundt på havet uten flåte? Eller langs kysten for den del. :bombom: Det hele blir litt relativt om det er nødvendig med flåte, og hvilken flåte. Man er alltid sikrest ombord i båten, derfor sier man det så tøft på seilspråket: Man går aldri NED i redningsflåten, man klatrer OPP i den. Det man bør overveie er tiden for og sannsynligheten for å bli reddet om noe skulle gå til h..... Langs kysten må man kunne være klar for 30. min til 1 time i sjøen (overlevningsdrakt) Over Nordsjøen kan man risikere 2 timer, og da er flåte bra, eller at man går nært nok sammen med annen båt man kan både ha radiokontakt med, evt visuell kontakt. Det finnes også forskjellige typer redningsflåter: Skal du krysse Atlanteren går du for de største og mest utstyrte, de som kan holde deg i live i mange dager, ja, noen har erfart mange uker. Etter å ha lest erfaringer fra overlevende fra slike turer, så er det unisont: Flåten må være dimensjonert for minst dobbelt så mange som man er ombord. En 4-manns flåte blir for liten selv for bare 2 når man skal oppholde seg der i lang tid. Diskusjonen er så interessant at jeg tar den med inn i en ny tråd. (HER, JA! ) Så hva synes dere om ovenstående betraktninger og hva er deres erfaringer? Redigert 24.Januar.2012 av bombom (see edit history) Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
Brumm Svart 24.Januar.2012 Del på Facebook Svart 24.Januar.2012 Som regel ferdes jeg bare langs kysten med visuell kontakt til land, men likevel hadde jeg som regel en vanlig gummijolle hengende på akterspeilet i tilfelle jeg var nødt til å forlate båten. For selv om du bare er hundre meter fra land er du i skikkelig trøbbel hvis vannet er kaldt og det ikke er andre båter i nærheten som kan hjelpe deg. Nå synes jeg etterhvert det var plagsomt med denne gummijolla der bak. Ikke brukte jeg den til noe annet heller. Den bare sto der på badeplattformen i tilfelle nødsituasjon og tok bare masse plass. Jeg bestemte meg derfor i fjor for å kjøpe inn en redningsflåte, og med den er problemet mitt løst. Og nå føler jeg det forholdsvis trygt å ferdes på sjøen også i de kalde månedene hvis noe skulle skje. Det er kanskje brann som er den største årsaken til at folk må evakuere sin båt, i hvertfall i kystnære strøk. Jeg håper jo at en slik katastrofe ikke skjer med min båt, men skulle det skje ville jeg og mannskapet raskt ha en retrett ved hjelp av flåten som alltid står stand by. Jeg mener at folk flest burde utstyre fritidsbåtene sine med redningsflåte selv om de aldri er langt fra land. Men en gummijolle vil jo også være til hjelp, hvis man gidder å dra med seg den hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
sjöfugelen Svart 24.Januar.2012 Del på Facebook Svart 24.Januar.2012 Må og må!! Det er nå kommet nye inspeksjonsregler for tollere/myndigheter i Europa. Norge har signert denne også. Nå er fritidsbåtene kommet inn i denne mappen. Du må ha alt sikkerhetsutstyr iorden,(flåte, brannslukking, flashlys, raketter, etc.) Det holder ikke bare med plotter og elektroniske kart. Du MÅ ha papirkart, og disse må være oppdaterte! Også oppdaterte publikasjoner (havneböker etc.) I tilleg må du ha logbok for dokumentering av seilplaner mellom havnene. Det neste blir vel at du må levere inn seilinsg plan FÖR avgang med ETA for destinasjon, evt. også for alternativ havn?? http://thesailnews.com/?p=1244 Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 24.Januar.2012 Del på Facebook Svart 24.Januar.2012 (redigert) Enig i at fartsområde er med å bestemmer om man har flåte eller ei, eller hvilken type flåte. Med mindre man seiler i tropene bør man alltid he en som har oppblåsbar bunn, slik at man ikke blir nedkjølt av sjøvannet. Like viktig moment er hva du har å varsle med at du er i nød. Er man lur, invisterer man i EPIRB som har innebygget GPS mottaker. Dette gir en posisjonsnøyaktighet på under 100m. Da er det egentlig ikke snakk om tid for "search" - men bare tid til "rescue" Dette vil korte ned tiden man venter i flåten radikalt. Vi har flåte montert på rekka akterut alltid. Men det er bare pga. makelighets hensyn. Ville allikevel aldri gjort en havkryssing uten den. Geir Redigert 24.Januar.2012 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Hulda Svart 24.Januar.2012 Del på Facebook Svart 24.Januar.2012 Jeg har ikke kommet så langt enda at jeg har investert i flåte. Før eller senere kommer den nok, men det avhenger av hvordan vi bruker Hulda. Så lenge vi ligger og plasker inne i Kattegat, så ser jeg ikke behovet. Når vi er på ferietur, så henger jolla som regel bak der og slenger. Dog har jeg investert i 3 stk Helly Hansen E-352 Offshore Immersion Suits. Dette er brukte drakter kjøpt fra HH, kr. 1200/stk. Men verken drakter eller jolle er ment å erstatte flåte. Draktene kommer i tillegg. Har nettopp overlevd en dag i Oslofjorden i fb. m/Grunnleggende sikkerhets- og beredskapsopplæring. Og jeg kan forsikre at det er drittkaldt å plaske rundt i kuling og sjøsprøyt om vinteren. Selv om solen skinte og kulingen kom fra en vifte, og spruten kom fra en vannslange. Om båten søkker under beina på en fattig faen, midt på natten i kuling, så blir scenarioet annerledes. Og da skal man komme seg opp i en slik flåte. Derfor er det etter mitt syn både redningsdrakt og flåte. En av de mer trinne gutta på kurset måtte ha hjelp av fire mann for å komme seg ombord. I andedammen ved Langgrund, Horten. Han hadde ikke hatt tjangs i vannet, alene sammen med en flåte, midt på havet, i kuling. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 24.Januar.2012 Del på Facebook Svart 24.Januar.2012 Brumm: Den plasseringen hadde jeg ikke vært komfortabel med! Det er ingen mulighet for at den blåser seg opp og løsner fra båten uten hjelp dersom skuta skulle gå ned. Min Zodiac ligger på hyttetaket spent fast med en hydrostatisk utløser så den ikke forsvinner til buns med "moderskipet". Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 24.Januar.2012 Del på Facebook Svart 24.Januar.2012 Må og må!! Det er nå kommet nye inspeksjonsregler for tollere/myndigheter i Europa. Norge har signert denne også. Nå er fritidsbåtene kommet inn i denne mappen. Du må ha alt sikkerhetsutstyr iorden,(flåte, brannslukking, flashlys, raketter, etc.) Det holder ikke bare med plotter og elektroniske kart. Du MÅ ha papirkart, og disse må være oppdaterte! Også oppdaterte publikasjoner (havneböker etc.) I tilleg må du ha logbok for dokumentering av seilplaner mellom havnene. Det neste blir vel at du må levere inn seilinsg plan FÖR avgang med ETA for destinasjon, evt. også for alternativ havn?? http://thesailnews.com/?p=1244 Det høres litt alvorlig ut, men jeg tror vel ikke det er verre en at de fleste som seiler på åpent hav vil med relativ små justeringer oppfylle kravene. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 24.Januar.2012 Del på Facebook Svart 24.Januar.2012 (redigert) Beklager dobbeføring Redigert 24.Januar.2012 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 24.Januar.2012 Del på Facebook Svart 24.Januar.2012 Må og må!! Det er nå kommet nye inspeksjonsregler for tollere/myndigheter i Europa. Norge har signert denne også. Nå er fritidsbåtene kommet inn i denne mappen. Du må ha alt sikkerhetsutstyr iorden,(flåte, brannslukking, flashlys, raketter, etc.) http://thesailnews.com/?p=1244 Hei Dette var nytt og nyttig info. Men jeg kan ikke helt lese meg til at det stilles krav til flåte og raketter. Der er vel reglene for inspeksjon som er nye ikke reglene til sikkerhetsutstyr. Og da er det vel CE kravene til en båt samt nasjonale tilegg som en inspeksjon kan påpeke mangler ved. Meg bekjent snakker vi vel da om et antall brannslukkere (CE) samt redningsvester (norsk krav). Eller har du link til noen forskrift som sier noe annet? Personlig mener jeg også at en er godt hjulpet med jolle i kystnære farvann (men om en ikke bruker denne til noe annet enn potensiell livbåt ville jeg også ha byttet den ut med flåte)mens flåte er mer på sin plass på overseilinger. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 24.Januar.2012 Del på Facebook Svart 24.Januar.2012 Brumm: Den plasseringen hadde jeg ikke vært komfortabel med! Det er ingen mulighet for at den blåser seg opp og løsner fra båten uten hjelp dersom skuta skulle gå ned. Min Zodiac ligger på hyttetaket spent fast med en hydrostatisk utløser så den ikke forsvinner til buns med "moderskipet". Der er vi to veldig uenige. Flåten min er montert svært tilgjengelig fra der folk oppholder seg. I en situasjon vil det ta meg under 30 sek fra jeg begynner å løsne flåten til den ligger i vannet. Jeg har hele akterdekket å bevege meg på under denne operasjonen. Ikke noe klatring for å nå opp til et hyttetak. Og en hydrostatisk utløser kan jeg ikke helt se fordelen av med mitt båtbruk. Og det ville også bli et ekstra teknisk element tilkoblet flåten som kan svikte. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Januar.2012 Del på Facebook Svart 24.Januar.2012 Det høres litt alvorlig ut, men jeg tror vel ikke det er verre en at de fleste som seiler på åpent hav vil med relativ små justeringer oppfylle kravene. Helt enig, det er til og med krav som fører til at jeg må sertifisere kona! Det verste blir vel at man må opptre som et slags skip ved at man må fortelle 'noen' om avgangs- og ankomstider. Noe vi ikke er vant med her i Skandinavia. Som: Forlater Strömstad 24.01.2012 kl.: 16:00. Forventet ankomst Grebbestad 24.01.2012 kl. 20:50. Men jeg regner med at Svenska Kryssarklubben kommer ut med informasjon om disse forholdene kommer til anvending. Og så er jeg innmari dårlig på dette med oppdaterte papirkart. Elektroniske kart også for den del. Det ene settet mitt er korrigert til år 2000. Papirkartene går helt tilbake til 80-tallet. Underlig at jeg i det hele tatt greier meg på vannet. Men til jul fikk jeg "Havnelods 2011/2012". Fruen likte så godt ferieturen vår til Danmark i fjor, at sommeren i år har hun også booket til Danmark. Nei, jeg kommer nok til å slite noe voldsomt. Sitér dette innlegget Link to post
fokk Svart 24.Januar.2012 Del på Facebook Svart 24.Januar.2012 (redigert) Flåte ombord er en selvfølge ombord, dette om vi seiler langs kysten eller overseilinger. Det kan være flere grunner til at vi kan risikere at flåten må brukes. Størst sansynlighet er brann ombord. Vi snakker da om få minutter på å forlate båten. Vi har flåten plassert helt akter der den kan droppes lett overbord. Plassering på luka ved oppgang fra salong(seilbåt)er en dårlig løsning. Tenk brann. Hvor kommer varmen og røyken opp? Har vært ute for akkurat dette tilfelle. Flåten bør kunne droppes så lett som mulig på sjøen,det er jo ikke sikker at det er den sterke skipperen som må ordne det, kanskje det er datteren på 14 år. Hydrostat utløser er selvfølgelig på plass.Det samme er EPIRB og pyroteknisk . Redigert 24.Januar.2012 av fokk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 24.Januar.2012 Del på Facebook Svart 24.Januar.2012 ved kysten: nei, holder med gummibåt. På havet: absolutt krav for min del. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 24.Januar.2012 Del på Facebook Svart 24.Januar.2012 Er det kaldt i vannet så spiller det liten rolle om man er 100 meter fra land eller 100nm. Utfallet er det samme: man dør som regel. Eg har 8 manns flåte med isolert dørk, og jolle, plb, pyro i vanntett boks, men eg mangler redningsdrakter og det håper eg å kunne supplere med om ikke allt for lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 24.Januar.2012 Del på Facebook Svart 24.Januar.2012 De nye reglene, det er vel dette http://www.noonsite.com/Members/val/R2011-12-29-2/view ? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 24.Januar.2012 Del på Facebook Svart 24.Januar.2012 Jeg er enig i at ved kystseilas vil en klare seg bra med en gummibåt/jolle. Det handler og om å ikke bli helt hysterisk sikkerhetsorienter. De fleste her kjører sikkert bil og sykler, statistisk betydelig farligere enn å ferdes i båt. Jeg tror de nye reglene vil bli juster og tilpasset de enkelte land, men obs. om en seiler utenlands. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 24.Januar.2012 Del på Facebook Svart 24.Januar.2012 Der er vi to veldig uenige. Flåten min er montert svært tilgjengelig fra der folk oppholder seg. I en situasjon vil det ta meg under 30 sek fra jeg begynner å løsne flåten til den ligger i vannet. Jeg har hele akterdekket å bevege meg på under denne operasjonen. Ikke noe klatring for å nå opp til et hyttetak. Og en hydrostatisk utløser kan jeg ikke helt se fordelen av med mitt båtbruk. Og det ville også bli et ekstra teknisk element tilkoblet flåten som kan svikte. Jeg trodde litt av poenget med en redningsflåte var at man ikke skulle bruke noe tid (selv 1 sek) på å løse ut en flåte. Ofte oppstår det mye kaos i forbindels med forlis og man har ikke alltid tid til noe annet enn å komme seg ut av båten. Rednigsflåte er noe som løser seg ut automatiskt, på samme måte som en oppblåsbar vest som kun utløses manuelt ikke gir samme sikkerhet som en som blåses opp automastiskt. Men det å ha med en flåte/jolle er bedre enn ingenting. Sitér dette innlegget Link to post
Goran Svart 24.Januar.2012 Del på Facebook Svart 24.Januar.2012 Bombom:" Etter å ha lest erfaringer fra overlevende fra slike turer, " -Hvor har du lest om andres erfaringer? Noen gode boktips? Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
A.T. Svart 24.Januar.2012 Del på Facebook Svart 24.Januar.2012 Jeg har hatt flåte i flere år, og har nå bestilt flåtekrybbe og hydrostatutløser hos seatronic. Er det noen som har dårlige erfaringer med en hydrostatutløser? Kan den løsne i sjøgang/ sjøsprut? Er det hensiktsmessig å ta den inn i båten når men ikke er på tur? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Januar.2012 Del på Facebook Svart 24.Januar.2012 Jeg har hatt flåte i flere år, og har nå bestilt flåtekrybbe og hydrostatutløser hos seatronic. Er det noen som har dårlige erfaringer med en hydrostatutløser? Kan den løsne i sjøgang/ sjøsprut? Er det hensiktsmessig å ta den inn i båten når men ikke er på tur? Utløseren reagerer på trykk. Den løser ut når den kommer under vann. Sprut og sjøgang vil ikke løse den ut. Men det er jo en dings som skal ha sitt periodiske vedlikehold på linje med en flåte. Sitér dette innlegget Link to post
SIR DAY Svart 25.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2012 (redigert) Goran: Las dennei fjor vinter. Lånte på Deichmanske... ++flere jeg ikke husker, men var i biblioteket til SY CASSIOPEIA som jeg var på langtur med ifjor... Redigert: Her finner du flere historier, du får forhåndsvisning på noen av bøkene Redigert 25.Januar.2012 av bombom (see edit history) Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
Brumm Svart 25.Januar.2012 Del på Facebook Svart 25.Januar.2012 Jeg trodde litt av poenget med en redningsflåte var at man ikke skulle bruke noe tid (selv 1 sek) på å løse ut en flåte. Ofte oppstår det mye kaos i forbindels med forlis og man har ikke alltid tid til noe annet enn å komme seg ut av båten. Så du forventer at redningsflåten går i sjøen og blåser seg opp helt automatisk i samme sekund det begynner å brenne i motorrommet eller det er gått hull i skroget? Mens mannskap og skipper driver med sitt? Hallo, hvor er realismen her. Hvis du skal ha hydrostatisk utløser koblet til flåten må flåten lagres uhindret på utsiden av båten, f eks på et styrehustak eller på et åpent dekk på en seilbåt. Slik jeg har forstått at en hydrostatutløser virker har denne ingen funksjon før båten er helt nedsunket under vann og at den grunnet trykk vil løse ut på fire meters dyp. Da ligger ikke bare båten i vannet, men også mannskapet. Man vil mao forsøke å manuelt hive flåten overbord før båten evt er sunket. Det må altså blir slik jeg ser det et ekstremt scenario til hvis man skal ha bruk for en slik utløser. F eks at man er skadet eller kanskje ligger å sover neddopet under dekk og våkner først etter at man ligger i sjøen. Man sitter i hvertfall ikke å venter mens båten synker og håper på at systemet vil virke? I motorbåter er det vanskelig å finne et egnet sted for oppbevaring av flåte. På dekket vil den ta for stor plass og hindre utsikt. Akterspeilet er okkupert av jolle osv. Så får man helller kompromisse litt og satse på en løsning som ikke er helt etter boka. Slik jeg har montert min står den ekstremt lettilgjengelig til hvis ulykken skulle være ute pga åpent akterdekk. Og jeg har dessuten full kontroll med utløsertauet som skal festes i en rekke før man hiver kontaineren i sjøen. Ved brann vil det ta tid før en båt synker, men det blir fort varmt og utrivelig og du er derfor uansett nødt til å fysisk løsne flåten fra f eks et dekk og få den manuelt i sjøen for å vinne tid. Det er mange som har flåter pakket i en bag og oppbevarer den i en sittebenk ute. Det synes jeg er en helt ok løsning bare det ikke er for mye plunder og heft å få den over rekka. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 25.Januar.2012 Del på Facebook Svart 25.Januar.2012 Enig med sistnevnte taler. Jeg har et grunt dekksrom ved masten hvor flåten ligger, og har sjekket at alle har krefter til å lempe den over rekka. Har gummijolla bak og vil klart satse på den ved kystseilas, kanskje ta flåten på slep dersom jeg har veldig god tid og ikke annet å foreta meg. Sitér dette innlegget Link to post
jøran123 Svart 25.Januar.2012 Del på Facebook Svart 25.Januar.2012 Man må vel ikke ha flåte, men som flere sier: det spørs på bruksområdet til båten. Da vi seilte Oslo-Lofoten-Oslo (www.tida-oslo.net) hadde vi både jolle, og flåte plasser under sittebenken bak roret (Dufour 36) da kunne man bare løfte av sitteplaten og dytte flåten rett i sjøen. Utløsertauet var festet i flåtekrybba. I tillegg hadde vi både EPIRB og raketter. I tillegg til plotter så hadde vi også nesten 60 kvadratmeter papirkart. Nå plasker vi bare innerst i Oslofjorden med motorbåt, og ser på behovet for flåte som ikke eksisterende. Har jolle med påhenger hengende bak i daviter. Kjekt å ha når man må til land for å handle og ikke vil forlate "godplassen". Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Januar.2012 Del på Facebook Svart 25.Januar.2012 Jeg lurer faktisk på om vi ikke skal ha to flåter når vi drar på langtur. Den som sitter på rufftaket er naturligvis hovedflåten - men om vi går ned ser jeg for meg at det kan skyldes en knock down og da er det ikke usannsynlig at flåten blir revet bort av vannmassene. Derfor kan en ekstra flåte i sekk under dekk være en ting jeg tenker på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.