Bitteliten Svart 23.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2012 Entre flåte fra vannet er krevende uansett. Derfor regelen om at man bør gå ombord fra båten, om mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2012 Da må du nok legge deg i trening NilsPils :-) Det er en av grunnene til at 1st prioritet hos oss er skikkelige redningsdrakter. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 23.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2012 (redigert) Jolla går rundt hvis jeg prøver. Hjelper lite med trening da. Men jolle på 300 kg som Hulda har og med leider hadde det sikkert gått lett. Jeg har trent litt allerede. Har ramlet i vannet i marinaen to ganger. Den ene gangen var senhøstes alene i marinaen! Kom meg opp ved egen hjelp, men bare såvidt. Og man blir vel ofte ikke sprekere med årene(?). Så leider i marinaen kan kansje også være en god ide, men jeg pleier nå alltid å ha badeplattformen på båten nede for sikkerhets skyld. Har redningsflåte på neste års budsjett sammen med ekstra ekkolodd til akterdekk og litt(?) fiskeutstyr. Redigert 23.Desember.2012 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Bitteliten Svart 23.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2012 http://www.seatronic.no/redningsflater-flater-c-249_96/seago-offshore-rorc-p-3241 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2012 NilsPils skrev On 23.12.2012 at 19.35: Jolla går rundt hvis jeg prøver. Hjelper lite med trening da. Men jolle på 300 kg som Hulda har og med leider hadde det sikkert gått lett. Du må forveksle Hulda med en annen. Jeg kan løfte jolla alene, og jeg er ingen sterk olding. Jolla jeg har veier neppe mer enn 40 kg. Og har man redningsflåte med to-trins taustige som flakser rundt, så er ikke det enkelt heller. Dessuten, skal jeg ha flåte, så skal den være i boks- ikke i bag. Da formoder jeg at man kommer på >10 000 kroner. Så fasiten må være at flåten må entres uten at man ramler i vannet. Og så må den være i boks montert ute. Å ha den surret på dekk liggende i en bag anser jeg for lite hensiktsmessig. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 24.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2012 Sorry! Det var vel Bitteliten som hadde den "bittelille" jolla på over 300 kg. Jeg har en benk på akterdekket til redningsutstyr hvor bagen passer fint. Så boks blir bare i veien hos meg. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Bitteliten Svart 24.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2012 Jolla er bare 9 fot. Stuttkjukk rett og slett Sitér dette innlegget Link to post
Fartøyskontroll Svart 3.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2015 (redigert) Her var det enormt med "synsinger" og "meninger" gitt! Mange forståsegpåere som tror de er kapteiner på 300 tonnere og det som større er, hehe... Hvor står det at fritidsfartøy "SKAL" ha flåte, drakter, EPIRB, SARD, oppdaterte papirkart, pyro (raketter, bluss etc.) og faens oldemor?? Tror dere forveksler med "Forskrift om redningsutstyr på skip" og den gjelder for YRKESFARTØY, (Dette lovverket jobber jeg med hver eneste dag, siden jeg jobber i et godkjent kontrollforetak for fiske, - fangst og lasteskip under 15m største lengde) Uansett har ikke det regelverket satt noen som helst krav til fritidsfartøyer med LOA <15 meter. Det regelverket som fritidsfartøyer har å rette seg etter, heter: Forskrift om flyteutstyr om bord på fritidsfartøy. Kort sagt: Egnet og godkjent flyteutstyr til alle ombord, herunder vest, drakt eller lignende. Og nå skal den vel være iført også, på åpne båter I følge småbåtloven ). Legg merke til at det er vesentlig forskjell på at "Kongen KAN gi forskrifter" og "Kongen HAR gitt forskrifter" ang navigasjon-, kommunikasjon-, brann- og redningsutstyr. En hydrostatisk utløser på flåte skal løse seg ut automatisk DERSOM man kaster flåten overbord, ELLER blir med skipet ned. Årsaken til at dette er påbudt på yrkesfartøy er at det har vist seg å være vanskelig å dykke ned etter flåta, dersom man måtte hoppe overbord før man rekker å utløse den manuelt. Spesielt om man har vest eller drakt på seg :P Og når ting skjer, skjer det gjærne raskere en du tror! Men det er overhodet ingen krav om dette på fritidsbåter. Hva som er LURT å ha ombord, er noe helt annet.... Redigert 3.Juli.2015 av Fartøyskontroll (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2015 Dette sier ISAF om seilas i Kategori 1 når det gjelder flåter: 4.20 Liferafts 4.20.1 Liferaft Construction and Packed Equipmentc) A sufficient number of liferafts shall be provided so that in the event of one liferaft being lost or rendered unserviceable, adequate capacity remains for all persons on boardd) Liferafts shall comply with SOLAS LSA code 1997 Chapter IV or later version. 4.20.2 Minimum Liferaft Equipmenta) A SOLAS liferaft shall contain as a minimum a SOLAS A pack;4.20.3 Liferaft Packing and Stowagea) Each liferaft shall be packed either in:- i a rigid container securely stowed on the working deck, in the cockpit or in an open space; or:- ii a rigid container or valise securely stowed in a dedicated weather tight locker containing liferaft and abandon ship equipment only which is readily accessible and opens onto the cockpit or working deck, or transom c) Liferaft stowage on a multihull and a monohull with moveable ballast shall be such that each liferaft may be readily removed and launched whether or not the yacht is inverted.d) The end of each liferaft painter line should be permanently made fast to a strong point on board the yacht. 4.20.4 Liferaft Launching a) Each raft shall be capable of being got to the lifelines or launched within 15 seconds. b) Each liferaft of more than 40kg weight should be stowed in such a way that the liferaft can be dragged or slid into the sea without significant lifting Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 3.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2015 Flåte, 2 nødpeilesendere, skikkelige redningsvester med line til alle, livliner å koble seg på for å bevege seg fastkoblet på dekk, pyro, grabbag er det viktigste. Har seilt til Skagen uten alt dette, men nordsjøen er det med. Flåte på dekk i sommerferien, i ett lasterom resten av året. Livline er det klart viktigste. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 3.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2015 Mulligan skrev On 3.7.2015 at 11.24: Dette sier ISAF om seilas i Kategori 1 når det gjelder flåter: Dette er altså regelverket for offshore racing med enskrogs seilbåter, så man kan nok lette litt på kravene om man ferdes innaskjærs. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2015 Postulatet var:Uansett har ikke det regelverket satt noen som helst krav til fritidsfartøyer med LOA <15 meter. Det regelverket som fritidsfartøyer har å rette seg etter, Jeg prøvde forsiktig å antyde at det kan forekomme noen andre regler. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.