Jump to content

Behovet for redningsflåte: MÅ man ha det?

SIR DAY

Recommended Posts

Jolla går rundt hvis jeg prøver. Hjelper lite med trening da. Men jolle på 300 kg som Hulda har og med leider hadde det sikkert gått lett. Jeg har trent litt allerede. Har ramlet i vannet i marinaen to ganger. Den ene gangen var senhøstes alene i marinaen! Kom meg opp ved egen hjelp, men bare såvidt. Og man blir vel ofte ikke sprekere med årene(?). Så leider i marinaen kan kansje også være en god ide, men jeg pleier nå alltid å ha badeplattformen på båten nede for sikkerhets skyld.

Har redningsflåte på neste års budsjett sammen med ekstra ekkolodd til akterdekk og litt(?) fiskeutstyr.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jolla går rundt hvis jeg prøver. Hjelper lite med trening da. Men jolle på 300 kg som Hulda har og med leider hadde det sikkert gått lett.

Du må forveksle Hulda med en annen. Jeg kan løfte jolla alene, og jeg er ingen sterk olding. Jolla jeg har veier neppe mer enn 40 kg. Og har man redningsflåte med to-trins taustige som flakser rundt, så er ikke det enkelt heller. Dessuten, skal jeg ha flåte, så skal den være i boks- ikke i bag. Da formoder jeg at man kommer på >10 000 kroner.

Så fasiten må være at flåten må entres uten at man ramler i vannet. Og så må den være i boks montert ute. Å ha den surret på dekk liggende i en bag anser jeg for lite hensiktsmessig.

• 2 år senere...

Her var det enormt med "synsinger" og "meninger" gitt!

Mange forståsegpåere som tror de er kapteiner på 300 tonnere og det som større er, hehe...

Hvor står det at fritidsfartøy "SKAL" ha flåte, drakter, EPIRB, SARD, oppdaterte papirkart, pyro (raketter, bluss etc.) og faens oldemor??

Tror dere forveksler med "Forskrift om redningsutstyr på skip" og den gjelder for YRKESFARTØY, (Dette lovverket jobber jeg med hver eneste dag, siden jeg jobber i et godkjent kontrollforetak for fiske, - fangst og lasteskip under 15m største lengde)

Uansett har ikke det regelverket satt noen som helst krav til fritidsfartøyer med LOA <15 meter. Det regelverket som fritidsfartøyer har å rette seg etter, heter: Forskrift om flyteutstyr om bord på fritidsfartøy. Kort sagt: Egnet og godkjent flyteutstyr til alle ombord, herunder vest, drakt eller lignende. Og nå skal den vel være iført også, på åpne båter I følge småbåtloven ). Legg merke til at det er vesentlig forskjell på at "Kongen KAN gi forskrifter" og "Kongen HAR gitt forskrifter" ang navigasjon-, kommunikasjon-, brann- og redningsutstyr.

En hydrostatisk utløser på flåte skal løse seg ut automatisk DERSOM man kaster flåten overbord, ELLER blir med skipet ned.

Årsaken til at dette er påbudt på yrkesfartøy er at det har vist seg å være vanskelig å dykke ned etter flåta, dersom man måtte hoppe overbord før man rekker å utløse den manuelt. Spesielt om man har vest eller drakt på seg :P

Og når ting skjer, skjer det gjærne raskere en du tror! Men det er overhodet ingen krav om dette på fritidsbåter.

Hva som er LURT å ha ombord, er noe helt annet....

Redigert av Fartøyskontroll (see edit history)

Dette sier ISAF om seilas i Kategori 1 når det gjelder flåter:

4.20 Liferafts

4.20.1 Liferaft Construction and Packed Equipment
c) A sufficient number of liferafts shall be provided so that in the event of one

liferaft being lost or rendered unserviceable, adequate capacity remains for all

persons on board
d) Liferafts shall comply with SOLAS LSA code 1997 Chapter IV or later version.
4.20.2 Minimum Liferaft Equipment
a) A SOLAS liferaft shall contain as a minimum a SOLAS A pack;
4.20.3 Liferaft Packing and Stowage
a) Each liferaft shall be packed either in:-

1. i  a rigid container securely stowed on the working deck, in the cockpit or in an

open space; or:-

2. ii  a rigid container or valise securely stowed in a dedicated weather tight locker

containing liferaft and abandon ship equipment only which is readily

accessible and opens onto the cockpit or working deck, or transom

c) Liferaft stowage on a multihull and a monohull with moveable ballast shall be

such that each liferaft may be readily removed and launched whether or not

the yacht is inverted.
d) The end of each liferaft painter line should be permanently made fast to a

strong point on board the yacht.

4.20.4 Liferaft Launching

1. a)  Each raft shall be capable of being got to the lifelines or launched within 15 seconds.

2. b)  Each liferaft of more than 40kg weight should be stowed in such a way that the liferaft can be dragged or slid into the sea without significant lifting 

Flåte, 2 nødpeilesendere, skikkelige redningsvester med line til alle, livliner å koble seg på for å bevege seg fastkoblet på dekk, pyro, grabbag er det viktigste. Har seilt til Skagen uten alt dette, men nordsjøen er det med. Flåte på dekk i sommerferien, i ett lasterom resten av året. Livline er det klart viktigste.

Postulatet var:Uansett har ikke det regelverket satt noen som helst krav til fritidsfartøyer med LOA <15 meter. Det regelverket som fritidsfartøyer har å rette seg etter,

Jeg prøvde forsiktig å antyde at det kan forekomme noen andre regler.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...