Jump to content

Hvordan legge opp 12v system med 2 motors anlegg?


Ktveiten

Recommended Posts

Hei!

Har som emnetittelen sier planer om å endre på 12v systemet i båten, da dette ikke er etter mitt ønske.

 

Har 2 stk VP 60C maskiner og baugthruster på 5kw.

Litt info om hvordan opplegget er nå.

 

Har 6 stk 110a blybatterier(nesten nye).

Sånn som det er koblet nå så går 2 batterier på baugthruster og stb maskin, 2 på babord maskin og 2 på forbruk.

Baugthrusteren har egen hovestrømbryter, mens det andre går til en "vendebryter" med posisjon 1,2 eller both.

 

Mitt ønske er å ha maskiner og baugthruster samlet i en bank, og forbruk på en bank. Altså 2 banker.

Skal også inn med flere batterier, da jeg ønsker en solid forbruksbank. Kanskje 600-800A?

Skal også ha ny lader, men trenger innspill på hvor stor jeg trenger, samt merke. Denne skal lade 24 timer i døgnet, da jeg skal flytte i båten etter hvert.

Ønsker også å kunne lade batteribankene med kun en motor i drift.

Skal ut med vendebryteren til hovedstrømmen. Ønsker separat bryter for maskiner, forbruk og baugthruster.

 

Hvor stor bank trenger jeg til maskinene og baugthruster?

 

Når det gjelder opplegget for lading/dynamoene, så er jeg ikke helt sikker på hvordan dette er gjort da jeg ikke har undersøkt nok enda. Har bare fått meg ett "kjapt" overblikk.

Har en mistanke om at dynamoene er lagt inn på startmotorene.

 

Funderer en del på dette. Tar veldig gjerne i mot innspill på hvordan jeg skal gjøre dette, gjerne annerledes enn oppsatt :smiley:

Kanskje noen har forslag til koblingsskjema? :thumbsup:

 

Alt skal baseres på at jeg skal flytte ombord i "Elise" i nærmeste framtid!

MVH Ktveiten

Link to post

Jeg har to stk. 92 ah batterier på start til TAMD 60a. Så har jeg BEP rele til å styre lading. Først fylles forbruk, så når releet slår inn startbanken.

Bruker en Quick 25 amp lader. Ankervinsj går på startbank.

Jeg har en bryter for forbruk og en til hver motor. Forbruk er 3 stk 120 Ah.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post

Heisann!

 

Jeg har gjennomgått noen av de problemstillingene og modifiseringene du etterspør.

 

Du kan kanskje finne noe brukanes i disse trådene:

 

To motorsanlegg, lade- og forbruks- systemer

 

Eller denne:

 

To motorsanlegg og ladning med bare en i drift

 

Begge trådene omhandler diverse oppkoblinger av batterissytemer og drift av 2 stk TAMD 60C motorer!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Takker for respons!

Mateco: Har lest endel i tråden din, og har blitt litt klokere!

vurderer å gjøre det på noenlunde samme måte, da dette så ut som et meget bra opplegg.

 

ønsker litt flere innspill, eventuelt andre gode muligheter.

Forslag til releer, lader osv.

 

Etter som jeg forstår så er det kanskje nok med 2*110a til start og baugthruster?

Tenker å koble 6 - 8 batterier sammer til forbruk.

MVH Ktveiten

Link to post

Kort fortalt er det slik satt opp hos meg:

 

Jeg to motorer, to dynamoer på 70A hver seg. Disse går til ett felles punkt på et kraftig skillerelé. Har to batteribanker, en som inneholder 2x110ah til start begge motorer, baugpropell og vinsjer, samt en bank på 4x110 ah til forbruk.

I tillegg står det et lite solcellepanel koblet til forbruksbanken.

Har selvfølggelig brytere på alle kurser.

Dette ble bygget opp i fjor, fungerte helt greit i sesongen som var sommeren 2011, og slik kommer det til å være videre.

Link to post

Jeg har et helt manuelt anlegg som er veldig anvendelig og som samsvarer noelunde med ditt ønske .

Har selv 2 motorer med 1 startbank (140A) og 2 forbruksbanker (2x280A)

BB motor lader kun startbanken som da følgelig gir strøm til begge starterene , ankervinsjer og bautruster

STB motor lader kun forbruksbanken som forsyner allt øvrig forbruk samt 220V inverter

Landstrømsladeren er koblet til forbruksbanken .

 

Skulle det være nødvendig har jeg lagt inn en sikkerhetsfunksjon som gjør det mulig og la laderen lade startbatteriene evnt. benytte forbruksbanken til start , vinsjer eller truster allt etter som , men forløpig etter 2 sesonger har dette ikke vært nødvendig .

Viktig for en slik innstallasjon er å dimensjonere riktig , ellers er allt av minus lagt til eget jordingspunkt som også går ut i sjø (lokal jord) , denne har også en strømshunt tilkoblet forbruksbanken med batterimeter i dasjen der jeg har full kontroll på batteristatus og forbruk av strøm , i tilegg har jeg strømshunter på begge dynamoene , lader og inverter , ganske oversiktelig kan man si...

 

Her er en skisse som forklarer det meste

 

12_v_fordeling.jpg

Link to post
BB motor lader kun startbanken som da følgelig gir strøm til begge starterene , ankervinsjer og bautruster

Dette er en dårlig, men dessverre svært vanlig, løsning da det betyr at den ene dynamoen i praksis ikke blir brukt. Den kunne ha bidratt til å lade forbruksbanken, der er her man har behov for lading.

 

Matecos 'artikler' illustrer på en glimrende måte hvordan man, for en meget billig penge, kan bygge et optimalt system.

Link to post

Dette er en dårlig, men dessverre svært vanlig, løsning da det betyr at den ene dynamoen i praksis ikke blir brukt. Den kunne ha bidratt til å lade forbruksbanken, der er her man har behov for lading.

 

Matecos 'artikler' illustrer på en glimrende måte hvordan man, for en meget billig penge, kan bygge et optimalt system.

 

Ja Ingar. Hadde dette opplegget forrige "Elise", og ønsker derfor å kunne optimalisere "ny" båten etter mitt ønske.

 

Blir nok temmelig likt opplegget til Mateco!

 

Har dere noe tips/formeninger om hvor stor lader jeg trenger, eventuelt merke?

Skal lade 24 timer i døgnet, da jeg som tidligere nevnt skal bo i båten.

Ønsker å kunne lade opp batteribanken i forholdt til et akseptabelt tidsforbruk hvis jeg har ligget lenge i uthavn, da jeg ikke har hjelpemotor ombord.

MVH Ktveiten

Link to post
Funderer en del på dette. Tar veldig gjerne i mot innspill på hvordan jeg skal gjøre dette, gjerne annerledes enn oppsatt :smiley:

Kanskje noen har forslag til koblingsskjema? :thumbsup:

 

Dette er en dårlig, men dessverre svært vanlig, løsning da det betyr at den ene dynamoen i praksis ikke blir brukt. Den kunne ha bidratt til å lade forbruksbanken, der er her man har behov for lading.

 

Det stemmer nok at dette ikke er et "optimalt" oppsett , men jeg kan ikke si meg enig i at det er et dårlig oppsett , strøm handler om behov , økonomi , forutsigbarhet og funksjonalitet !

Dette er et sikkert og velfungerende oppsett , kansje det er derfor det er "svært vanlig" ? og skulle det oppstå en feil her , slipper en å tilkalle en ingeniør !

 

Men du skal jo bo i båten , og det er jo ikke "svært vanlig" så da er nok kansje ikke dette heller løsningen for deg :smiley:

Link to post

Men det eneste du trenger for å utnytte begge dynamoer er et relé mellom batteribankene. Enten styrt av dynamoene eller spenningsstyrt, BEP er vel dominerende på markedet her.

Altså i praksis en automatisk styring av den du kaller 'nødbryter'.

Med en forbruksbank på 560 AHr trenger du alt du kan mobilisere av ampere for å lade den opp hvis den er nedtappet.

Link to post

Men det eneste du trenger for å utnytte begge dynamoer er et relé mellom batteribankene. Enten styrt av dynamoene eller spenningsstyrt, BEP er vel dominerende på markedet her.

Altså i praksis en automatisk styring av den du kaller 'nødbryter'.

Med en forbruksbank på 560 AHr trenger du alt du kan mobilisere av ampere for å lade den opp hvis den er nedtappet.

 

Ja, når jeg tenker meg om så er jo dette forsåvidt helt riktig..

Et rele som virker begge veier? Altså for å kunne gå med en motors fremdrift.

Men hvordan blir dette når begge dynamoene kjører(etter som hva jeg kan se)"mot" hverandre. Eller blir det kanskje at de jobber i paralell?

MVH Ktveiten

Link to post

Heisann igjen folkens!

 

Tenkte å sitere fra mitt innlegg i en annen tråd, men det gikk ikke så bra. Så jeg linker til den istedet.

 

Studer litt Innlegg #45 i denne tråden

 

Her beskriver jeg mitt opplegg med automatisk sammenkobling av batteribankene når en, eller begge, motorene sviver!

 

Som jeg skriver, så kostet "opplegget" ca. 400,-

 

betjen1.jpg

 

Et lite panel med indikeringslys for aktivt sammenkoblings-rele, AV/PÅ for automatikk, og sikring for styrestrøm-krets.

 

Systemet har funket 100% siden det ble montert !!

 

Redigert: He.. he... Den siteringa funka vist lell !!!! :giggle::yesnod:

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Men det eneste du trenger for å utnytte begge dynamoer er et relé mellom batteribankene. Enten styrt av dynamoene eller spenningsstyrt, BEP er vel dominerende på markedet her.

Altså i praksis en automatisk styring av den du kaller 'nødbryter'.

Med en forbruksbank på 560 AHr trenger du alt du kan mobilisere av ampere for å lade den opp hvis den er nedtappet.

 

 

Planen min var å bygge et annlegg tilsvarende Mateco , men etter mye fram og tilbake valgte jeg heller å doble effekten på den ene dynamoen , det gjorde alt av relèr , skillebrytere og dioder osv. overflødig :smiley:

Link to post

Foranledningen til mitt lille prosjekt med denne automatiske ladkoblingsreleet har jeg skrevet om tidligere her inne.

 

I utgangspunktet så ladet hver motor henholdsvis (BB)start- og (SB)forbruks- bank.

 

Kortversjon av foranledning: Vi var på tur en fin vinterdag da vi etter en natt skulle seile tilbake til hjemmehavna. Fikk da ikke start på BB motor og måtte kjøre hjem med kun den ene i drift. Senere viste det seg at startbanken var nedtappet som følge av bruk av Eberen. Hadde ikke nok kraft til å slå inn starteren. Hadde da ingen enkel mulighet for å sammenkoble bankene. Heldigvis så var det denne gang BB motor som feilet og ikke SB motor, hvor dynamo ladet forbruksbanken med forsyning til diverse Nav-instrumenter, belysning, etc. På denne tiden var også 220V aggregatet ute av drift som følge av gåen spenningsregulator.

 

Jeg startet da disse trådene her på baatplassen, og hadde egentlig bare tenkt å sette inn en manuell sammenkoblingsbryter. Men etter mange gode og fornuftige innlegg og råd, så ble det altså slik at denne automatikken ble installert i tillegg til den manuelle sammenkoblingen.

 

Og, som Ingar skriver, så utnytter jeg nå kapasiteten til begge dynamoene på alle mine batterier. I tillegg så slipper jeg å tenke på problematikken om en av motorene, eller dynamoene, skulle svikte i fremtiden.

 

Det finnes sikkert mange løsninger på akkurat denne problematikken. Sikkert som er både mere sofistikert, smartere, billigere, dyrere. Men dette var altså min løsning. Om noen kan gjøre seg nytte av denne erfaringen overlater jeg til hver enkelt å vurdere!

 

mvh

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
...................

Redigert: He.. he... Den siteringa funka vist lell !!!! :giggle::yesnod:

Pussig! Tidligere i dag så var denne siteringen (av posten i en annen tråd jeg linker til litt lengre oppe) synlig! Nå er den borte! Hva skjer her da???? :confused:

 

Kommentar fra moderator: Det ble slettet av moderator. Å sitere et langt innlegg, inkl. bilder er regelbrudd. Da legger man heller inn en link, slik du gjorde.

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Kjempe kjekt å se hvordan folk gjør det ombord!

 

Har fortsatt ikke fått svar på alt jeg lurer på, så dere må bare komme med forslag/innspill.

 

Tips til størrelse/merke på lader. En lader for hver batteribank?

Størrelse på hovedstrømbryter til maskiner og forbruk?

 

Samt spørsmål nevnt i tidligere innlegg.

 

Setter pris på forslag/meninger!

MVH Ktveiten

Link to post

Størrelse på lader er umulig å si noe om, det kommer an på ladebehovet.

 

Definitivt ikke én lader for hver bank, da får man samme 'mangel' som ved å ha en dynamo pr bank. Om man benytter spenningsstyrt rele for sammenkobling av bankene vil det også fungere ved landstrømslader, mao at én lader vil lade alle banker i parallell.

 

Hovedstrømbryter må tåle maks strøm, her blir det også umulig å svare, det kommer an på maksstrømmen i den aktuelle kursen.

Link to post

Da har jeg kommet fram til at jeg ønsker å ha noenlunde samme opplegg som Mateco.

Lurer i denne sammenheng på hvordan jeg skal gjøre det med tanke på rele. Hvilke er å anbefale?

Forslag mottas med takk!

 

Lurer også på hvordan jeg skal gjøre det med tanke på dynamoene. Hvordan skal disse kobles inn på systemet?

Noen som kan forklare meg "litt" i detaljer ang dette?

MVH Ktveiten

Link to post

Ideelt sett bør begge dynamoer kobles direkte til forbruksbanken. Det er her de store strømoverføringene skjer og det er en fordel at det ikke er noe som kan føre til tap. Selv mener jeg at også hovedbryter er unødvendig på disse kursene, men det blir en individuell vurdering. Om dynamoene har en kabel for ekstern måling av ladespenningen er det avgjørende viktig at denne kobles på samme batteribank som utgangen fra dynamoen- (B+)

Når det gjelder rele har jeg ikke hørt annet enn positivt om de som BEP leverer. De spenningsstyrte en enklest å montere, men trekker opp mot 20ma i standby. Du trenger da ett stk som forbinder forbruk med start/baugprop.

Link to post

Hvordan blir det da med begge dynamoene direkte på samme banken? Bare b+ som skal her?

 

Bør jeg ha vanlig VSR rele, eller dual charge?

Ser at dette tåler 125 a. Vil dette si at dynamoene sammenlagt ikke må gi mer en dette?

 

Har ditt at BEP har ett ferdig panel med 2 VSR rele og 3 hovedstrømsbrytere, samt mulighet for nødkobling.

Noen som har kjenskap til dette? og hvorfor bruke 2 rele?

MVH Ktveiten

Link to post

Har ikke sett alt i denne tråden, men jeg har oppfatet litt av hvordan dette fungerer.

125 amp er ganske mye strøm. Når det går mye strøm er spenningen lav enten den går til eller fra batterier. Derfor vil et spenningsstyrt rele være utkoblet når dynamoene arbeider hardt eller når batteriene avgir strøm til en vinsj eller truster, men da må styrestrømmen til releet tas ut der spenningsfallet skjer. På den måten sikrer et spenningsstyrt rele seg selv mot for høy amper. Jeg tviler på at man opplever 125amp samtidig med en spenning på over 12,7 volt.

 

Jeg ville kjørt ladekabler fra dynamoer direkte til batterier som er tilsluttet storforbrukere som vinsj og truster. Da får du direkte drahjelp av dynamo når disse er i bruk, og man unngår vel også at releer klaprer vil jeg tro.

Link to post
Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

Hvordan blir det da med begge dynamoene direkte på samme banken? Bare b+ som skal her?

Bør jeg ha vanlig VSR rele, eller dual charge?
Ser at dette tåler 125 a. Vil dette si at dynamoene sammenlagt ikke må gi mer en dette?

Har ditt at BEP har ett ferdig panel med 2 VSR rele og 3 hovedstrømsbrytere, samt mulighet for nødkobling.
Noen som har kjenskap til dette? og hvorfor bruke 2 rele?



Ingen som har kjenskap til dette panelet?

Ønsker sånn at når jeg lader med landstrømslader så skal jeg har separat lader for forbruk å startbank. Hvordan blir dette i forhold til disse spenningsstyrte releene?

MVH Ktveiten

Link to post

Ja, det er kun B+ som skal kobles til batteribanken. (pluss sense-kabel om regulatorene har dette)

Er begge dynamoer tilkoblet samme batteribank så holder det med vanlig VSR rele.

Kjenner ikke panelet, men som du sier så trenger du bare ett rele til 2 batteribanker.

Hvorfor skal du ha separat lader for start og forbruk? Det gir samme problemstillingen som med 2 dynamoer, den ene laderen vil ikke ha noe å gjøre. Med spenningsstyrt rele kan én lader lade begge banker ved at de kobles sammen av releet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...