Jump to content

Bavarias nye Zircon 42, hva synes dere?


mhemil

Recommended Posts

Sloss ikke Bavaria her mer med Jeanneau/Benneteau/Galeon ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Det må vel bli følgende:

Jeanneau Prestige 450: http://www.prestige-yachts.com/luxury-yachts/Prestige-450.html

Beneteau Antares 42: http://www.normar.no/Beneteau-Motor/Antares/42

Galeon 420 Fly: http://www.galeon.pl/#/en/420-fly

 

Grunnen til at jeg nevnte disse er at de har lavere priser enn Princess/Fairline/Sealine. En Galeon 420 Fly har f.eks. en startpris på 370.000 EUR

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Denne Fairline Squadron 42 har en pris inklusive utstyret på aktuell båt på 6,1 mill (inklusive en RIB til over 100.000,-)

Aktuell båt er rabbatert med 1,1 mill da det er en messebåt som skal selges: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=37112584

Fullspekket Princess 42 til 4.760.000,- : http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34874478

Noen Sealine 42 ligger ikke til salgs nå, men jeg har sett priser rett under 5 mill.

 

Jeg tror i motsetning til Bitteliten at man får en velutstyrt Bavaria til 3,5-3.6 mill(uten IPS) og da er spranget langt opp til disse Engelske båtene, for ikke å snakke om NW.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Det kommer nok an på hvordan man definerer velutstyrt :smiley: Importøren sier det samme - rundt 3,5 mill for en velutstyrt båt. jeg skrev at en tilsvarende spekket båt som vår vil koste ca 5 mill. Da vet jeg ikke feks om det er inverter på el anlegget, hvilket jeg anser som helt sentralt på en båt der mye av sentralt utstyr, feks byssa, er lagt opp med 220V utstyr (det koster ganske mye å konvertere til gass). Utstyret til Bavaria er dyrt - svært dyrt på enkelte ting.

 

Vår erfaring med denne båtstørrelsen er at kravet til komfort og utstyr er ganske stort - derfor viktig når man går fra feks en 35 fots åpen båt til en 42 fots lukket båt at man tar med nok utstyr.

 

Importøren har en demo 42Sealine som han er svært interessert i å selge. Han var veldig åpen for bud på Båter i Sjøen

Link to post

Men en Victron 120/3000 koster da ikke skjorta....i hvert fall ikke brukt.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=36965422

(kanskje denne var aktuell for REM, han så jo etter større kapasitet på ladingen)

 

Men, joda jeg forstår hva du mener med "spekket". Det finnes jo både rimelig og dyrt utstyr.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Men en Victron 120/3000 koster da ikke skjorta....i hvert fall ikke brukt.

(kanskje denne var aktuell for REM, han så jo etter større kapasitet på ladingen)

 

Joda, tanken var å kople opp Fairline 50A standardladeren som jeg har liggende, parallellt med min Victron for dermed å kunne lade bulk med 130A. Tanken var å redusere generatorkjøringen (ref en annen tråd på dette forum)

Vell, nå etter to sesongers bruk ser jeg at generatoren kun har gått 8 timer. Dette tiltros for at vi ligger svært mye i uthavn, og så godt som alt utstyr ombord er 220V.

 

Forklaringen er kanskje at vi har en forbruksbank på opp mot 900Ah, og at vi svært sjelden trenger å lade opp denne når vi ligger i uthavn i typisk max 2 dager. Kun én gang i denne perioden kan jeg huske at vi måtte kjøre generator på en helgetur, og det var når nabobåten hadde flatt batteri.

Allikevel, hadde denne 120V/3000W Victronladeren ligget for salg i osloområdet hadde vel fristelsen blitt for stor er jeg redd. :rolleyes:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...