Jump to content

Ankervinsj akter på Oceanis 323


Ove Gram Nipen

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg vurderer å montere en ankervinsj akter på min Oceanis 323. Hvilke løsninger er å anbefale? Jeg lurer på hvilket merke jeg skal kjøpe, om jeg skal ha kjetting eller tau, hvilket anker som passer best, hvordan man får til en god løsning med løfterulle og sikkert mange andre detaljer.

 

Første problem er selvsagt plasseringen. For dem som ikke kjenner båttypen, er det et greit bilde av hekken her: http://www.harstadmarina.no/bildearkiv2006/images/2%288%29.jpg

 

Jeg antar at styrbord side er mest naturlig, siden det er der lasterommet befinner seg. På barbord side kommer man rett inn i akterkabinen. Der hvor badestigen og dusjhodet er montert er hekken helt loddrett, mens på siden er den negativ. Jeg er usikker på om det er best å montere vinsjen på den loddrette eller negative delen.

 

Strøm mener jeg skal være en smal sak. Jeg har to store forbruksbatterier i lasterommet. Dynamoen er koblet rett på disse.

 

Er det noen som har erfaring med slikt?

Link to post
Share on other sites

Har ikke du et "lagerrom uten tilkomst" under badeplattformen? Jeg hadde tidligere SO32,2 med omtrent lik hekk og hadde ankervinsjen plassert (utvendig) på badeplattformen bb side under vinduet men med kjettingen ned i "lagerrommet" Om du går for en slik løsning bør du lage en kjettingkasse med drenering frem til lensepunkt slik at ikke vannet fordeler seg over hele båtens indre.I tillegg bør du gå for en gjennomføringsløsning som ikke er helt åpen og gjør at regnvann renner inne sammen med kjettingen.

Begge deler var mangler hos meg noe som medførte at det ble vått i "lagerrommet"

 

edit

fant bilde av min løsning vinsj.jpg

Angående spørsmåler om kjetting eller tau så er kjetting mye bedre men veier mye mere. Så dette avhenger litt av hvor og hvor ofte du ankrer. Noen meter med kjetting nederst hjelper også på men det er litt vanskelig å kombinere kjetting og tau på vinsj.

Selv ankrer jeg sjelden og når jeg gjør det er det godværsankring og er i ferd med å bytte fra kjetting til tau av vekthensyn.

Redigert av Bergen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan stemme at det finnes et slikt lagerrom. Jeg trodde det var bare dieseltanken som lå der inne, men det er mulig det er plass til mer. Jeg får skru ut platene som står der bak og se hva jeg finner :)

 

Husker du hvilken vinsjmodell du hadde? Er det en Quick Eagle? Hvor kraftig motor?

 

Ditt bilde ser jo veldig ryddig og greit ut.

Redigert av ovegram (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeanneauen hadde dieseltanken i det ordinære stuerommet så mulig det er fullt hos deg da. Tilkomsten var hos meg ved å løfte på treplaten som lå under vinduet på badeplattformen, samt via stuerommets akterkant. Webastoen sto også montert bak i der men på motsatt side av kjettingen. Det var en Quick vinsj men husker ikke størrelse.

Link to post
Share on other sites

Akkurat det med gjennomføringen er jo et interessant problem. Jeg vil jo helst unngå at det blir vått i kjølsvinet fordi det hele tiden regner inn gjennom skroggjennomføringen for ankervinsjen, eller fordi ankertauet eller kjettingen er vått. Det beste er en løsning a'la den som er i baugen, nemlig et tett rom med drenering. Jeg er forsåvidt ikke fremmed for litt polyesterarbeid, så lenge jeg får en løsning som er god.

Link to post
Share on other sites

Ut i fra hva jeg har lært, så er som regel er forbruksbatteriene av en karakteristikk enn startbatteriet som er beregnet for å gi mye strøm over rellativt kort tid, dvs til type start og vinsj.

Alle jeg kjenner har vinsj koblet mot startbatteriet. Jeg vet ikke om det da er start eller forbruk som er prioritert til ladning.

Er nok opp til mange her inne som kan mene litt om dette.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har selv hatt en 323, men uten aktervinsj. Vi vurderte lkevel å montere vinsj og en kompis med samme båt monterte den som du antyder på styrbord side. For å få tilkomst til kjetting/taubrønn monterte han en luke på styrbord vegg under den sitteplaten som er til å vippe opp. Her fikk han da tilgang både til vedlikehold og drenering av kassa. Vinsjtype han brukte er jeg usikker på, men tror det var en Genius 1000, og til dregg brukte han en syrefast 15 kg montert på vippearm. Alt sammen så både profft og ordentlig ut.

 

red: På babord side er det også litt plass, og samme arrangement kan brukes også der.

Redigert av Coast (see edit history)

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Det har gått en stund uten at det har skjedd noe, men nå tenkte jeg å ta tak i dette prosjektet på nytt. Jeg har lest gjennom bortimot alle monteringseksemplene på engbo.no, og har kommet frem til at det kan la seg gjøre å montere vinsjen på babord side, inne i den negative hekken.

 

Sånn ser båten ut bakfra (før vårpussen)

 

bilde

 

Som dere ser vil den negative hekken gi ganske stor plass for lagring av tau; nesten som en taukasse. Innvendig ser det slik ut:

 

bilde

 

Under vinduet ligger det en horisontal plate som skjuler dieseltanken. Foran den negative hekken er det skrudd fast en vertikal plate som skjuler den negative hekken. Jeg ser for meg at jeg støper et gulv og en bakvegg inne i den negative hekken for å kunne lage drenering. Det kan f.eks hvile oppå det tversgående skottet hvor dere ser gassrøret er festet. Dreneringen kan f.eks. være gjennom et hull i bunnen av gulvet jeg støper, med en slange ut i en skroggjennomføring ut på den negative hekken, et stykke over vannlinjen.

 

Jeg har også en gummibåt som jeg må ta hensyn til. Den er montert på badeplattformen med snapdaviter. For øyeblikket er den vendt mot styrbord, men jeg kan flytte festene slik at den kan stå vendt mot babord istedet. Jeg håper at ankeret da ikke kommer i konflikt med gummibåten.

 

bilde

 

Jeg ser for meg en Engbo Maxi på innsiden av den negative hekken, med svanehals på utsiden.

 

bilde

For å få parkert ankeret trenger jeg et eller annet beslag, muligens et løftebeslag type langt.

bilde

Det er 40 cm langt. Jeg har et Rocna 10 kg anker som jeg tenker å bruke med vinsjen.

bilde

 

Jeg håper det passer i dette løftebeslaget, og at det ikke tar borti båten på vei opp. Er det noen som har erfaring med Rocna og slike beslag?

 

Hva tror dere? Blir dette en god løsning? Hvilken Engbomodell ville dere valgt til dette?

Redigert av Ove Gram Nipen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...