Jump to content

"Båt gis bort mot avhenting" annonseres det ofte for det?


Eureka

Recommended Posts

-satser på at tittelen holder vann-

 

Onsdagen denne uken ble en Maxi 77 seilbåt fra `76 avertert som "gis bort mot snarlig avhenting" i lokalavisa. I følge annonsen skulle den ha "mindre skader etter storm". Etter å ha latt tanken på å kanskje bli seilbåteier, og et spennende prosjekt, sige inn noen dager, ringte jeg i dag. Men akk, jeg var for sent ute gitt. Allerede gitt bort. Nå har jeg gått rundt og vært forbanna på meg selv i hele dag for at jeg ikke ringte på den tidligere. Har brukt noen dager på å lese en del om båttypen og tenke. Glemte å spørre om hva slags skade det var på båten, men det hadde vært en trøst å vite om rigg var ødelagt og store skrogskader, råttent dekk etc..

 

Er det ofte det averteres for gamle "små" seilbåter som gis bort mot avhenting rundt omkring i landet?

Hadde det vært en ide at jeg selv averterte om at jeg ønsker meg en 25fots seilbåt som noen vil bli kvitt men ikke orker bryet med å avertere eller kassere? Ser for meg at det sikkert er noen som må frigjøre en og anne havneplass for nytt og større :) Får satse på at det snart kommer en ny Dagmar.

 

-kommer til å ligge våken i natt og tenke på en smekker Maxi eller lignende, såfremt ikke noen kan trøste meg med at ikke er noen båt å ha. Tror kanskje båten lå i havna til S/Y Laud.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke sett så mange av slike annonser, men jeg har sett en del båtopplagsplasser. Der er det Maaange båter som er innenfor berging men som eier har gitt opp av forskjellige årsaker. Dette er et gedigent problem for båtforeninger, da disse båtene før eller senere ender opp som spesialavfall som båtforeningene må ta hånd om.

Snakk med folk på opplagsplasser om våren, så får du vite hvilke båter som ikke har vært rørt på siste år eller to og så kan du forsøke spore eier og legge inn et skambud. Du risikerer å ende opp med et dyrt prosjekt selvfølgelig, men mest av alt risikerer du å få mye mer igjen enn du har gitt, når jobben til slutt er gjort. (om du fullfører...)

Gratisbåter koster en del å sette i stand, men om du har stamina nok til å fullføre, er de mer enn gratis i form av nytteverdi)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...