Jump to content

Apps for Båtlivet - Android smartelefoner og tabs

Fanafjord

Recommended Posts

Jeg har også endelig fått ordnet nettbrett. I hele fjord seilte jeg bla. til Shetland med navionics på androidtelefonen og synes det fungerte over all forventning. Har kjøpt en asus ee-pad , som forøvrig har fått kjempegode kritikker, men sliter med å få ting til å fungere. Har lastet inn navionics europe. Skulle da tro at den gjelder for europa, men jeg får ikke til å laste ned detaljerte kart for danmark og bl.a. skottland. Ellers sliter jeg med å få lastet ned kart mange steder. Ofte er kartet fullstendig ubrukelig (omtrent som på kartplotter uten kart), mens andre ganger får jeg bare feilmelding (cannot download selv om kartet ikke er "to large"). GPS'en ser heller ikke ut til å fungere. Den viser fortsatt posisjonen utenfor horten hvor jeg var på lørdagen. Den klarer ikke å få posisjon under dekk (mobilen får et inn overalt på få sekunder), Ikke en gang i bilen klarer den å få inn posisjoner. Nettleseren har også hengt seg opp flere ganger om dagen.... Nå lurer jeg på om jeg gjør noe fullstendig galt eller har jeg bare fått et fullstendig ubrukelig mandagsprodukt? Det var på bakgrunn av de gode erfaringene med android-telefon jeg valgte et androidnettbrett også, men foreløpig er jeg langt i fra imponert over dette. Trodde et brett som har fått 5 og 6' ere i alle tester skulle være brukbare greier, men nå vurderer jeg å sende hele dritten i retur hvis jeg ikke finner ut av det snart.... (er det ikke 10 dagers angrefrist eller noe slikt ved nettkjøp) Tips til innstillinger som bør sjekkes først?

Hvilken modell av Asus er det snakk om, er det Prime? Det har vært en del trøbbel med wifi og gps på den modellen, det kan kanskje være litt av forklaringen. Jeg har hatt en Prime i ca 2 måneder, og den har blitt bedre og bedre etterhvert som det har kommet oppdateringer av programvaren, du bør iallefall passe på at den er oppdatert. En annen tinge du bør prøve er å nullstile den og starte på nytt fra scratch. Prime har også en annen reset-funksjon, det er et hull på venstre side av pad'en, der kan du stikke inn en nål eller binders og resette brettet.

Norgeskart.

Gratis. Greit kart som benytter seg av statens kartverk og laster ned både turkart og sjøkart (raster - ikke vektorgrafikk)

Ulempe er begrenset cache - man er avhengig å laste ned den område man har tenkt å ferdes i rett før man går på tur.

:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Du kan lagre kartene inntil 14 dager før du må laste disse på nytt. I tilleg til sjøkart og turkart så kan du også hente satelittbilder. Selve kartene laster du gratis, kostnaden er eventuell datatrafikk over mobilnett. Har prøvd denne på android. Om den finnes til epler vet jeg ikke.

Redigert av Fjellmatros (see edit history)

For en som er i starten av seilertilværelsen og som ikke eier kartplotter men har tilgang til både Ipad og Androidtelefon virker det enkelt å velge?

Fins det i det hele tatt noen argumenter for å investere i en kartplotter? Ser at de starter på ca 3000,- pluss kart.

Hva med strømforbruket - klarer Ipad/Androidtlf en hel dags reise uten å måtte lades, f.eks? Da må man ned i båten, mens jeg ønsker å ha dem tilgjengelig til enhver tid mens jeg står til rors.

• 4 uker senere...

Har nå fått kjørt endel, har en fastmontert gps med liten skjerm. fungerer utmerket, men har et nettbrett montert ved siden av og gir en helt annen oversikt. fastmontert har nært zoom for detaljer der jeg er, mens nettbrettet er genialt til å sette kurser og finne staker og led samt stedsnavn og annet nice to know-info. men ville ikke kun hatt nettbrttet.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Sjekket nettopp ut Navionics med tanke på min tablet...

"IMPORTANT: This application will only run on handset devices and not on tablets. Check the following link to ensure your device is eligible to run Navionics mobile apps designed for smartphones: http://www.navionics.com/MobileMarineFAQs.asp?MobileType=Android&CategoryID=51&ViewCategoryID=0&SubCategoryID=13"

De har tydeligvis funnet ut at tablet-markedet fort kan ta livet av store deler av deres eksisterende marked hvor kartene koster MYE mer....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

• 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...
Sjekket nettopp ut Navionics med tanke på min tablet..."IMPORTANT: This application will only run on handset devices and not on tablets. Check the following link to ensure your device is eligible to run Navionics mobile apps designed for smartphones: http://www.navionics.com/MobileMarineFAQs.asp?MobileType=Android&CategoryID=51&ViewCategoryID=0&SubCategoryID=13"De har tydeligvis funnet ut at tablet-markedet fort kan ta livet av store deler av deres eksisterende marked hvor kartene koster MYE mer....

Sjekket nettopp med min galaxy pad og der står det at kartet fungerer ned pad og ikke telefon. Så det er tydeligvis to versjoner og Google Play gjennkjenner om du kobler deg til med telefon eller pad. Har C-MAP på kartplotter så jeg laster ned denne som en backup. Prisen er nå 377 Kr. for EUROPA HD.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...