Jump to content

volvo td60, hvordan teste 2-polet temperaturgiver?


27 hasla

Recommended Posts

Hei!

 

Er det noen her som vet hvordan en tempraturgiver skal testes?Temperaturmåleren viser 80 grader og vannet fosser ut av varmeveksleren er derfor rimelig sikker på at noe er feil.Tempraturgiveren står montert på en volvo td60 motor og er 2-polet.Vet at den skal ohmes men er usikker hvordan.Temp måler har hele tiden oppført seg normalt fra kald motor og opp til ca 70-80 grader.Det er derfor svært viktig for meg og finne feilen og takker for alle svar!

 

 

Link to post

Der er noe forskjellige standarder men om du måler mer enn 10 ohm mindre enn 400 så er giveren sannsynligvis i orden. På en 2-polet giver måler du mellom begge tilkoblingspunktene, på 1-polt mellom tilkoblingspunktet og gods.

 

Først og fremst ville jeg kontrollert om du virkelig har 80°C som temp.måleren viser. En IR temp.måler er glimrende til slikt, ikke helt 100% nøyaktig men godt nok for denne type bruk.

 

At vannet fosser ut av varmeveksleren kan være koking av en eller annen grunn (og temp. måleren er feil) eller f.eks gåen toppakning som gjør at eksos kommer inn i kjølevannet og ser ut som koking (= temp.måler OK).

 

Jeg hadde en gang et et tilfelle der temp.måleren viste 100°C og vannet fosset ut av varmeveksleren. Det så jo veldig tydelig ut som koking men etter mye feilsøking viste det seg å være temp.måleren som viste 20°C for mye og vannpumpen hadde en ødelagt simmerring som gjorde at vann ikke lekket ut men luft ble suget inn langs akslingen når motoren var i drift.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Hei!

Jeg var ute og målte mellom de 2 polene og fikk fra 3,200 til 4,900 megaohm.Er giveren moden for å byttes ut da?Litt usikker på dette her i og med at instrumentet tilsynelatende viser rett temp.Faktisk temp på motor må jo være høyere enn dette når vannet fosser ut av veksleren.

Kan det være tette kjølere som forårsaker varmgangen?Sliter litt med ett twindisc 502 gir der manometeret går fra 22 bar til 5-10 bar ettersom giret blir varmt.Kan dette ha en sammenheng?Våger ikke starte opp motoren før jeg har funnet feilen.IR termometer har jeg som er svært nyttig og ha og har hjulpet meg flere ganger tidligere.Dette kan anbefales på det varmeste!Håper noen vet hvor jeg skal begynne og feilsøke slik at jeg er helt sikker på at jeg har rett tempratur på instrumentet.

Link to post

Med megohm er der noe feil. Kan det være 1-polt giver med alarmkontakt (= 2 tilkoblinger og kan dermed se ut som 2-polt)? I så fall skal du ha tilnærmet 0 eller uendelig mellom gods og den ene kontakten (alarm) og 10-400 ohm mellom gods og den andre (temp.sensor).

 

Mål med IR termometeret i umiddelbar nærhet av der temp sensoren står og sjekk om avlesningen der stemmer noenlunde med temp instrumentet på dashbordet.

 

Selv om det ser ut til at motoren koker så er det ikke sikkert den gjør det, kan være andre årsaker som nevnt over.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Er rimelig sikker på at motoren har vært varm!Den stoppet nesten og min første følelse var at kjølevannet hadde kokt.Motoren var veldig varm og måtte kjøle seg ned før den gikk normalt igjen.Det hadde vært greit og finne årsaken,men vurderer sterkt om jeg bør bytte motor.Det er nærliggende å konkludere med at instrumentet viser feil og dersom det er en alarm så virker den ikke.Som lastebilmekaniker har jeg litt peiling på motorer men dette selvkomponerte opplegget i en båt gjør at jeg blir veldig usikker ihvertfall når det gjelder strøm.Har egentlig lyst til å rive ut alt og legge opp nytt for å føle meg trygg.Volvo sin td60 er jo en solid jernklump men den er tung og begunner jo å dra på åra.Dersom den er gåen tror jeg at jeg bør satse på en annen motor som er nyere og gir mer trygghet på sjøen.Lurer på om sirkulasjonspumpa for ferskvannskretsen virker som den skal,dersom ikke blir jo motoren fort varm og det vil koke over i varmeveksler pga overopphetet kjølevann.

Lurer jo litt på hvordan foringer og stempelringer har klart seg når motoren har vært så varm?Takk til Sveinha for angående temp føler.Er jo vant til at alt jord går gjennom ett karrosseri jeg da og derfor er det lett og bli forvirret.(og frustrert). :headbang:

Link to post
Er rimelig sikker på at motoren har vært varm!
Hmmm... høres ikke bra ut. TD60 har vel våte sylinderforinger og O-ringer som har vært varme holder ikke tett lenge...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Veldig vanskelig å bestemme seg for hva en bør gjøre her.Ser ingenting på olja og heller ingenting i kjølevannet,men dette er vel bare ett tidspørsmål.Ser ettpar tamd 60 motorer tilsalgs på finn,men med gamle brukte motorer vet en aldri hva en får.Litt mye arbeid ved å montere uten å vite hva en får.Alternativet er å overhale den jeg har men sliter litt med å legge ut mye penger på en gammel motor.Kunne tenke meg en tamd41 som er mye lettere når jeg først var igang.Da må jeg også bytte gir og propell. :rolleyes:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...