Jump to content

Hvor Stor Fender?

Bitteliten

Recommended Posts

Enkelt og greit: Kjøp så store du har plass til i båten. :wink:

Jeg har hatt to stk kuler på ca 35cm i dia fra før, i sommer kjøpte jeg to til på ca 45 cm. ( de har fått kallenavnet "fyllekulene" :lol: ) Det ble mye bedre. (bortsett fra at de tar MYE plass) Da kom jeg inntil fjellet mange flere steder enn før. I tillegg har jeg 4 stk store sylinder-fendere og diverse andre med og uten strømper i alle str. Alt ialt har jeg 8-10 stk fendere i tillegg til kulene. :eek: Hender faktisk at jeg bruker bortimot alle. Av og til får du noen ved siden av deg som ikke er så nøye med fendringen, og da er det godt å ha noen å ta av selv. Var faktisk borte i en en gang som ikke trengte fendere sa han, han hadde fenderlist på båten. :headbang: Jeg måtte jo bare henger ut mine da. :smash:

Jeg har 4 skikkelige, vanlige fendere på båten. I tillegg skal jeg ha et par blåser i tilfelle vi ligger langs fjellet eller vi får en SVÆRING på utsiden av oss.

Bilde

Så er spørsmålet - hvor stor fender trenger vi egentlig. Maritim selger disse i diamter 35, 45, 55 og 65 cm. Båten vår er 30 fot over veier ca. 4 tonn.

Kjøp så store som mulig. Det du har plass til å ha med / henge bak. Du trenger de når du ligger langs kupert fjell. Ligger du sjelden/aldri longside holmer trenger du ikke så store blåser. :sailing:

Har selv noen vanlige sylindre fendre og to kuler på 45 cm. Kulene er flotte men noe herk å plassere når de ikke er i bruk, de er rett og slett veldig plasskrevende. Blir vel til at de blir hengende oppe på rekka rundt AC`n, har i allefall ikke funnet noen bedre egnet plass for de enda...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Jeg ville også hatt fler enn 4 vanlige fendere. Synes 4 blir lite hvis du ligger i en havn med båter på begge sider (selv om også nabobåtene skal ha fendere). Du kan selvsagt bruke blåser i tillegg, særlig der hvor avstanden mellom båtene blir størst, men..

Jeg har 7 forholdsvis kraftige, vanlige fendere (litt tilfeldig at det er 7, men jeg ville i det minste hatt 6, slik at jeg kan ha 3 på hver side). Jeg bruker relativt ofte mer enn 4 (tilføyet: ikke på hver side, men totalt - det var visst noen som misforstod).

I tillegg ville jeg hatt et par blåser, men så langt har det blitt med tanken. Det tar mye plass, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få plassert dem på en ordentlig måte. Vi ligger heller ikke så ofte longisde langs fjell, men det skjer jo. Får se til sommeren hva det blir til.

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Kulefendere er klart fint å ha i enkelte situasjoner, men behovet er ikke så stort egentlig, om man da har nok andre fendere. Problemet med kulefenderen er at den tar urimelig mye plass når den ikke er i bruk. Størsteparten av tiden er de jo ikke det.

Jeg ligger longside så ofte jeg får mulighet til det, da jeg ser på det som en super trygg løsning. Ingen dregging, man sover trygt under de fleste forhold sel om det blåser trygt. Jeg tror jeg har 14 store fendere ombord, fire fulgte båten, og 10 kjøpte jeg billig (de billigste de hadde i den størrelsen) fra Maritim når jeg kjøpte båten. Fenderene oppbevares i fenderholdere langs pulpit og pushpit I tillegg har jeg en stor kulefender hengende på hekken. Når jeg skal inn til svaberget legges fendere ut slik at de flyter i vannet langs hele siden, og man kan trygt gå inn så sant dybden på vannet er god nok. Fenderene blir liggende i vannet sålenge vi ligger der, da klatrer de ikke oppåver fjellet med som oftest tragisk resultat. Dog kan det være nødvendig med litt justering når man kommer intil og fortøyningen er klar. Ved denne metoden har jeg kun unntaksvis hatt behov for kulefenderen som nå har tatt opp plass ombord i 20 år.

Men, skal man først ha en kulefender eller to, velg den eller de største du har plass til uten å irritere deg selv og andre.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Min båt er 30 fot og veier omtrent som din. Jeg mener at 6 fendere er nok pluss en eller to store blåser. Du skal jo ha plass til disse også! 8 fendere maksimalt på en side er jo i overkant av behovet. 3 store fendere på hver side burde dekke det vanlige behovet når man ligger f.eks. i en bås. I tillegg er 2 stk. store blåser et godt suplement.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Takk for alle råd og svar. Som vanlig er det bra svar her på forumet :yesnod:

Jeg har bestilt 3 stk store fendere som jeg har 4 av fra før av (F3 eller 8x27" heter de). Også har jeg bestilt 1 stk blåse - så stor som mulig - og at den går ned i ankerbrønnen forut - tror det blir 35 eller 45 cm i diameter. Så da burde vi få nok fendere - og holder ikke det så har vi også gummibåten vi kan legge i mellom :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Hei.

Siden ingen andre har nevnt det, hva med gode breie bildekk? Har to slike ombord, og de er helt suverene når vi ligger mot "rufset" fjell. Legger de utenpå hverandre, og da de ikke flyter opp, pleier vi å ha de godt nedi vannet. Men husk gode hull et par steder i slitebanen så du får vannet ut når de skal ombord etter bruk.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har 4 stk vanlige pølsefendere, men de er svære. 35 cm i diameter. Kunne godt tenke meg to til men har foreløpig ikke plass da jeg ikke kan få tak på fenderholdere på 35 cm. Noen som vet hvor jeg får tak i slike ?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg har 4 stk vanlige pølsefendere, men de er svære. 35 cm i diameter. Kunne godt tenke meg to til men har foreløpig ikke plass da jeg ikke kan få tak på fenderholdere på 35 cm. Noen som vet hvor jeg får tak i slike ?

Prøv hos en skipsproviant handel, eller et notbinderi.

Mvh. Jens Rytter.

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Her gjelder det at jo "feitere" jo bedre... :-)

Jeg slutter aldri med å undres over hva enkelte båter (båteiere) stiller med når det gjelder fendere. Jeg ser nye dyre båter med fendere som jeg knapt ville brukt til jolla. Jeg tenker med gru på hva om de samme måtte søke nødhavn i "mørke" med stivkuling inn fra siden - en dårlig fendret mur-/steinkai o.l. Eller hva med å legge seg longside en annen båt for så å oppleve en hurtigbåt som "setter" seg og skubber opp energirike bølger....

Jeg har også ofte sett at såkalte erfarne båtfolk er utstyrt med underdimensjonerte fendere. En kan lure på om det er viktligere å ha små fenderkurver på pulpit, hvor deres stakkarslige fendere kann plasseres, enn fendere som kan stå for en "støyt"....

Jeg har en "tung" tre båt - 7.5 tonn / 31 fot. Jeg har 4 lange "feite" av pølse typen og 2 feite av blåsetypen. Dette er "standardutrustningen" min - les.: Greier seg som regel i enhver situasjon. Har i tillegg to pøslefendere i "reserve".

Det første en må kjøpe/ha, etter et båtkjøp, er tilstekkelig godt tauverk og tilstrekkelig med "feite" fendere... ( + skikkelig anker) Det kan av og til virke som om at det er viktigere med radar og kartplotter....

God fortøyning er utgangspuniktet for et "behagelig" båtliv og god nattesøvn!

Jeg får aldri nok fendere. Nytt av fjoråret, var to som jeg synes var DIGRE i butikken, samt en diger blåse.( som forøvrig blei "befridd" gummijolla i Hamburgsund, men det er en annen historie..)

De små, gamle fenderne pælma jeg, rett og slett ubrukelige.

I år blir det to til, helst ENDA større. Har også div mellomstore, og en mellomstor blåse.

Problemet er, som mange er inne på, dette med plass. Jeg stabler bort de minste, og henger de andre sirlig på rekke og rad på pushpiten bak. Ser sikkert ikke strøkent ut, men der er de tilgjengelige til enhver tid. Har taukveiler der også, sirlig på rekke...

Synes det ser rett "sjømannsmessig" ut selv..

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Jeg "arvet" 2 stk 60 cm kuler av Sigurd, og de er DIGRE...på en 30 foter

De arva du fordi mor vil opp en størrelse til 75cm. 60cm høres kanskje stort ut, men sjekk det ene bildet av båten min i erfaringsdatabasen. Der ligger jeg til fjellet med 4 av de blåsene langs sida. Er noe dritt å lagre på en seilbåt, men de søkkande gode å ha.

Ellers har jeg som Lars H gummihjul. Prøv å få tak i dekker fra gaffel-truck. Mine 2 er bare ca 35cm i diameter og er nesten 20 cm breie. De tar mininmalt med plass. Passer det seg sånn hender det at vi fortøyer med kun de to rett under vannlinja. Henger opp ett par blåser til pynt før jeg legger meg og sover trygt og godt.

De arva du fordi mor vil opp en størrelse til 75cm. 60cm høres kanskje stort ut, men sjekk det ene bildet av båten min i erfaringsdatabasen.

Trenger jeg ikke. Jeg har vært på akterdekket ditt. Trengte jo en f*ens stige jo, og det på en motorbåt..

Er noe dritt å lagre på en seilbåt, men de søkkande gode å ha.

Jepp; skikkelig dritt å lagre faktisk. Derav påstanden om at jeg har fått meg sånn dere DOME-PARABOL fra ondetungede seilvenner

Bilde

Ellers har jeg som Lars H gummihjul. Prøv å få tak i dekker fra gaffel-truck. Mine 2 er bare ca 35cm i diameter og er nesten 20 cm breie.

Sånne truckdekk er geniale. På "skal anskaffes" listen. Ikke spesielt dyre heller ( gratis fra "utrangert" haugen på de fleste dekkfirmaer. )

Henger opp ett par blåser til pynt før jeg legger meg og sover trygt og godt.

Sover du godt fordi du har fendret godt, eller fordi skuta er av stål ? :lol:

Suzuki

No boat needed..

Hei.

Siden ingen andre har nevnt det, hva med gode breie bildekk? Har to slike ombord, og de er helt suverene når vi ligger mot "rufset" fjell. Legger de utenpå hverandre, og da de ikke flyter opp, pleier vi å ha de godt nedi vannet. Men husk gode hull et par steder i slitebanen så du får vannet ut når de skal ombord etter bruk.

Lars H.

Har nok vurdert bildekk også, ja. Det er jo helt suverent når fjellet stikker litt ut under vann! Noe det veldig ofte gjør. Men jeg er vel litt for forfengelig, tror jeg. :lol: Synes også de blir litt for tunge å håndtere i forhold til kulefendere.

Jeg er også sånn at jeg helst skal ligge longside inntil fjellet, og da er det godt å ha noen store kuler. Og etter at jeg kjøpte de 2 "fyllekulene", så har behovet for dekk blitt mindre. Da kommer jeg som regel langt nok ut i fra "rufset" uansett. Og så er det godt å ha nok andre fendere i tillegg. Da er det bare å henge ut så det holder i forskjellige høyder, slik at jeg slipper å justere selv om vannstanden endrer seg. Da sover jeg så mye bedre når jeg vet at det er god klaring til fjellet samme hvordan ståa er. :sleep:

Hei igjen.

Vil også nevne noe jeg selv ikke har brukt, men vet er anbefalt. Noen kraftige breie planker i forbindelse med bruk av fendere.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei igjen.

Vil også nevne noe jeg selv ikke har brukt, men vet er anbefalt. Noen kraftige breie planker i forbindelse med bruk av fendere.

Lars H.

Jeg har en passe lang ( 2-2,5 m) 2"x6" surret på dekk. Kjekk å ha, til å legge utenpå fendere ved fendring intill grove skipskaier, uthavner osv. Kunne gjerne vært lengre, men det var en rest jeg hadde etter trappesnekring.

Ser mange bentytter det jeg kaller tomsbord, som vil si 1"x4". Disse synes jeg er for lette til å gi bra "strekk" i tauene, og blir derfor ikke hengende som se skal.

Suzuki

No boat needed..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...