pete Svart 5.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2005 Noen kraftige breie planker i forbindelse med bruk av fendere. Lars H. En brei planke, f.eks. 1,5"x6" / 2"X8" , 2,5 meter forsynt med en rekke grove hull til å feste tau i , er ok å ha med ,om man har plass til å frakte den med seg. Jeg har brukt et par "fyllekuler" for å jevne ut mot fjellet, festet i planken, planken hengt opp på land alt . i båten ,også vanlige pølsefendre mellom båten og planken. Da oppnår man en bedre fendring og særlig når fjellet skrår litt. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 5.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2005 Dette må jo være den optimale løsningen Båt og fender i ett Fra www.ribunlimited.se Er jo litt lekkert da - og da trenger jeg ikke fendere heller Har aldri forstått dette RIB-greiene. Er det båter spesiallaget for folk som har vansker med å legge til og/eller er ekstremt angstfylte i forhold til å få skader/riper i båten??? OK, små RIB'er er sikkert artig leketøy, men svære luksusbåter med plastpølse på? Hva er hensikten? Estetikken? (Keiserens nye garderobe, spør du meg!) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Bitteliten Svart 5.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2005 (redigert) Poenget med en RIB er at du kombinerer en ekstremt skarp v-bunn (ofte 25 grader eller mer) med gummipontongen. Den skarpe v-bunnen gir veldig gode sjøegenskaper ved at den skjærer sjøen - men den er ustabil. Pontongene fungerer da som stabilisatorer mot sjøen - samt støtdempere ved hopp. Dessuten har du - som sagt - innebygd fender. Dvs. at den tåler støt og slitasje bra. Ulempene er at båten har relativt liten plass ombord og at det kan gå hull på pontongen. Jeg kjørte en del sea rider i Kystvakta. Det var en 18" Avon Rib - omtrent som den minste gummibåten på bildet her Vi kjørte i mye vind og mye sjø- og båten var helt suveren. Båten toppet ca. 45 knop (logget på radarplotter i Tromsøsundet). Eneste vi måtte passe oss for var å få vind under baugen. Dvs. hoppet du på en bølge måtte du ikke ha sterk motvind. Da kunne båten vippe rundt. Om båten vippet rundt (hvilket den aldri gjorde) hadde vi "airbag" i targa bak. Båten hadde forøvrig tunnell i bunnen som var vannfylt helt til den kom i plan. Det gjorde at båten var stabil når fiskeriinspektørene skulle hoppe fra RIB til losleider - men det var vanskelig å trekke opp vannskikjører med RIB'en fordi den trengte tid på å komme i plan Redigert 5.Januar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 5.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2005 Har aldri forstått dette RIB-greiene. Er det båter spesiallaget for folk som har vansker med å legge til og/eller er ekstremt angstfylte i forhold til å få skader/riper i båten??? Kommer akkurat av dekk etter å ha hengt over hekken og sliti med taua utstyr i grov sjø i ett par timer i Syd-Atlanteren utafor Brazil. RIB-en som henger klar på skutesida er eneste redninga om en av oss skulle bli vaska overbord. Morsomt leketøy på en godværsdag, ja jøss! Men den har absolutt sin misjon utover det også. Tåler det meste av vær og juling og kan låres i ekstremt vær. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2005 Tåler det meste av vær og juling og kan låres i ekstremt vær.Også lårer man i fart - opptil 6-8 knop tror jeg vi hadde. Heiste ned med skrev midt i RIB'en, og line i baugen til morfartøyet. Motoren ble startet i lufta på vei ned - og så fort RIB'en var i vannet koblet man fra skrevet, ga gass slik at trossa i baugen ble slakk og kjørte bort fra moderskipet. Egentlig ganske greit - og "spenstig" å se på for de som ikke har sett det før. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 5.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2005 Motoren ble startet i lufta på vei ned - og så fort RIB'en var i vannet koblet man fra skrevet, Jeg starter ikke før jeg når vannet for impelleren på cumminsen er grinete på tørrkjøring. Hamilton jeten har vannsmøring også med tanke på for tidlig inclutching. Men alt det der er individuelt fra båt til båt. Felles er at det er j...ig mye morro. Nå er vi vel godt og vel "off topic".....men du starta tråden, og da går det vel bra. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 5.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2005 Dette må jo være den optimale løsningen Båt og fender i ett Fra www.ribunlimited.se Er jo litt lekkert da - og da trenger jeg ikke fendere heller Det er drømmebåten..(sikle,sikle)! Hvis jeg har hatt pengene som skal til, så hadde jeg sannsynligvis kjøpt en. Perfekt uværs-båt. Den er jo norsk da, konstruert av Egil Ranvig på Nesodden (Stormway /Hydro-design). Eneste ankepunkt må være at den ikke er lukket i bakkant av styrehuset. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 RIB-en som henger klar på skutesida er eneste redninga om en av oss skulle bli vaska overbord. Hm. La meg gjette. Norsafe Magnum 750 med Cummins 6BTA6.9M3, Hamilton 273. Henriksen offload release? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Verrie Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 jepp. Og da trenger man SKIKKELIG symaskin. Og det er ikke alle som har dette i heimen........ Suzuki Hei, lyst til å dele med oss hva slags trekk man bør ha på dekkene som skal brukes som fendere under vannlinje?? Har i dag fått anskaffet 4 dekk fra truck, liten dia, men gode og brede/fint å stue vekk under dekk... Sitér dette innlegget Link to post
Mats Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Hei, lyst til å dele med oss hva slags trekk man bør ha på dekkene som skal brukes som fendere under vannlinje?? Har i dag fått anskaffet 4 dekk fra truck, liten dia, men gode og brede/fint å stue vekk under dekk... kraftig presenning eller kanske du kan fråga något lokalt åkeri om dom har kassert kapell duk Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Hei, lyst til å dele med oss hva slags trekk man bør ha på dekkene som skal brukes som fendere under vannlinje?? Har i dag fått anskaffet 4 dekk fra truck, liten dia, men gode og brede/fint å stue vekk under dekk... Jeg ville laget dette i enten< a) markilux kalesjestoff. +Solid, pent, kan fargetilpasses -. Dyrt, noe vanskelig å sy b) avdanket jeansstoff (olastoff ) +Solid, enkelt å få tak på, billig - Ikke superpent akkurat c) skinn fra en avdanket skinnjakke el.l + Billig, lett å få tak på - vanskelig å sy. Kan krympe, blir da rart i fasongen.. Jeg vil bruke markilux. Eller maling, men det har vi nevnt før.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Verrie Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Takker og bukker, antar jeg vil kunne få tak i dette på lokale kalesjesystuer...? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Takker og bukker, antar jeg vil kunne få tak i dette på lokale kalesjesystuer...? Markilux; ja. Eller Sunbrella som er omlag det samme. Er du gjerrig, får du tak i stoff fra en som mekker sånne markiser. Har ofte ruller med saker og ting, rester som du får billig. Fikk selv en rull blått stoff, der det var kommen klager på fargeektheten, til kr 200 eller deromkring for 10-12 meter. Rullen var marineblå, og perfekt til småtteri man trenger dann og vann.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Sigurd Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Hm. La meg gjette. Norsafe Magnum 750 med Cummins 6BTA6.9M3, Hamilton 273. Henriksen offload release? Mye riktig ....men vi har en MP Springer med 300hk pluss. Personlig liker jeg den bedre enn Magnumen. Er vandt til begge. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Hei, lyst til å dele med oss hva slags trekk man bør ha på dekkene som skal brukes som fendere under vannlinje??Er ikke helt sikker på om dere mener at trekket skal sitte på under vann?? Skulle jeg hatt trekk måtte det være kun for bortstuing av dekkene ombord. Med selvpolerende bunnstoff på ene sida og knudrete fjell på andre sida og en tung båt som moser det hele ser jeg for meg ett fint trekk som litt bortkasta. Men uansett...dekk, og spesielt truck dekk er tingen for oss som liker å fortøye sideveis. Sitér dette innlegget Link to post
Flytsona Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Jan-Erik skrev On 5.1.2005 at 19.45: Her gjelder det at jo "feitere" jo bedre... :-) Jeg slutter aldri med å undres over hva enkelte båter (båteiere) stiller med når det gjelder fendere. Jeg ser nye dyre båter med fendere som jeg knapt ville brukt til jolla. Jeg tenker med gru på hva om de samme måtte søke nødhavn i "mørke" med stivkuling inn fra siden - en dårlig fendret mur-/steinkai o.l. Eller hva med å legge seg longside en annen båt for så å oppleve en hurtigbåt som "setter" seg og skubber opp energirike bølger.... Jeg har også ofte sett at såkalte erfarne båtfolk er utstyrt med underdimensjonerte fendere. En kan lure på om det er viktligere å ha små fenderkurver på pulpit, hvor deres stakkarslige fendere kann plasseres, enn fendere som kan stå for en "støyt".... Jeg har en "tung" tre båt - 7.5 tonn / 31 fot. Jeg har 4 lange "feite" av pølse typen og 2 feite av blåsetypen. Dette er "standardutrustningen" min - les.: Greier seg som regel i enhver situasjon. Har i tillegg to pøslefendere i "reserve". Det første en må kjøpe/ha, etter et båtkjøp, er tilstekkelig godt tauverk og tilstrekkelig med "feite" fendere... ( + skikkelig anker) Det kan av og til virke som om at det er viktigere med radar og kartplotter.... God fortøyning er utgangspuniktet for et "behagelig" båtliv og god nattesøvn! Hvor store er kulefenderene dine da? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 3.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2018 Hei og velkommen på forumet. Du spør i en 13 år gammel tråd. Det er lengre enn manns minne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.