Jump to content

Værmeldinger på langtur

Ninjan

Recommended Posts

Jeg lurer på hvordan jeg kan løse problemet med værmeldinger på billigst å mest effektiv måte ute til sjøss på langtur.

Starter på langtur nå i sommer og skal til Karibien og tilbake.

Har lest litt om Navtex og værfax, som jeg forstår må man nesten være meteorolog for å skjønne værfax meldingene.

Men med Navtex, får jeg ganske nøyaktig varsel flere dager fremover, er det lett og forstå og hva må jeg ha for å få "lastet" ned meldingen?

Eller fins det andre måter å få værmelding på for folk med litt stramt budsjett på langtur?

www.vikingsonadventure.blogspot.com

Du kan kanskje heller bruke passageweather som er gratis. Dette er kart og de kan også regne ut en optimal

(hvis varslene i modellen er riktige da, ute på åpne havet er de stort sett bra) rute.

De kan også sende deg mail med oppdateringer underveis, men dette koster litt. Det er ikke store filer, men selv 100 kiB koster litt over sat. telefon.

Klart rimeligst er SSB hvor du kan snakke med eksperter i land uten kostnad, men som sagt litt mer komplisert.

Ole

Ole
S/Y Algol

• 2 uker senere...

Takk for svar, tror det blir en løsning med satelitt tlf med datakit og et mailasail abb.

Navtex er det vel ikke mye hjelp i i karibia.

Er det noen som vet om alternativer til mailasail som pakkeprogram for mailer ?

Er det eventuelt noen som har brukt sattelittelefon uten pakkeprogram og kan si noe om det gikk greit ?

Jeg har en iridium 9555 med abbonement og alt på plass og mailasail prøveabbonement, det fungerer fint med 250GBP for et år kunne jo være greit å slippe unna

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...