Ninjan Startet 29.Januar.2012 Link til dette innlegget Startet 29.Januar.2012 Jeg lurer på hvordan jeg kan løse problemet med værmeldinger på billigst å mest effektiv måte ute til sjøss på langtur. Starter på langtur nå i sommer og skal til Karibien og tilbake. Har lest litt om Navtex og værfax, som jeg forstår må man nesten være meteorolog for å skjønne værfax meldingene. Men med Navtex, får jeg ganske nøyaktig varsel flere dager fremover, er det lett og forstå og hva må jeg ha for å få "lastet" ned meldingen? Eller fins det andre måter å få værmelding på for folk med litt stramt budsjett på langtur? Sitér dette innlegget www.vikingsonadventure.blogspot.com Link to post
bliss X Svart 29.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2012 Jeg vet ikke om Herb Hilgenberg fortsatt er aktiv, men han har tidligere bistått mange langturseilere med værmeldinger Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 29.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2012 (redigert) Ta en titt på Sorgenfri.com , der er mange som kan svare. I Europa er faktisk Yr.no noe med den beste nettbaserte værmeldingen. Redigert 29.Januar.2012 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 30.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 Du trenger ikke å være meterolog for å forstå værmelding på Navtex. Du får også kulingvarsel der. Billig investering. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
olews Svart 30.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 GRIB filer enten på mail via sat telefon (eler kortbølge, men det krever en større installasjon og sertifikat) eller bare å laste ned fra yr.no der de dekker, eller grib.us for de store hav. Laste ned via mobilen eller sat telefon. OpenCPN kan legge GRIB filer over kartet. mvh, Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Ninjan Svart 30.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 Takk for svar, tror det blir en løsning med satelitt tlf med datakit og et mailasail abb. Navtex er det vel ikke mye hjelp i i karibia. Sitér dette innlegget www.vikingsonadventure.blogspot.com Link to post
fokk Svart 30.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 Brukte Frivind over Atlanteren fra Las Palmas til Karibien og hjem til Europa. Lastet også ned ugrib via satelittelefon, dette på hele turen. I Europa var jeg meget godt fornøyd med meldinger på Navtex. Var meget godt fornøyd med Frivind. Anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 30.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 Mats i frivind er best av de jeg har hørt om, man får for 3 dager av gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Ninjan Svart 30.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 men frivind er vel ikke akkurat den billigste løsningen, da det koster 3000,- for væropdateringer bare for atlantern:/ Sitér dette innlegget www.vikingsonadventure.blogspot.com Link to post
Kristian_H Svart 30.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 jeg får værmeldingene mine gjennom en venn som er veldig god venn med mats, så det visste jeg faktisk ikke. Men 3000 for gode værmeldinger er verdt det, værmeldingene kan jo redde livet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 30.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 Du kan kanskje heller bruke passageweather som er gratis. Dette er kart og de kan også regne ut en optimal (hvis varslene i modellen er riktige da, ute på åpne havet er de stort sett bra) rute. De kan også sende deg mail med oppdateringer underveis, men dette koster litt. Det er ikke store filer, men selv 100 kiB koster litt over sat. telefon. Klart rimeligst er SSB hvor du kan snakke med eksperter i land uten kostnad, men som sagt litt mer komplisert. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
GeirT Svart 30.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 (redigert) Du kan hente ned GRIB filer fra hele verden GRATIS, fra Saildocs. Les om hvordan HER. Geir Redigert 30.Januar.2012 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Ninjan Svart 30.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 fy flate så avansert ting skal være da hmmm, må sette meg litt inn i alt dette tror jeg, ikke så lett Sitér dette innlegget www.vikingsonadventure.blogspot.com Link to post
Enzo Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Takk for svar, tror det blir en løsning med satelitt tlf med datakit og et mailasail abb. Navtex er det vel ikke mye hjelp i i karibia. Er det noen som vet om alternativer til mailasail som pakkeprogram for mailer ? Er det eventuelt noen som har brukt sattelittelefon uten pakkeprogram og kan si noe om det gikk greit ? Jeg har en iridium 9555 med abbonement og alt på plass og mailasail prøveabbonement, det fungerer fint med 250GBP for et år kunne jo være greit å slippe unna Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.