Jump to content

Juksa vs håndsnøre

Fausken

Recommended Posts

en juksamaskin har mange forskjellige programmer der du kan bestemme i hvilke områder du fisker, hvor hurtig ekker sakte det skal jukses og hvor stor motstand det skal være før den haler opp. Noen maskiner kan du lage egne programmer. Dng maskinen som det i forrige anlegg vises til har i tillegg agnprogram, akkarprogram (brukt på makrellfiske) og mulighet til å koble flere sammen slik at det hele tiden er en ute og fisker. Har forresten en dobbel hydraulisk, rimelig til salgs.

Hvis det er fritidsfiske det dreier seg om tror jeg kanskje jeg ville gått for et godt juksahjul, er jo fint å kjenne fisken dra

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Hvis det er fritidsfiske det dreier seg om tror jeg kanskje jeg ville gått for et godt juksahjul, er jo fint å kjenne fisken dra

Veldig enig i dette!

Selv har jeg frem til nå brukt kun havfiskestang. Hele poenget mitt med å fiske er at det skal være moro. Først å lure fisken til hugg, deretter "kampen" med å få den opp. Dessverre langt mellom de store fightene, men flere storsei på i samme slengen er jo nesten som å kjempe med skikkelig stor fisk :thumbsup:

Jeg kommer nok til å montere et eller 2 pilkehjul med clutch, slik at ungene også får delta og fiske på dypere vann. Slike som dette.

For min del blir det meningsløst å bruke 20-30.000 på en juksamaskin, når det ikke gjør annet enn å fjerne mye av moroa ved fiske ...selv om det kanskje vil øke fangsten.

Jeg skriver kanskje, fordi søk etter de riktige bunnforholdene og etterhvert kunnskap om fiskeplasser er langt viktigere enn utstyret man slipper i vannet. Et skikkelig ekkolodd vil i mine øyne være en smartere investering.

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Har 2 juksahjul på båten.

Men var i høst ute i Zodiac jolla med havfiskestanga mi, satte på ett forsyn med 6 opphengere med gummimark.

Dybde +100meter, tror du f.. ikke det beit på 6 storsei ! Det endte med å slepe dem opp vha. motorkraft ! :lol:

Seien er en ålreit matfisk jeg setter mer og mer pris på. Fin tørket er den også.

Har brukt litt forskjellige juksa hjul før ej tok til fornuft og kjøpte mej havfiskeutstyr.

Fordelen med juksamaskin i forhold til ein tradisjonell jukse-hjul til hobbybruk er at juksermaskinen har god kontroll på kva djupne krokene er på.

Dette er ein fordel når fisken står litt opp frå botn.

Vanligvis blir det brukt tjukk mono mellom 1-2mm og på djupner ned til 100-200meter trengst det tunge lodd.

Spesielt om det er mykje straum og avdrift.

Det kan vere lurt og ha forskjellige vekter på lodda liggende og bytte på etter kva forholda tilseier, for ej ser ingen fordel med tunge lodd om snøret står omtrent loddrett nedover.

Synest det til tider kunne vere vanskligt og kjenne om der var mindre fisk på snøret med tunge lodd og djupt vatn.

Vi brukte heimelaga syrefaste lodd som vi sveisa ein bøyel i toppen av loddet, og vi brukte lodd fra ca 1kg og kanskje opp til 3kg.

Etter at eg begynte og bruke havfiske utstyr med flettaline kunne eg gå ned til ca 400gram søkke og ein fikk mykje meir kontakt med det som foregår i andre siden av snøret.

Med godt fiske får ein ombord rikelig nok fisk til eget bruk med havfiske utstyr.

hva legger du i "havfiske utstyr"?

En god stang, eksempelvis Antares BX Braid Boat

og en god snelle, helst med 2 hastigheter. Shimano TLD

Noen hundre meter multifilament snøre, tackler tilpasset fiske (jeg liker best å fiske med agn og sirkelkrok) ...og så er det bare å vente på at du kjenner noen som "mumser" på, eller sluker, agnet ditt. Den store fordelen med multi, er at du har veldig god følelse med hva som skjer i enden av snøret, selv med flere hundre meter snøre ute. Det er da det er artig med fiske :thumbsup:

Det å lage sine egne tackler, lære gjennom både egen erfaring og andres hva som funker på ulike forhold, det er liksom litt av greia. Det blir litt det samme som å sitte hjemme og studere bunnforhold ut fra kart, og lete etter sannsynlige gode fiskeplasser. Kjerringa tror sikkert at det har rablet for meg der jeg sitter og blar og zoomer, studerer dybdekoter og undervannsformasjoner ...men for min del er det ihvertfall veldig fornøyelig å finne "egne" fiskeplasser på denne måten. Det er helt sikkert andre som kunne fortalt meg om dem, men det er ikke like moro :giggle:

Men når jeg er ute med ungene, da blir det som regel svenskepilk og gummimakk. Da skjer det liksom litt mer, og mange småfisk er nesten mer moro for dem enn 1-2 store i løpet av noen timer.

Litt om havfiske kan du lese her.

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Spørsmål:

Er det ikke en fordel å ha snelle med fordeler (og evnt, med telleverk?

Både ja og nei. Jeg vil ha minst mulig "mikkmakk" som kan gå istykker på selve snella, og har derfor ikke vurdert sneller som har dette.

Ser også at det er svært få av de "store" havfiskesnellene som har linefører, et valg som kanskje er gjort nettopp fordi det hevdes at det er den som ryker først når noe går galt.

Å styre snøret på snella går faktisk helt automatisk uten at jeg tenker over at jeg gjør det, det er bare en vane.

Jeg hadde en Penn Senator 4.0, og pga dårlig vedlikehold, så gikk denne til helsike med storkveita i andre enden av snøret ...og dette gjorde at jeg tapte den "fighten" (Først gikk den tregt, så "skjærte" den seg og lot seg ikke sveive inn.) Jeg har derfor forbannet meg på at jeg aldri skal la vedlikeholdet bli nedprioritert, og jeg skal ha minst mulig som kan gå istykker.

Jeg har forresten montert telleverk fra Ryobi rett foran snella, da kan jeg velge om jeg vil la snøret gå igjennom telleverket eller ikke, og det fungerer helt supert som telleverk. Sjekker innimellom at det stemmer ved å sammenligne med dybden på ekkoloddet. Hadde tidligere et billigere telleverk, men det fungerte ikke så mange turene før det ble ødelagt. Bedre å bruke 7-8-900 på noe som fungerer og varer, enn å bruke 300 på noe ræl.

Bertrand Russel

Er det ikke en fordel å ha snelle med fordeler (og evnt, med telleverk?

Ikke på dypt vann, snøreførerne er ofte et svakt ledd på sneller til store dyp og tyngder. Det er noe herk når de ryker.

man blir fort vant til å fordele snøret med tommelen.

Grunner enn 100m er det som regel lette søkker det er snakk om og da fungerer det fint med snørefører. Shimano Tekota er ei kanonsnelle til grunnt vann, den har og telleverk som er kjekt hvis man ser hvor fisken står. De er ganske dyre, men det er jo hobby :rolleyes:

edit; var litt sen der ja hehe

Redigert av ahamm (see edit history)

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...