Jump to content

En enkel metode for blanding av epoxy o.l.

pberg

Recommended Posts

Hei, ser at mange her bruker vekter o.l. til å blande epoxy. Kom over denne smarte saken som brukes bl.a. til å blande epoxy til hjemmebyggde fly. Det er ganske enkelt en balansevekt, der armene har forskjellinge lengder, med samme forhold som blandingsforholdet mellom epoxy og herder. Da trenger en kun å helle opp riktig mengde epoxy i en beholder, og så helle opp herder i den andre, til vekta er i balanse. Da er blandingsforholdet riktig, så lenge en vet blandingsforholdet pr. vekt.

I eksempelet her er blandingsforholdet 100 deler epoxy til 43 deler herder, noe som gir de oppgitte målene på tegningen. Dersom en skal ha et annet blandingsforhold, så endrer en lengden på armene. Dersom du skal ha et 1:1 forhold, så er armene like lange. Dersom du skal ha 5:1 forhold, så er den ene armen 5 ganger lengre enn den andre. (100 deler epoxy og 20 deler herder -> f.eks. en arm på 50 cm og en arm på 10cm)

En slik sak burde kunne brukes på alle typer to-komponentskjemikalier. En kan jo også merke/lage fester på forskjellinge steder på den lange armen for forskjellige blandingsforhold.

Epoxy-vekt.jpg

Ser en ulempe, og det er at man må ha to blandekar. Har selv holdt på med modellfly, og denne varianten er jo fin når du skal lime noe og skal blande 20gr harpiks og 9 gram herder.

Når jeg bygger båt er det straks 100-300gr i hver blanding, og da mistenker jeg dette blir litt knotete.

Selv har jeg fått tak i en gammel elektrisk vekt fra en frankeringsmaskin. Fikk den gratis hos en kontormaskinleverandør. Opp til 2,5kg er det avvik på +/- 0,5gr.

Setter på et blandekar og nuller vekta. Så jeg måler opp harpiks og herder direkte på vekta.

Hadde tidligere West epoxy med pumper, men opplevde at den ene pumpa begynte å trekke falsk luft. Da ble blandingsforholdet helt feil, og man måtte bare hive hele satsen fordi man ikke viste hvor galt det var.

Fram til den feilet var det en grei nok måte, men etterhvert holder jeg meg til vekten. Har regnet ut en del standard-batcher som jeg har i en tabell.

Ett tips til fine blandekar er å stikke innom nærmeste dagligvare/kiosk som selger smågodt i løs vekt. Alle de tomme plastboksene kastes etterhvert. Jeg er innom Europris og får 20-30 bokser en gang imellom. En omgang med oppvaskbørsten og Zalo, så er jeg berga i lange tider.

Varianten på tegningen her har jo en 8oz beger, som er litt over 2dl. Det er nok ikke noe i veien for å ha større begere heller, vil jeg tro. Vet ikke hvor mye epoxy de bruker om gangen på selvbyggede fly, men det er nok litt om gangen på en vinge f.eks.

Tror ikke pumpene er unøyaktige, men en slik vekt som dette koster jo "ingenting" å lage.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...