Honduras Startet 30.Januar.2012 Link til dette innlegget Startet 30.Januar.2012 (redigert) Ser på en typisk daycruiser rundt 21', vekt 1400kg, oppgitt toppfart 42 knop, og den er utrustet med en Mercruiser 4,3 MPI V6 på 220hk. Båt og motor er 8 år gamle(2004). Ser strøken ut, og servicer etc er fulgt opp. Hvordan er kvaliteten på disse motorene, og hva kan jeg forvente av forbruk. Med full gass blir det vel antydning til vakuum i lommeboka etterhvert, men jeg vil anta mest økonomiske hastighet ligger rundt 24-25 knop. Hva havner man på da? Tøffer rundt i 22' Polar med Marna 12hk i dag. Den bruker ca 3 liter i timen på marsjfart, men da snakker vi rundt 6knop. Det gir tross alt ett forbruk på 0,5l pr nm, så helt gratis er jo ikke den å bruke heller, relativt sett. Det man sparer mest på er at man ikke gidder å dra så langt. Så jeg ønsker meg litt mer rekkevidde etterhvert. Greit å få litt info om hva jeg skal se etter i motorrom, på motor osv. Redigert 30.Januar.2012 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Draco24styling Svart 30.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 jeg har tilsvarende motor i en Draco 24 styling, dette er en 2000 mod, grunnmotorene er gm v6, samme som blir brukt i mange biler, På min er det ferskvannskjøling (har forstått at ikke alle har det), er foreløpig veldig godt fornøyd med både motor og båt, snittforbruket jeg hadde på 50 t i fjor, var beskjedene 15L pr time, men det kommer sikkert mye an på hvor hendelen står, min var ikke mye på max, Før jeg kjøpte båten jeg har, var jeg og så på noen andre, det satt enten v6 eller v8 i båtene, det som slo meg var at de fleste motorene svettet olje og så lite pene ut, det var også et virr varr av kabler og slanger rund om. båten jeg kjøpte var motoren ren og pen, ingen kabler til overs og så rett og slett ny ut, tror det vitner om at instalatør av motor har gjort en god jobb, og at eieren har tatt vare på den, Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
DieselDahl Svart 30.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 Jeg har to slike i kjelleren på min Windy 9800, dvs det er Volvo Penta 4,3 GI men det er samme motoren. Jeg kjører skjelden under 27kn, båten veier ca.4500kg og på årsbasis siste tre år har jeg brukt 2,2 l/nm. Har lest at samme båten ofte er motorisert med to diesel motorer og skal angivelig bruke 1,86 l/nm i beste cruisehastighet. Så regnestykket er enkelt Motorene er forøvrig fra 1999, har gått ca. 250 timer og ser omtrent ut som nye. Litt svetting fra en simmerring etter for mye olje en gang. Service gjør jeg selv, ikke mye jobb akkurat..... og delene er markedets billigste Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 31.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 (redigert) Finnes det noen "standardfeil" eller andre ting jeg kan sjekke når jeg stikker hodet ned i motorrommet? Båten står i vinteropplag, så det blir ingen prøvekjøring nå, bare en visuell sjekk og en klausul i kjøpekontrakten med ett par forutsetninger om at alt virker når den hives på vannet. Redigert 31.Januar.2012 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
FM 8-12 Svart 31.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 Standardfeil hmm 2syl for lite... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.