Jump to content

Vet Noen Hvordan Er Dette Skrudd Sammen????


Timeout Skjeberg

Recommended Posts

Hei !

Jeg skal demontere svinghjulet på en Volvo motor, men finner ikke ut hvordan den er skrudd sammen. platen i senter er festet til svinghjulet med en nylondemping, kan den bare trekkes ut eller vil den gå i stykker da ? De andre skruene kommer jeg ikke til hodene på, og de har låsemutter så de går ikke av.

 

Bilde

 

Håper noen her på forumet vet hvordan dette er.

 

MVH Vidar

Redigert av Carmen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei !

Jeg skal demontere svinghjulet på en Volvo motor, men finner ikke ut hvordan den er skrudd sammen. platen i senter er festet til svinghjulet med en nylondemping, kan den bare trekkes ut eller vil den gå i stykker da ? De andre skruene kommer jeg ikke til hodene på, og de har låsemutter så de går ikke av.

 

 

Håper noen her på forumet vet hvordan dette er.

 

MVH Vidar

Du må løyse hele plata, kommer du ikke til baksiden vist du fjerner starteren da ??

Får du problemer med det, så sliper / meisler du bare av boltene.

Feste til svinghjulet ligger bak plata.

 

:seeya:

Redigert av BK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må løyse hele plata, kommer du ikke til baksiden vist du fjerner starteren da ??

Får du problemer med det, så sliper / meisler du bare av boltene.

Feste til svinghjulet ligger bak plata.

 

:seeya:

Hei .

 

Du må ta de 6 boltene som sitter ute på kanten av plata. Senter delen sammen med nylonbiten og neste plate er en "unit" Når den kommer av så finner du selve boltene som holder svinghjulet.

Du oppnår ingen ting gjennom starteren sitt hull.

 

Lykke til.

T.S.JOH.

Link to post
Share on other sites

Hei .

 

Du må ta de 6 boltene som sitter ute på kanten av plata. Senter delen sammen med nylonbiten og neste plate er en "unit" Når den kommer av så finner du selve boltene som holder svinghjulet.

Du oppnår ingen ting gjennom starteren sitt hull.

 

Lykke til.

Nettop pgav at boltene sviver, bruker en hullet til starteren for å holde igjenn bolten fra baksiden, ett tips kan ogå være å bruke mutter trekker :wink:

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Hmm, høres merkelig ut hvis det er gjennomgående bolter i svinghjulet. I så fall tror jeg det er noe hjemmelagde greier.

Er du sikker på at det ikke er pinneskruer, og at hvis du fortsetter å skru, så kommer de ut til slutt.

Hvis ikke, så må det være tilgang på baksiden for å holde på boltene under tiltrekking, for svinghjulet kan jo bare monteres med demperplata av.

Har du prøvd en sånn mutterkløyver?

 

Popeye

Link to post
Share on other sites

Hmm, høres merkelig ut hvis det er gjennomgående bolter i svinghjulet. I så fall tror jeg det er noe hjemmelagde greier.

Er du sikker på at det ikke er pinneskruer, og at hvis du fortsetter å skru, så kommer de ut til slutt.

Hvis ikke, så må det være tilgang på baksiden for å holde på boltene under tiltrekking, for svinghjulet kan jo bare monteres med demperplata av.

Har du prøvd en sånn mutterkløyver?

 

Popeye

Vel, min TD70 har ihvertfall gjennomgående, disse kan holdes gjennom hullet til starter.

Er nok borte hjemmelaget ja :drink:

 

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Hei !

Jeg skal demontere svinghjulet på en Volvo motor, men finner ikke ut hvordan den er skrudd sammen. platen i senter er festet til svinghjulet med en nylondemping, kan den bare trekkes ut eller vil den gå i stykker da ? De andre skruene kommer jeg ikke til hodene på, og de har låsemutter så de går ikke av.

 

Bilde

 

Håper noen her på forumet vet hvordan dette er.

 

MVH Vidar

Er som en over skriver: platen i senter henger fast i gummiopphenget som igjen henger fast i stålplaten som er skrudd fast mot svinghjul. (kalles demperplate)Ser for meg ut som om det er pinbolter som er brukt. Tror heller ikke at du kommer til via startmotor hullet da de seks boltene ligger langt inne, men som nevnt mange motorer er heimelaga! Kan være at de fire skruene nesten helt inne og må fjernes.

 

Når skruene er borte kan det fremdeles være at platen sitter som ....

Det kan hjelpe og la WD40 få virke en stund, spray på, Gjelder og få det inn mellom stålplaten og svinghjulet. så om du klarer og lee litt på plata med et skrujern (uten og skade plata) slik at oljen kommer inn bak er det fint.

 

Husk og at du må være meget nøye ved montering av svinghjulet etter på! Les versksteds håndboken for spesifikasjoner.

 

Stresset med dette selv da jeg jobbet med en perkins i fjor, bruk god tid og ta gjerne noen kaffe pauser når ting ikke går veien. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

:cheers::drink::cheers::drink:

Takk for gode tips alle sammen, nå er plata av og resten av motoren kan brukes til det den er best til - MORING - men det tror jeg vel ikke er lov lenger.

Dette var hjemmelaget De Luxe, alle 10 skruene måtte slipes av for ikke engang teskjekjerringa hadde kommet til fra baksiden her, for meg et stort :headbang: mysterium hele greia.

 

 

Igjen tusen takk

Vidar E

Link to post
Share on other sites

:cheers:  :drink:  :cheers:  :drink: 

Takk for gode tips alle sammen, nå er plata av og resten av motoren kan brukes til det den er best til - MORING - men det tror jeg vel ikke er lov lenger.

Dette var hjemmelaget De Luxe, alle 10 skruene måtte slipes av for ikke engang teskjekjerringa hadde kommet til fra baksiden her, for meg et stort  :headbang:  mysterium hele greia.

Igjen tusen takk

Vidar E

Så gøy å være smidigere en teskjekjerringa da :smash::lol:

Neda, det er vel noen ulikheter mellom div opsett :wink:

 

En anen ting, du har ikke vurdert å la dempeplata følge sin frend til dypet :rolleyes:

Ikke noe gøy når disse ryker har jeg hørt.

 

Vurderer om jeg skal skifte min med ny neste gang girboksen skal av.

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

En anen ting, du har ikke vurdert å la dempeplata følge sin frend til dypet  :rolleyes:

Ikke noe gøy når disse ryker har jeg hørt.

 

:seeya:

Opplevde det for en del år tilbake. Gikk innenfor Søndre Årø mot Mågerø, 5 knop, maksvær (heldigvis) da det plutselig kom merkelige lyder fra "kjelleren" (hørtes veldig dyrt ut). Stoppet maskinen momentant, og allt ble stille. Hva fanden har skjedd var tanken.... Startet opp igjen, allt var helt normalt, ingen ulyder. Satte drivverket i gir forover, allt var stille og normalt, bortsett fra at båten fortsatt lå like rolig. Ringte en kammerat som lå i Grimestadbukta, han kom og slepte meg dit. Lå der i et par dager intil nye deler var ankommet Nesbrygga. Ble tauet dit av kameraten, og et par timer etter ankomst, og noen kroner fattigere, var vi påny underveis med egen fremdrift.

 

Men, hva om det hadde skjedd i dårlig vær i Gule Humpen?? Litt flaks skal man ha.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...