ahamm Startet 30.Januar.2012 Del på Facebook Startet 30.Januar.2012 Har en motor kjøpt hos verksted/forhandler i sommer til overhaling pga vann der det ikke skal være. Ble enig med verkstedet om at jeg betaler litt mere og verkstedet overhaler motor istedet for heving av kjøp. Muntlig avtale. Jeg har ikke betalt noe etter kjøp, motor skal være så å si ferdig etter utsagn fra daglig leder for 14 dager siden. Hørte i kveld at verkstedet er konkurs. Hvordan går jeg frem for å få ut motoren? Hvem skal jeg kontakte? Skal jeg rette krav mot boet? Rimelig forvirret her nå... Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
larsstraalheim Svart 30.Januar.2012 Del på Facebook Svart 30.Januar.2012 Jeg ville stilt på døra med henger for å få med motoren, i går. Kanskje noen håndtpenger på lur for å bestikke de som evt. måtte befinne seg der? Og regninga betales selvsagt ikke til noen, det må boet ordne opp i, og da er det ikke sikkert det skjer i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 30.Januar.2012 Del på Facebook Svart 30.Januar.2012 Har du kjøpskontrakt da,den beviser at motor er din vel.. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 30.Januar.2012 Del på Facebook Svart 30.Januar.2012 Finnes mange som kan finjusen bedre enn meg her på forumet, men vil si følgende til deg inntil de som kan mer har uttalt seg: Hvis firmaet er konkurs må du få ut motor før bostyret registrerer alt av inventar, deler, motorer etc. Du vil få ut motoren etter de har gjort sin jobb og du kan dokumentere at motoren er din, er bare at dette kan ta veldig lang tid. Kan du ikke dokumentere motoreierskap ligger du dårligere til med tanke på bostyret. Men først må du finne ut om det er noe i ryktene, ring eier av firmaet f. eks. Deretter må du handle ut fra hva vedkommende informerer deg om. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 30.Januar.2012 Del på Facebook Svart 30.Januar.2012 Det er en tråd fra en tid tilbake, hvor det var snakk om båt som sto i et slik bo. Mange utfordringer med slik. Dra dit i morgen tidlig og gjør ditt beste for å få med deg motoren Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.Januar.2012 Del på Facebook Svart 30.Januar.2012 Hvis firmaet er konkurs så er vel mest sannsynlig døren låst og ingen hjemme og da blir det vel å ta kontakt med bobestyrer for å få ut motoren som du må kunne dokumentere er din vil jeg tro. Uansett ville jeg reist dit i morgen den dag for å få fakta i saken mht om er konkurs, eller ikke, er folk på stedet osv. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ahamm Svart 30.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2012 får vel ta straka vegen dit i morgen tidlig å se om det er noen der, eller ringe og mase på daglig leder... Sto forøvrig i avisa at de var konk i forrige uke. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Arne Hansen Svart 30.Januar.2012 Del på Facebook Svart 30.Januar.2012 Blir spennende å se hvordan dette går. Har lest om denne problemstillingen i andre forum før, da var det flere oppegående personer med kunnskap om konkursregelverk som hevdet at du var i din fulle rett til å hente ut gjenstander som var inne til reparsjon uten at konkursboet på noen som helst måte kunne holde gjenstanden tilbake hvis du kunne bevise / sansynligjøre at du er rettmessig eier. Skal du faktureres i ettertid (Noe du vel uansett ikke skal) så skal heller konkursboet fakturere og inndrive kravet på vanlig måte. Hvis du ikke får ut motoren er det kanskje verdt et forsøk å få Skipper Worse på banen og høre hva han sier om hvilke rettigheter du har? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 30.Januar.2012 Del på Facebook Svart 30.Januar.2012 Motoren er din, så den får du, men det kan hende at bobestyrer vil ferdigstille ordren på overhaling og få inn penger for den jobben. Ikke uvanlig at bobestyrer betaler ansatte for å ferdigstille ordre i arbeid. Jeg har vært igjennom to konkurser i Grafisk og har i begge tilfeller jobbet med å ferdigstille påbegynte trykksaker på oppdrag fra boet. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Honduras Svart 31.Januar.2012 Del på Facebook Svart 31.Januar.2012 Sto forøvrig i avisa at de var konk i forrige uke. Det er bare en mulighet du har, kontakt bostyrer med all informasjon du har om at motoren er din. Bostyrer vil avgjøre om han vil frigi motoren eller betrakte den som en del av boet. Er informasjonen god nok vil den frigis og du kan avtale med bomedhjelper når du kan få hente motoren. Bedriften er garantert avlåst, og å forsøke seg på en eller annen form for selvtekt eler endatil korrupsjon/bestikkelser som det blir foreslått over vil bare gi deg haugevis av problemer. Dette er ikke tiden for å leke cowboy, selv om det høres kult ut. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ahamm Svart 31.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2012 Eierskapet om motoren er det ikke tvil om, bare de ikke tar båten den står på, den har jeg ingen papirer på lengre... det jeg er mest bekymret for er når jeg får den ut, skulle vært ute og fisket torsk nå :( Så i avisen det sto at første skifte samling blir holdt i midten av mars, så i værste fall vil vel hele våren gå... Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
logget av Svart 31.Januar.2012 Del på Facebook Svart 31.Januar.2012 Bare en ide. Så lenge du har levert inn båten til reparasjon så finnes det sikkert et papir / en arbeidsordre på jobben, og det må vel også være noen igjen i firmaet som bistår de som skal avvikle virksomheten. Jeg trodde det handlet om å finne ut hva som er mitt og ditt i en slik prosess, og at det er i alles interesse at de som jobber med konkursen får det som ikke er deres ut av dørene og ute av bildet. Når du sier du ikke kan dokumentere at du eier selve båten, vil det si at du heller ikke har forsikring på den. (Det ville jo være rart om du har forsikring på en båt som ikke er din, i så fall). Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 31.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2012 hehe, sa opp forsikringa forrige uke da jeg hadde en gjennomgang og flytting av forsikringer. Er en gammel 16 foter fra 70 tallet, så verdien er bruksverdi :) Båt og motor til 15-20 som står på henger når den ikke er i bruk, fant jeg ut at jeg ikke trenger betale 1500 i året for :) Kjøpskontrakten på båten har jeg ikke sett på flere år, så tror den har gått med i en ryddesjau... Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
FjordHT Svart 31.Januar.2012 Del på Facebook Svart 31.Januar.2012 1500 i året i forsikring????? Alle burde ha ansvarsforsikring. En kompis som nok er en del år yngre en deg betaler 5-600kr i forsikring på sin 15 eller 16fot rana med 50 hk, verdi ca 40-50 000, KASKO! Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 31.Januar.2012 Del på Facebook Svart 31.Januar.2012 Dette er ukomplisert (i prinsipp). Dine rettigheter er de samme som før. Du får bare en litt "endret" part å forholde deg til. Konkursboet kan fritt velge å "tre inn i" avtalen og gjøre jobben ferdig og kreve betalt ihht avtalen. Hvis ikke boet gjør det, må du få ferdigstilt annetsteds og betale så langt som arbeidene var kommet. Det kan teoretisk sett bli en tvist i dette "krysningspunktet" men vanligvis blir dette løst på en pragmatisk måte fordi boet ikke vil ønske å bli sittende med din motor, med anvaret for den, og med risiko for eratstningsansvar dersom de med urette haler ut tiden ved å diskutere beløper med deg. Så løsningen er enkel: Gi straks og med en gang beskjed til bobestyreren og spør om han foretrekker å mekke ferdig eller om du skal hente motoren. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Vestkystseiler Svart 31.Januar.2012 Del på Facebook Svart 31.Januar.2012 Alle burde ha ansvarsforsikring. Hvorfor det ? Jeg kan ikke skjønne hvilket erstatningsansvar man kan pådra seg med en 16 fots båt på kysten av Nordtrøndelag, spesielt siden objektivt ansvar ikke gjelder til sjøs. Forsikringsselskapene er sikkert helt enig med deg, de har svært lite utbetalinger på ansvarsforsikring så de tjener grovt på denne. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 31.Januar.2012 Del på Facebook Svart 31.Januar.2012 Hvorfor det ? Jeg kan ikke skjønne hvilket erstatningsansvar man kan pådra seg med en 16 fots båt på kysten av Nordtrøndelag, spesielt siden objektivt ansvar ikke gjelder til sjøs. Forsikringsselskapene er sikkert helt enig med deg, de har svært lite utbetalinger på ansvarsforsikring så de tjener grovt på denne. Tiltredes. Forsikringsselskapene tjener rått på at folk flest ikke skjønner at Bilforsikring er noe helt for seg selv. Jeg ser ingen grunn til å ha ansvarsforsikring om man ikke er tildels dement og har det med å gjøre mange uforsvarlige stunt rundt omkring i havner. Akkurat dette med ansvarsforsikring på bil, kontra andre områder i samfunnet er diskutert så mange andre steder i dette forum at dette ikke bør bli tema i en tråd hvor en vil ha ut egen uskadet båt fra et konkursbo. (ingen forsikringssak) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
ahamm Svart 1.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2012 (redigert) joda, det ordnet seg :) Forhandler og verkstedet er visst to forskjellige selskaper med så like navn at jeg trodde det var det samme, så konkursen berører visst ikke meg, så snart blir det torskefiske på sjøen igjen :) Ang forsikring hadde jeg kasko, ansvarsforsikring er jo nesten en vits på sjøen. Hvis det skulle skje noe på sjøen med en sånn båt i området her, er om jeg får igjen noe på forsikringa på en så billig båt det minste jeg bekymrer meg for. Hadde den vært verdt 40-50 hadde det nok stillt seg annerledes, da er det plutselig noen som kan ha interesse for den når den står på land. Edit; takk for et utmerket svar SW :) Redigert 1.Februar.2012 av ahamm (see edit history) Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.