Jump to content

motor til overhaling, verksted konkurs, hva gjør jeg?


ahamm

Recommended Posts

Har en motor kjøpt hos verksted/forhandler i sommer til overhaling pga vann der det ikke skal være.

Ble enig med verkstedet om at jeg betaler litt mere og verkstedet overhaler motor istedet for heving av kjøp. Muntlig avtale.

 

Jeg har ikke betalt noe etter kjøp, motor skal være så å si ferdig etter utsagn fra daglig leder for 14 dager siden.

 

Hørte i kveld at verkstedet er konkurs.

 

Hvordan går jeg frem for å få ut motoren? Hvem skal jeg kontakte? Skal jeg rette krav mot boet?

 

Rimelig forvirret her nå... :crazy:

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post

Finnes mange som kan finjusen bedre enn meg her på forumet, men vil si følgende til deg inntil de som kan mer har uttalt seg:

Hvis firmaet er konkurs må du få ut motor før bostyret registrerer alt av inventar, deler, motorer etc. Du vil få ut motoren etter de har gjort sin jobb og du kan dokumentere at motoren er din, er bare at dette kan ta veldig lang tid. Kan du ikke dokumentere motoreierskap ligger du dårligere til med tanke på bostyret. Men først må du finne ut om det er noe i ryktene, ring eier av firmaet f. eks. Deretter må du handle ut fra hva vedkommende informerer deg om.

Link to post

Hvis firmaet er konkurs så er vel mest sannsynlig døren låst og ingen hjemme og da blir det vel å ta kontakt med bobestyrer for å få ut motoren som du må kunne dokumentere er din vil jeg tro. Uansett ville jeg reist dit i morgen den dag for å få fakta i saken mht om er konkurs, eller ikke, er folk på stedet osv.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Blir spennende å se hvordan dette går. Har lest om denne problemstillingen i andre forum før, da var det flere oppegående personer med kunnskap om konkursregelverk som hevdet at du var i din fulle rett til å hente ut gjenstander som var inne til reparsjon uten at konkursboet på noen som helst måte kunne holde gjenstanden tilbake hvis du kunne bevise / sansynligjøre at du er rettmessig eier. Skal du faktureres i ettertid (Noe du vel uansett ikke skal) så skal heller konkursboet fakturere og inndrive kravet på vanlig måte.

 

Hvis du ikke får ut motoren er det kanskje verdt et forsøk å få Skipper Worse på banen og høre hva han sier om hvilke rettigheter du har?

Link to post

Motoren er din, så den får du, men det kan hende at bobestyrer vil ferdigstille ordren på overhaling og få inn penger for den jobben.

Ikke uvanlig at bobestyrer betaler ansatte for å ferdigstille ordre i arbeid. Jeg har vært igjennom to konkurser i Grafisk og har i begge tilfeller jobbet med å ferdigstille påbegynte trykksaker på oppdrag fra boet.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Sto forøvrig i avisa at de var konk i forrige uke.

 

Det er bare en mulighet du har, kontakt bostyrer med all informasjon du har om at motoren er din. Bostyrer vil avgjøre om han vil frigi motoren eller betrakte den som en del av boet. Er informasjonen god nok vil den frigis og du kan avtale med bomedhjelper når du kan få hente motoren.

Bedriften er garantert avlåst, og å forsøke seg på en eller annen form for selvtekt eler endatil korrupsjon/bestikkelser som det blir foreslått over vil bare gi deg haugevis av problemer. Dette er ikke tiden for å leke cowboy, selv om det høres kult ut.

Link to post

Eierskapet om motoren er det ikke tvil om, bare de ikke tar båten den står på, den har jeg ingen papirer på lengre...

det jeg er mest bekymret for er når jeg får den ut, skulle vært ute og fisket torsk nå :( Så i avisen det sto at første skifte samling blir holdt i midten av mars, så i værste fall vil vel hele våren gå...

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post

Bare en ide.

Så lenge du har levert inn båten til reparasjon så finnes det sikkert et papir / en arbeidsordre på jobben, og det må vel også være noen igjen i firmaet som bistår de som skal avvikle virksomheten.

 

Jeg trodde det handlet om å finne ut hva som er mitt og ditt i en slik prosess, og at det er i alles interesse at de som jobber med konkursen får det som ikke er deres ut av dørene og ute av bildet.

 

Når du sier du ikke kan dokumentere at du eier selve båten, vil det si at du heller ikke har forsikring på den. (Det ville jo være rart om du har forsikring på en båt som ikke er din, i så fall).

Link to post

hehe, sa opp forsikringa forrige uke da jeg hadde en gjennomgang og flytting av forsikringer.

Er en gammel 16 foter fra 70 tallet, så verdien er bruksverdi :)

Båt og motor til 15-20 som står på henger når den ikke er i bruk, fant jeg ut at jeg ikke trenger betale 1500 i året for :)

Kjøpskontrakten på båten har jeg ikke sett på flere år, så tror den har gått med i en ryddesjau...

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post

Dette er ukomplisert (i prinsipp). Dine rettigheter er de samme som før. Du får bare en litt "endret" part å forholde deg til. Konkursboet kan fritt velge å "tre inn i" avtalen og gjøre jobben ferdig og kreve betalt ihht avtalen. Hvis ikke boet gjør det, må du få ferdigstilt annetsteds og betale så langt som arbeidene var kommet. Det kan teoretisk sett bli en tvist i dette "krysningspunktet" men vanligvis blir dette løst på en pragmatisk måte fordi boet ikke vil ønske å bli sittende med din motor, med anvaret for den, og med risiko for eratstningsansvar dersom de med urette haler ut tiden ved å diskutere beløper med deg.

 

Så løsningen er enkel: Gi straks og med en gang beskjed til bobestyreren og spør om han foretrekker å mekke ferdig eller om du skal hente motoren.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Alle burde ha ansvarsforsikring.

 

Hvorfor det ? Jeg kan ikke skjønne hvilket erstatningsansvar man kan pådra seg med en 16 fots båt på kysten av Nordtrøndelag, spesielt siden objektivt ansvar ikke gjelder til sjøs. Forsikringsselskapene er sikkert helt enig med deg, de har svært lite utbetalinger på ansvarsforsikring så de tjener grovt på denne.

Link to post

Hvorfor det ? Jeg kan ikke skjønne hvilket erstatningsansvar man kan pådra seg med en 16 fots båt på kysten av Nordtrøndelag, spesielt siden objektivt ansvar ikke gjelder til sjøs. Forsikringsselskapene er sikkert helt enig med deg, de har svært lite utbetalinger på ansvarsforsikring så de tjener grovt på denne.

 

Tiltredes.

Forsikringsselskapene tjener rått på at folk flest ikke skjønner at Bilforsikring er noe helt for seg selv.

Jeg ser ingen grunn til å ha ansvarsforsikring om man ikke er tildels dement og har det med å gjøre mange uforsvarlige stunt rundt omkring i havner.

 

Akkurat dette med ansvarsforsikring på bil, kontra andre områder i samfunnet er diskutert så mange andre steder i dette forum at dette ikke bør bli tema i en tråd hvor en vil ha ut egen uskadet båt fra et konkursbo. (ingen forsikringssak)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

joda, det ordnet seg :)

 

Forhandler og verkstedet er visst to forskjellige selskaper med så like navn at jeg trodde det var det samme, så konkursen berører visst ikke meg, så snart blir det torskefiske på sjøen igjen :)

 

Ang forsikring hadde jeg kasko, ansvarsforsikring er jo nesten en vits på sjøen.

Hvis det skulle skje noe på sjøen med en sånn båt i området her, er om jeg får igjen noe på forsikringa på en så billig båt det minste jeg bekymrer meg for.

Hadde den vært verdt 40-50 hadde det nok stillt seg annerledes, da er det plutselig noen som kan ha interesse for den når den står på land.

 

:fishing:

 

Edit; takk for et utmerket svar SW :)

Redigert av ahamm (see edit history)

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...