SVG Seiler Startet 31.Januar.2012 Del på Facebook Startet 31.Januar.2012 For dere som vurderer langtur, har dere sett på denne produsenten? http://www.voiliers-boreal.com/ Disse båtene ser helt geniale ut. 50 foteren har masse stuvplass, 1400 liter vann og like mye drivstoff. Genialt doghouse etc. Jeg har en kollega som kjenner til produsenten. Min kollega har selv vært på langtur i årevis, seilt masse forskjellige store og små båter over hele verden/arbeidet som kaptein på superyachter og han mener dette er den optimale langturbåten og skal selv ha en slik på neste tur. Slik jeg forstår på min kollega er disse også "relativt bra priset" for en båt i denne størrelsen. Tror vi snakker ca. 500.000 euro i startpris for 50 foteren og rundt 350.000 euro for 44 foteren og da ligger de vel langt under HR og andre i samme størrelsen?!? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 31.Januar.2012 Del på Facebook Svart 31.Januar.2012 Denne likte jeg veldig godt. Spesielt doghouseløsningen var bra. En skikkelig dør gjør at man slipper disse elendig lukene når man skal inn og ut når det er dårlig vær eller kaldt. Som bobåt/langturbåt virker den å være et svært godt valg. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
RSL Svart 31.Januar.2012 Del på Facebook Svart 31.Januar.2012 Sikkert egnet for noen, men jeg må si at jeg så veldig få vakre linjer i denne aluminiumsbåten med plastoverbygg. Aluboat gjør det penere og da er det langt igjen til Orustbåtene du henviser til. 4 mill + MVA og HK for denne båten har jeg liten tro på vil gi alt for mange arbeidsplasser. Beklager... ikke meningen å være negativ, men dette var ikke noe for min smak. Andre ser det sikkert annerledes. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Lange Maritime Svart 6.Februar.2012 Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 Hyggelig at det er flere som liker Boréal, det gjør vi også. Så godt at vi har begynt forhandle de. Både skrog og dekk/overbygg er i aluminium. Båten har foruten "doghouse" en masse solide detaljer som de som ønsker en heftig langtur / ekspedisjonbåt vil vite å sette pris på. 8 cm isolasjon, doble glass, kjettingkasse og ankerspill plassert rett ved masta og lavt, sjøvannsventiler over vannlinje etc. De er røffe utvendig, men høy finnish inne. Senkekjølen gir mange muligheter. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 7.Februar.2012 Del på Facebook Svart 7.Februar.2012 Sikkert egnet for noen, men jeg må si at jeg så veldig få vakre linjer i denne aluminiumsbåten med plastoverbygg. Aluboat gjør det penere og da er det langt igjen til Orustbåtene du henviser til. 4 mill + MVA og HK for denne båten har jeg liten tro på vil gi alt for mange arbeidsplasser. Beklager... ikke meningen å være negativ, men dette var ikke noe for min smak. Andre ser det sikkert annerledes. RSL Jepp, jeg ikke trua på finsnickeriet hvis man skal på langtur. Det funker sikkert utmerket, men ser ikke helt at verktøyet da matcher oppgaven. Man kan nok også leve helt fint med litt ufine linjer, når man sitter tørt og godt inni dog-houset og det blåser iskald storm utafor. Var forøvrig et prosjekt i fjor (https://baatplassen.no/i/topic/74296-prosjekt-jeg-lager-doghouse-til-min-seilbaat/page__hl__doghouse) her om en som bygde doghouse på seilbåten sin. Det kunne blitt ille, men resultatet ble meget fint - i mine øyne ihvertfall. Designet burde kanskje selges til Boreal? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 8.Februar.2012 Del på Facebook Svart 8.Februar.2012 Lange Maritime: når kan det bli anledning å få sett en slik her hjemme?. Båter i sjøen? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
RSL Svart 8.Februar.2012 Del på Facebook Svart 8.Februar.2012 Man kan nok også leve helt fint med litt ufine linjer, når man sitter tørt og godt inni dog-houset og det blåser iskald storm utafor. Vel... en brukt Regina af Vindö ville vel dekket ønsket om dekshusbåt samtidig til at den er vakker og solid. Godt isolert båt med doble vinduer i herdet glass og 12mm teakdekk. Jeg tipper det er litt lunere enn en alubåt med plastoverbygg. Men for all del. Det fantes de drosjeeiere en gang i tiden som sverget til at en Lada Limosin var det ultimate arbeidsverktøyet når man skulle leve av å være drosjeeier, så de får sikkert solgt disse båtene også. Jeg har ikke råd til noen av dem selv etter en eventuell arv, så det spiller egentlig ingen rolle for meg. Jeg trives godt ute når det er litt ruskete, så selv om jeg har muligheten til å sette på cocpitteltet og ha det litt lunt, har jeg ikke hatt oppe teltet siden vi hadde fest i båten i august 2010. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
quantumduck Svart 8.Februar.2012 Del på Facebook Svart 8.Februar.2012 Vel... en brukt Regina af Vindö ... Jeg kjenner ikke til noen alu-båter med plastoverbygg, men Boreal'en har 8cm vinterisolering står det. Og hva skal du med teakdekk? Noe pent å sette Chesterfield'en på? På den annen side, hva skal man med vinterisolering på Bora-Bora ... rekken av meningsløse spørsmål er uendelig ... Dog interessant at du er så oppsatt på å «disse» franske båter, og trekker paraleller til bil-verdenen. Vil påstå at franske båter har minst like skarp edge på innovasjonssiden som franskmennene har historisk sett på bilfronten, og når det gjelder byggekvalitet, der ryker bil-paralellen er jeg redd, seiler selv rundt i en tysk Lada hvor min sikkerhet er prisgitt Lunde Båts inngripen først og fremst ... Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 8.Februar.2012 Del på Facebook Svart 8.Februar.2012 Jeg kjenner ikke til noen alu-båter med plastoverbygg, Vel... Boreal, er en aluminiumsbåt med et plast-hundehus på toppen, så det var kanskje derfor jeg referte til det siden det er den båten det er snakk om i denne tråden. Dog interessant at du er så oppsatt på å «disse» franske båter, og trekker paraleller til bil-verdenen. Jeg er overhodet ikke oppsatt på "disse" franske båtene. Jeg har bare sagt min mening om hva jeg synes om båten det var linket til. Hvor den kommer fra, er meg totalt likegyldig, da jeg overhode ikke kunne tenkt meg en slik selv om jeg skulle fått tak i midler til å skaffe en slik. (Det med Ladaen, var kun en digresjon for å vise at smaken er som baken og at noen sikkert kommer til å falle for disse båtene selv om jeg ikke gjør det.) , seiler selv rundt i en tysk Lada hvor min sikkerhet er prisgitt Lunde Båts inngripen først og fremst ... Gratulerer med et godt valg. Jeg ville mye heller hatt en Bavaria enn den båten det er linket til. Jeg har sagt det mang en gang at av de fabrikkproduserte båtene som selges uforskammet billig i forhold til b.l.a. Orustbåtene, så er det interiøret og layouten på Bavarias modeller jeg liker best. Nå føler jeg meg egentlig veldig ferdig med å fortelle at båten det er linket til i denne tråden ikke er noe for meg og vil vel forholde meg temmelig tyst i denne tråden etter dette innlegget. Om noen skulle bli dødelig fornermet over at jeg ikke liker det samme som dem, så velger jeg å ikke ta det innover meg. Det er mulig det er brutalt og urettferdig, men sånn er jeg skrudd sammen desverre. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Framtia Svart 8.Februar.2012 Del på Facebook Svart 8.Februar.2012 RSL: se innlegg 4, den har ikke plast i overbygget, det er i Alu. Forøvrig er jeg vel litt enig med dere begge, men hadde selv valgt Regina hvis langturen skulle gått nedover Svenskekysten eller andre siviliserte strøk, og så hadde jeg valgt Boreal (evt RM1350) hvis jeg skulle vært på skikkelig langtur. Men siden jeg ikke skal på langtur foretrekker jeg en båt som er mer morsom å seile inntil videre :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
RSL Svart 8.Februar.2012 Del på Facebook Svart 8.Februar.2012 RSL: se innlegg 4, den har ikke plast i overbygget, det er i Alu. Sorry.... Jeg har ikke lest nøye nok. Det var sikkert dette bildet som gjorde at jeg synes det så ut som plast.... Kanskje jeg så mer på det biologiske motivet i bildet... RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
quantumduck Svart 9.Februar.2012 Del på Facebook Svart 9.Februar.2012 Vel... Boreal, er en aluminiumsbåt med et plast-hundehus på toppen, Jeg forstod det som importøren var av en annen oppfatning. Og forvørig er smaken som kjent som baken ... Det er vel liten tvil om at Orust-båter har høy kvalitet og er sjødyktige så det holder. Så hvis man synes doghouse og aluminium er stygt, teak er pent, og utseende er viktig, så blir de et godt valg. Spørsmål om prioriteringer, dette. En annen sak har med sikkerhet å gjøre, det påstås at senkekjøl gir visse fordeler i grov sjø, og svjv. er det stort sett alu-konstruksjonene som tilbyr dette. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 9.Februar.2012 Del på Facebook Svart 9.Februar.2012 helt generelt..ingen slår franskmenn i å bygge inovative og funksjonelle langtursbåter. siden jeg skriver medmin nye samsung fra marocco kan jeg si noe mer om det når jeg kommer til data. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 9.Februar.2012 Del på Facebook Svart 9.Februar.2012 helt generelt..ingen slår franskmenn i å bygge inovative og funksjonelle langtursbåter. Meget mulig, men det betyr da ikke at alt av båter bygget i Frankrike er gull. Jeg har feks mye mer sans for Feeling-båter. Franske båter det også, bygget i glassfiber, noen med senkekjøl om man ønsker det og med mange artige og kreative løsninger. Hvorfor senkekjøler skal være en sikkerhetsfaktor i grov sjø, kan jeg ikke helt se, men jeg har tatt feil før og gjør det sikkert igjen. Aluboat har aluminiumsbåter med senkekjøl som ser tiltalende ut, så det er hverken senkekjøl, aluminium, nasjonalitet eller doghouse som gjør at jeg ikke liker utseendet på denne båten. Nok om det... det er tydelig at noen blir provosert av jeg våger å mene at jeg ikke liker denne båten på tross av det importøren har å si, så jeg forsøker nok en gang å ignorere denne tråden. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Framtia Svart 9.Februar.2012 Del på Facebook Svart 9.Februar.2012 hvis alle var enige ville det ikke blitt mange interessante diskusjoner Jeg mener at senkekjøl og aluminiumsskrog har en del store fordeler for langturseilas, spesielt hvis en skal ha et visst ekspedisjonspreg og ferdes i krevende områder. Funksjonalitet er etter mitt syn mye viktigere enn estetikk. Alle disse aluseilerne har viet stor omtanke til teknisk opplegg og det er mange praktiske detaljer. Slikt får mann i Regina og HR også, men når båten først er ferdig bygget er det så pent og tilpasset overalt at man knapt kan gjøre større endringer selv (tror jeg da, har egentlig aldri prøvd...). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Enzo Svart 10.Februar.2012 Del på Facebook Svart 10.Februar.2012 (redigert) Hyggelig at det er flere som liker Boréal, det gjør vi også. Hyggelig å se lange maritime representert her, kanskje du også kan si noe om grunnen til å kutte ut OVNI og heller begynne å forhandle allures ? http://www.langemaritime.com/baater/ Redigert 10.Februar.2012 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 10.Februar.2012 Del på Facebook Svart 10.Februar.2012 Litt om fordelen med senkekjøl slik jeg ser det. Noe fordeler er opplagte som adkomst m.m. til grunn områder, men også bedre og mer behagelige sjøegenskaper. Grunnen til at ikke alle turbåter har senkekjøl er i første rekke produksjonskostnaden. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.Februar.2012 Del på Facebook Svart 10.Februar.2012 ..Noe fordeler er opplagte som adkomst m.m. til grunn områder, men også bedre og mer behagelige sjøegenskaper.. På hvilken måte vil sjøegenskapene bli bedre med senkekjøl? Ser fordelen med å kunne trekke kjølen opp for mindre motstand ved seiling på lens, men er det også andre fordeler? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 10.Februar.2012 Del på Facebook Svart 10.Februar.2012 Litt komplisert å beskrive med få ord(mobil) men mulighet å justere metasenter og å unngå kjøl som snublefot samt bredde som også gir høy skrogstabilitet er viktige faktorer. Sitér dette innlegget Link to post
SVG Seiler Svart 10.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2012 Så fint å se at en enkel link kan sette i gang så mye følelser. Jeg synes jo disse båtene virker helt geniale med tanke på sikkerhet og komfort. Jeg er en av de som ikke er så opptatt av jåleri som teakdekk etc. For å fortsette på bilsammenligningene så blir Boreal for meg som en Nissal Patrol og HR blir som en litt jålete BMV X5. Begge er fantasktisk båter - smak og behag og personlige preferanser definerer hva man ønsker seg. Når det gjelder fordelene med senkekjøl har jeg lest meg frem til flere. Noen er nevnt allerede og er jo ganske innlysende sånn som tilgang til grunne viker etc. Mer viktig med hensyn på sikkerhet er f.eks at en kjøl vil i hardt vær med store bølger go mye vind gi løft som en vinge som forsterker krening og kan resultere i en rulle. For et par år siden gikk en Norsk Ovni 395 rundt i Nordsjøen på vei hjem etter langtur. I den forbindelse var Marc Lombart ute og kommenterte (han som har tegnet båten) og snkket om denne "vinge/løft" effekten av en kjøl. Hans råd var å dra opp en senkekjøl i slikt vær for å bedre stabiliteten til båten. Dette gjelder jo da båter som har ballasten innstøpt i bunn av båten. En annen fordel med ballasten innstøpt er at dette gir en mykere gange i bølger og roligere bevegelser i båten - dette er en viktig egenskap for folk som skal over store hav. Boreal har ekstremt fokus på sentrering av vekt og utstyr somf.eks ankerkjetting føres tilbake til en brønn ved masten. Når det gjelder pris så fikk jeg et nytt fransk blad av min kollega med priser fra Paris Boat Show. Boreal 44 koster 377.000 euro inklusive 19% fransk moms or 50 foteren koster ca. 600.000 euro. Det vil da si ca. 3 mill for 44en og 5 mill for 50en. Ifølge min kollega er da båtene svært godt utstyrt som standard inludert den elektronikken som bør være ombord, varme etc...etc... Det er nok fremdeles en stund til jeg realistisk kan drømme om en slik båt - men jeg skal ha en slik en:-) foreløpig koser jeg meg med min første seilbåt som er en Bavaria 32 og er godt fornøyd med denne! Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 10.Februar.2012 Del på Facebook Svart 10.Februar.2012 Godt summert. Bare en liten ps. Ovien ble slått ned, ikke rund mener jeg. Det erytterst dramatiksk og vil ofte føre rigghavari og store skader. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 11.Februar.2012 Del på Facebook Svart 11.Februar.2012 ...og snkket om denne "vinge/løft" effekten av en kjøl. Hans råd var å dra opp en senkekjøl i slikt vær for å bedre stabiliteten til båten. ... «Snublefot» er også nevnt, jeg ha fått forklart det slik at en båt med senkekjølen oppe vil ha muligheten til å kunne «skli» sidelengs ned i en bratt bølgedal, der en båt med fast kjøl ville blitt «hengende igjen» i denne og dermed kunne kantre. Var en RM1350-eier som forklarte meg denne fordelen med f.eks. Ovni på Båter i sjøen for et par år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 12.Februar.2012 Del på Facebook Svart 12.Februar.2012 Takk for gode forklaringer Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 12.Februar.2012 Del på Facebook Svart 12.Februar.2012 Ja, det er godt kjent blant senkekjølbåteiere. I mindre målestokk er dette noe som også utnyttes av jolleseilere når de seiler i mye sjø og i medvind. Jeg snakke med en nederlender i en senkejølsbåt i Hellas som hadde seil sydover Biscaya og ble overasket av en storm. Storm over Biscaya kan være barske saker og har tatt knekken på mange båter i alle størrelser. "Ingen problem," sa han, "vi bare sklei sydover, men jeg vil ikke ha byttet båt med noen". Dagens senkekjølbåter er relativt brede og da er to ror en stor fordel. Men ulempen er når en skal bakke med en propellstrøm mellom rorene. Dette kan løses med ett tredje ror bak propellen, men det mest vanlige er å sette inn en baugtrøster, den kan jo brukes til mer enn bare bakking. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.