Jump to content

Lakkering Av Lanternebøyle/håndrekker


BigCatch

Recommended Posts

På min Skilsø 750 er lanternebøyle/rekke på hardtop av rør (i messing??) som er svart-lakkert (d.v.s ser mer ut som det er et tynt plastbelegg) Dette flasser , og jeg lurer på om hvordan man enklest fjerner resten, og hvordan man skal overflatebehandle dette etterpå. Mener å ha sett at det er mye det samme på diverse andre norske båter fra 80 tallet.. :confused:

Link to post
Share on other sites

Som eier av lik båt så har jeg også observert begynnende flassing på bøylen over hardtop. Vet ikke hva denne bøylen er laget av men er enig i at overflaten på lakken kan minne om plastbelegg.(Tror det

er lakk egentlig)

I området hvor det er flasset så har jeg kun stålbørstet og lagt på vanlig arkanol. Siden området som er berørt ikke er veldig synlig så ble det brukt rød arkanol. Om dette er korrekt behandling

av det skadde området tviler jeg litt på. La merke til at det var rust der hvor lakken kunne plukkes

av så derfor tror jeg materialet benyttet ihvertfall ikke er messing?

Link to post
Share on other sites

Har ikke sett så nøye på det enda, demonterte i høst og stuet det bort! Syntes bare det var en gulaktig farge der malingen var borte, ingen rust (foreløpig). Må vel en tur og se etter i drittværet..

 

Flekke over med litt svart matt farge er en løsning, eller så kan man gjøre det ordentlig..

 

Er ikke noe glad i pussing, men "a man got to do what a man got to do", og har man kjøpt gammel båt så har man......

Link to post
Share on other sites

Den er svart, og metallet under er messingfarget, ingen tegn til rust noen steder.

Skjermen under lanternen flasser også, det ser ut som det kan ha vært alu, popnaglet på bøylen!

 

 

Hardtop er ettermontert, så årsmodellen kan være hvasomhelst, båten er fra 86! Har bare hatt båten siden sept., så man er ikke utlært enda.. Synes det er en OK båt, mye plass for lite penger, og den ser rimelig grei ut også. Ser frem til sesongen, kommer sikkert til å be om råd senere, er oppvokst i båt, men har selv holdt meg til stor påhengs frem til nå... Ny verden dette, halve farten og tredobbelt arbeid, minst. Håper at båtgleden øker proporsjonalt. Ihvertfall er det nesten hysterisk morsomt å tanke opp i forhold til bensinmotoren :wink:

Link to post
Share on other sites

Kommer neppe til Tønsberg med båt, selv om det kunne vært morsomt å møtt Skilsø-menigheten!

Får lage en lokal fundamentalistisk sekt her sammen med naboen som kjøpte seg en Skilsø 23, han er tøffere enn meg, gikk fra 200hk/48 knop til 7, jeg gikk bare fra 30 knop til 15 :cool:

 

Eller som han sier, det er bare å starte turen litt (mye) tidligere,...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...