Lbjordal Svart 31.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2012 Har nå lagt sammen priser på Forepar Marelon gjennomføringer og resultatet var i grunnen overaskende. Totalen kom på 680 dollar + 80 dollar frakt. (4326nok) + 25%mva = 5407 + 200 tollbehandlingsgebyr. Ca 5700 nok Forespar har ventiler med en stor trekantet flens som skrues mot skroget. Dette gir nok en "bedre" innstalasjon, men ogå meir arbeid med oppretting osv. Skal sjå på priser på Groco bronsegjennomføringer seinere, men forløbig er eg meget fornøgd med mitt valg av Trudesign Sitér dette innlegget Link to post
Lbjordal Svart 31.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2012 (redigert) Da var handlevognen for Groco bronseventiler fra Defender.com ferdig. Bronse er dyrt! Summen for samme delene som ovnfor kom opp i $1300 I tillegg er bronse betydlig tyngre, slik at billigste fraktmetode er på ca $200 Det er mulig å bygge eit rimeligere system fra Groco men eg brukt også her kraner med trekantet flens $1500 = 8540 nok + 25% mva =10 675 + 200 fortolingsgebyr Total 10 875 nok Avsinkingsfri messing (Biltema) 2 000 nok TrueDesign (Seatronic) 6 000 nok True design (Discount-marine.co.nz) 3 475 nok Inkludert 25%mva frakt og fortollingsgebyr. Forespar Marelon (Defender.com) 5 700 nok Inkludert 25%mva frakt og fortollingsgebyr. Bronse Groco FBV (Defender.com) 10 875 nok Inkludert 25%mva frakt og fortollingsgebyr. Redigert 31.Mars.2012 av Lbjordal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye83 Svart 31.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2012 Hei, Lbjordal Du kan jo sjekke om det er noe å spare på å kjøpe bronse fra Ship shop i Danmark i forhold til USA, hvis bronse fremdeles er aktuelt for deg. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 31.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2012 Lbjordal, jeg har sent deg im. Sitér dette innlegget Link to post
Iwrig2 Svart 11.April.2012 Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 Skal bytte gjennomføringene til toalettet i år og var innom Seatronic tidligere idag. De var utsolgt på veldig mange av delene til Trudesign, sa de ikke hadde solgt så mange gjennomføringer på flere år. Fikk iallfall komplett gjennomføring og ventil til utløpet og en ny 3- veisventil. Kranene virket veldig bra så det skal bli spennende å se hvordan de holder etter noen når. Lette og fine var de også! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.April.2012 Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 Kjøp BLAKES BUNNVENTiLER så slipper en og tenke mer på de, og følg monterings anvisningen.<br style="color: rgb(28, 40, 55); font-family: verdana, arial, tahoma, sans-serif; line-height: 18px; background-color: rgb(255, 255, 254); ">http://www.progressi.../div/Blakes.pdf Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Øyvind Jørgensen Svart 11.April.2012 Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 Maritim har etter beste evne sjekket med flere leverandører. Både Buck Algonquin som er mest kjente i USA, og de italienske produsentene kan levere 85-5-5 bronse. Dette er likevel ikke "naval bronze" - og de har ikke denne kvaliteten i programmet. Leverandørene hevder at "de ikke får klager...." men hvem av oss klager til Italia på en 10 år gammel gjennomføring? Naval Bronse har så vidt vi kan finne ut denne legeringen: Chemical composition: Sn=6.0%, Pb=1.5%, Zn=4.5%, Cu=88%, med andre ord ikke 85-5-5. Sistnevnte er visstnok heller ikke 100% trygg mot tæring og sinkutfelling. Vi synes ikke messing er best egnet, det er bare billigst, og det går som oftest greit. Vår italienske leverandør leverer bronse gjennomføringer til et par velkjente verft, men messing til de aller fleste pga pris. De ønsker ikke å produsere "naval bronze" av produksjonstekniske grunner - den er visst vanskeligere å støpe enn 85-5-5 (...og på den forklaringen datt jeg litt av lasset....det ble veldig teknisk i samtalen en stund) Syrefast trodde vi skulle være den endelige løsningen, og er uten tvil bedre enn messing. Utfordringen her er såkalt anaerob korrosjon, det vil si at det tæres små hull dersom det ligger innestengt saltvann uten oksygen på steder hvor overflaten på gjennomføringen har blitt oppskrapt ved monteringen. Man kan redusere sjansen for at dette skal oppstå gjennom å smøre godt med Sika eller liknende på alle flater som tetter mot skrog, og mellom gjennomføring og mutter. Det ligger en del bra materiale her på Baatplassen om dette emnet. Vår anbefalte løsning er å bruke Marelon. Materialet er meget sterkt, og det er overhode ingen sjanse for galvanisk tæring eller at materialet av andre grunner blir svekket. Prisen er fortsatt litt høy, men det er flere leverandører i markedet og vi merker at konkurransen virker. Uansett: Gi gjennomføringene noen gode dunk med treskoa (eller en treklubbe) før båten skal på vannet - sjekk at de ikke er i ferd med å brekke av eller er angrepet av tæring. Jeg følger med i denne tråden, synes det er et viktig emne dere tar opp. Vennlig hilsen Øyvind@Maritim Sitér dette innlegget Link to post
gasebo Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 En liten detalj rundt montering av nye skroggjennomføringer. Har tatt ut gamle gjennomføringer, rengjort for gammelt tetningsstoff og bunnstoff og pusset ned til primer. I selve hullet er glassfiberen eksponert. Da til spørsmålet: 1:Bør denne eksponerte glassfiberen primes og forsegles? 2:Eller bør dette være ubehandlet fordi sikaen(eller TEC7) limer seg bedre til glassfiber enn til primer og gelcoat? Sitér dette innlegget Link to post
Simson Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Har nettopp byttet alle fire gjennomføringer og ventiler i min båt til Marelon fra Maritim. Satte stor pris på at ventilene nettopp gikk betydelig ned i pris. Nå er det bare å håpe og se om de holder det de lover... Til gasebo: jeg foretok ingen behandling av glassfiberen i hullet, smurte bare på passende megde Sikaflex 291 og regner med at den holder tett både innenfra og utenfra. Det er jo flens og mutter som holder gjennomføringen fast og sørger for tetning, kan ikke se at det betyr så mye om sika'en limer så mye i selve hullet. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 sammenlignet med watskikatalogen og Tru-design sine kuleventiler så ligger Marelon på Maritim høyere i pris. eksempel er 1,5tomme tru-design: 619kr og Marelon: 798kr. Er det kvalitetsforskell i favør Marelon som gir forskjellen i pris? (eller er det bare jeg som roter?) Sitér dette innlegget Link to post
Simson Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 I følge data fra Forespar, som lager Marelon, og TruDesign så har Marelon høyere verdier for "tensile strenght" og "flexural modulus". Tensile strenght for Marelon er 27.000 psi mot 22.480 psi for TruDesign. Verdiene for Flexural modulus er henholdsvis 1.300.000 psi mot 1.044.235 psi. Tensile strenght sier vel noe om hvor mye et materiale kan strekkes før det ryker og flexural modulus noe om hvor mye kraft som skal til for å deformere materialet. Hvis du googler uttrykkene finner du sikkert bedre forklaringer enn det jeg kan gi her, men poenget er uansett at Marelon er en del sterkere enn TruDesign og det var en av faktorene som gjorde at jeg valgte Marelon. Se forøvrig http://www.forespar.com/what-is-marelon.shtml og TruDesignkatalogen som ligger hos Ilas Marine her http://www.ilasmarine.no/katalog/brukerveil.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Da har jeg fått skroggjennomføringer skrekken. Bakgrunn: Jeg har snakket med tidligere eiere av båten tilbake til 1997 og ingen av de har skiftet skroggjennomføringer. Forrige eier er overbevist om at det er unødvendig da han har undersøkt de og mener de fortsatt er bra. Jeg har ikke eid båten lenge nok til at jeg har hatt båten på land ennå (snart), men jeg har brukt noen timer på å kikke på de fra innsiden i båten. De ser faktisk helt fine ut, ingen tegn til korrosjon og de skroggjennomføringene som har blitt grønne har ved skraping med kniv blankt gull metall i skrapeflaten. Alle kuleventiler går helt fint å stenge og åpne, alle sluseventiler lar seg fint åpne og lukke, men en lekker ganske mye (den skal jeg uansett bytte). Uansett så blir jeg ikke klokere av å lese forum på båtplassen, av min egen konstatering av at de fortsatt er i ok stand og forrige eiers konstatering. Pga. tidsklemma har jeg bestilt slippsetting og "båtverksted" som skal vurdere gjennomføringene og bytte de som må. Spørsmålet er vel om de kommer frem til annen konklusjon enn å bytte alle for å få mer penger i kassa? Hva skal jeg nå gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Av signaturen ser det ut som du har en kvalitetsbåt. Dersom det er kvalitetsgjennomføringer i bronze skal du IKKE bytte da det du setter inn garantert er dårligere en det som står der. Ville funnet ut hva som er der før du skifter. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Enig med nordan family 27. Ville absolutt ikke byttet ut kvalitetsgjennomføringer av bronse og erstattet disse med gjennomføringer av messing eller annet mindreverdig materiale. Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 30.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2013 Av signaturen ser det ut som du har en kvalitetsbåt. Dersom det er kvalitetsgjennomføringer i bronze skal du IKKE bytte da det du setter inn garantert er dårligere en det som står der. Ville funnet ut hva som er der før du skifter. Da har jeg fått undersøkt på et internasjonalt HR Monsun forum, det er bronse som jeg forsåvidt også trodde. Da sjekker jeg de selv når båten skal på land og tar avgjørelsen da. Mest sannsynlig blir det ingen skifte av gjennomføringer. Oppfølgingsspørsmålet mitt er da, den ene sluseventilen som sitter på skroggjennomføringen i bronse må byttes. Dvs. at jeg bør finne kran av samme materialet. Det er 19 mm gjenger på gjennomføringen og jeg vet ikke gjengetype. Jeg har resonert meg frem til at et uedlere metall på gjennomføringen vil gjøre ventilen til anode og visa versa…. Det tryggeste da er vel å kjøpe en Trudesign ventil el.likn. dersom gjengene passer, eller er jeg helt på jordet nå? Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 30.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2013 Bilder: Jeg er neimen ikke sikker på hva som er orginalt bronse jeg... Er en del slanger og slangeklemmer som skal byttes også til doble slangeklemmer osv. Synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Etter og ha lest denne tråden ( & blitt lettere svak på nervene) fant jeg ut at alle gjennomføringene på viknesen måtte byttes etter over 10 år i sjøen. De var selvfølgelig som nye, men byttes til syrefast og kompositt ( septik) når jeg allikevel hadde begynt og tukle med dette & deler var kjøpt inn. Sitér dette innlegget Link to post
Gartneranton Svart 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 Noen som vet om Viksundbåtene brukte bronse i skroggjennomføringene ? Sitér dette innlegget Link to post
Ronnyed Svart 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 Messinggjennomføring fra 2005. Knakk rett av når jeg løftet litt på septikslangen. Byttet alle gjennomføringer og ventiler til TruDesign. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Gartneranton skrev for 4 timer siden: Noen som vet om Viksundbåtene brukte bronse i skroggjennomføringene ? Hvis du tenker på din 2008 modell St. Cruiz så tviler jeg sterkt på det. Tipper de brukte messing på det meste. På vår båt (1984 Futura) var det bronse i sjøvannsinntaket, og messing av en meget god kvalitet i de andre. Du kan lese mer om mine erfaringer om den saken i denne tråden: Testet bla. kvaliteten i mine messinggjennomføringer. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Ronnyed skrev for 8 timer siden: Byttet alle gjennomføringer og ventiler til TruDesign. Den er en grunn til at de ble forsterket. De beste er BLAKES BUNNVENTILER tåler frost og er like fine etter 35 år. http://www.blakes-lavac-taylors.co.uk/blakes_seacocks.htm Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gunga Din Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Roger jo skrev 4 minutter siden: Den er en grunn til at de ble forsterket. Grunnen, etter vad jeg lest, er att uten forsterkningskragen, så klarer ikke TrueDesign de amerikanske kraven (mekanisk påkjenning) man klarer CE-kraven som er lavere stilt selv byttet jeg mine bronse til nye bronse etter 26 år, ettersom jeg var litt usikker på vad en tidl eier gjort, mistenkte att ett par av dem ikke var bronse. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
nordan family 27 Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Jeg satt inn Trudesign i år. Benyttet en krage på en «utsatt» gjennomføring. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Mange informative og tankevekkende innlegg her. Mens jeg leste kom jeg til å tenke på de giverne av ukjent årgang som går gjennom bunnen. Er det noen som har noen formening om risiko for at de kan ryke. Plast har vel en tendens til å bli sprøtt med årene? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2019 Fordelen er at de ikke er utsatt for sollys. UV stråling er en av de store faktorene som forringer levetiden for plast. Også komposittgjennomføringene er av plast, bare at de er armert. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.