Dufniall Startet 3.Februar.2012 Link til dette innlegget Startet 3.Februar.2012 Jeg leter etter noen som kan utføre litt oppussing av en Taule 21. Dette har jeg tenkt kan bli en flott bursdagsgave, i stil som Overhaulin' på Discovery og lignende :) Sjekta er av plast med tre overbygg. I båten sitter en Marna motor med ca. 4 hester og 1600 kubikk, énsylindret Oppsummering -Noe oppussing av treverk innvendig, mao ikke veldig stort omfang. Utvendig treverk skal være ganske bra. -Opprydding og kobling av elektrisk anlegg. Det er ganske grunnleggende installasjon, lanterner og startmotor i tilegg til selve motor. -Utbedring av problem med at tennplugg soter. Årsak skal være at motoren trekker luft rundt tennplugg. Det er kanskje ikke helt plant der tennplugg sitter. Motoren er nyoverhalt fra Marna i Mandal og i perfekt stand, men dette ble ikke utbedret, dessverre. Har dessverre ikke bilder av båt, men kan prøve å bistå med mer info. Lurer på om noen vet om noen som kan tenkes å ordne dette. Hvitt eller svart. På plassen eller hente båten til egnet arbeidsplass. Har lyst til å overraske med at alt er klappet og klart for å få båten i driftssikker stand! Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 3.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2012 (redigert) 1600 kubikk Velkommen til forumet Redigert 3.Februar.2012 av puddingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 3.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2012 Det er mye ledig kapasitet hos båtbyggerne i Arendalsområdet. De tar garantert en "timejobb" på treverket, men billig blir det neppe. Eikeli båtbyggeri er vel de som kan trearbeid best, men det er flere av plastbåtbyggerne som sikkert kan gjøre en jobb. Hva med yrkeskolen? Kanskje en lærer som tenner på nettopp en slik idé. Motoren er kanskje den største utfordringen. Jeg vet ikke om Motorreparatøren v/Tom Tveit holder på fortsatt. Han holder til i Tvedestrand et sted. Jeg synes du skal få tatt noen bilder, slik at noen av ekspertene her inne kan gi noen konkrete råd. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 3.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2012 Det er jo litt langt til Mandal, men de som innredet og monterte Polar-snekkene før Polar flyttet til Polen, driver jo nå med slike prosjekter som du etterlyser. Oppussing/restaurering i fra bunnen av, montasje av motor, utstyr, lakkering osv. Dette er jo folk som har holdt på med Polar-snekkene i årevis, så man skulle jo tro at det var i de beste hender der i gården. Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 4.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2012 Båtmagasinet hadde repotasje for et år halvannet siden om Nidelv, at de restaurerte gamle båter, bare et tips Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
Retox_93 Svart 4.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2012 Oddvar Jørgensen oppe ved taule/tørvolt driver med litt av vært av slike jobber. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 4.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2012 Trodde Nidelv var flyttet til Kina? Sitér dette innlegget Link to post
Dufniall Svart 6.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2012 1600 kubikk Velkommen til forumet Det er ikke tatt ut for mye av den motoren nei. Båten var visst i eie av en fisker tidligere, som ville ha akkurat denne motoren. På overhaling var tilbakemelding at ingenting var slitt :) Den går på omtrent 70 rpm, VELDIG god lyd Tidligere eier har også fylt bunnen av båten med bly, så den går som en drøm gjennom det mestse av sjø! Det er mye ledig kapasitet hos båtbyggerne i Arendalsområdet. De tar garantert en "timejobb" på treverket, men billig blir det neppe. Eikeli båtbyggeri er vel de som kan trearbeid best, men det er flere av plastbåtbyggerne som sikkert kan gjøre en jobb. Hva med yrkeskolen? Kanskje en lærer som tenner på nettopp en slik idé. Motoren er kanskje den største utfordringen. Jeg vet ikke om Motorreparatøren v/Tom Tveit holder på fortsatt. Han holder til i Tvedestrand et sted. Jeg synes du skal få tatt noen bilder, slik at noen av ekspertene her inne kan gi noen konkrete råd. Mange tips, jeg tar kontakt med litt forskjellige. Problemet er at jeg sitter i Oslo, og båten står på sørlandet. Men skal ta bilder hvis jeg får sjansen. Det er jo litt langt til Mandal, men de som innredet og monterte Polar-snekkene før Polar flyttet til Polen, driver jo nå med slike prosjekter som du etterlyser. Oppussing/restaurering i fra bunnen av, montasje av motor, utstyr, lakkering osv. Dette er jo folk som har holdt på med Polar-snekkene i årevis, så man skulle jo tro at det var i de beste hender der i gården. Interessant! Jeg skal prøve finne noen, finnes det et firmanavn? Båtmagasinet hadde repotasje for et år halvannet siden om Nidelv, at de restaurerte gamle båter, bare et tips Takk, skal sjekke det! Oddvar Jørgensen oppe ved taule/tørvolt driver med litt av vært av slike jobber. Takk, skal sjekke det! Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 6.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2012 (redigert) Firmaet i Mandal som tidligere innredet Polar-snekkene, heter Mandal Treinnredning og drives av Tor Oftebro. De hadde nylig annonnse på "Finn båt" , men kan ikke finne den igjen nå, men det burde jo gå an og få kontakt på en eller annen måte. Dette firmaet holder til på "Malmø" i Mandal og driver med oppussing/restaurering,motor/utstyr etc. av særlig eldre plastsnekker. Redigert 6.Februar.2012 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dufniall Svart 16.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 (redigert) Lenge siden jeg la ut denne, mennå har jeg endelig fått tatt noen bilder! Jeg er på jakt etter j\noen som kan tenke seg å gi det lille treverket som er en overhaling. Se øverste post, tilstanden var imidlertid ikke å bra som håpet.... Samtidig trengs det et tiltak av mekanisk art. Symptomet er at pluggen soter, og motoren stopper, det kan man ikke ha noe av på en så sjøsterk og robust sak som dette er! Mistenker enten at den suger flask luft rundt tennpluggen, eller at forgasseren trenger justering, I tillegg viser det seg at rutene ikke har tålt snøbelastningen i vinter, så de må skiftes. Link til bilder: https://skydrive.liv...ABwp-pzV5Iu1Nkc Et lite utvalg: [/img] [/img][/img][/img] Redigert 16.Juli.2012 av Dufniall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.