Silkebrisen Startet 3.Februar.2012 Del på Facebook Startet 3.Februar.2012 Vinterproskektet mitt i år er å delvis pusse opp interiøret i båten. Utfordringen er skottet mellom salong og forpigg, denne er av kryssfiner med teaklaminat som ytterst lag. Her har forrige eier gjort ett horribelt forsøk på å pusse med maskin, med resultat at det er pusset tvers gjennom teaklaminatet flere steder.... Siden skottet ikke lar seg demontere vil jeg nå skifte selve teaklaminatet. Jeg tenker da å få tak i nye plater med teaklaminat og få de høvlet ned til de blir som en slags tapet, så vil jeg bare lime teaken på skottet. Det blir nok litt av ett presisjonsarbeid og jeg må skaffe en lim som er godt egnet, men jeg tror det kan gå... ;) Er det andre som har vært borti tilsvarende og har gode råd? Eller vet om bedre løsninger? Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 3.Februar.2012 Del på Facebook Svart 3.Februar.2012 Kjøp enkeltfinér i teak. Sparkle platen under jevnt og slip vekk all lakken. Så limer du på finéren. Men bruk press. Plater og tvinger på utsiden. Evt. stempling. Sitér dette innlegget Link to post
Silkebrisen Svart 3.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2012 Takk for raskt svar! Hvor får jeg tak i enkeltfiner? (Og hva er det....? ;)) Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 3.Februar.2012 Del på Facebook Svart 3.Februar.2012 Enkeltfiner er ganske enkelt den finéren som limes på kryssfinér (som ofte er Meranti.)Selges da som teak kryssfinér. Send en mail til post@oslofiner.no eller se hjemmesiden deres. Blir også kalt bladfinér ser det ut til. Sitér dette innlegget Link to post
Higre Svart 3.Februar.2012 Del på Facebook Svart 3.Februar.2012 http://www.seilas.no/wip4/disc/detail.epl?id=6417 Sitér dette innlegget Link to post
Tjorven III Svart 4.Februar.2012 Del på Facebook Svart 4.Februar.2012 Hei Tom Jeg har drevet et prosjekt med en brannskadet Bavaria et par-treårog har måttet legge ny laminat på nesten alle flater. Foreløpig har jeg kun rukket alle dørene på begge sider, men skottene står for tur til sommeren. Jeg kan ikkefålagt press på fineren og brukt epoxy lim som sikkert er det mest ideelle, men har brukt dørene til å finne en annen løsning. Mye tid er brukt på feil og det har vært en progresjon i finish på de dørene jeg har finert (det lønner seg med andre ord åøve litt før man gyver løs på skottene). Her er min "oppskrift" så langt: - Underlaget slipes eller sparkles nogenlunde jevnt, bruk grovt slipepapir. - Finèr fra Oslo Finerfabrikk,jeg har brukt 0.8 mm tykkelse. Disse leveres i bredder fra 12-30 cm og har ikke avrettede kanter. - Kantene rettes ved hjelp av to rettholdt(jeg har brukt to stålplater) som klemmes på hver side av fineren med tvinger (5-8 lag finer oppå hverandre). - Deretter slipes den delen av finerkantene som stikker utenfor platene jevnt med platene med vinkelsliper og rondell. - Prosedyren gjentas på begge sider. Nå har du strimler med finer med rette kanter. - Begge flatene limes tre strøk med kontaktlim (f eks Casco) tynnet 30 % med Lynol. - La tørke lenge 1-2 timer. - Fineren legges på og kan nå justeres litt inntil forrige finer bit i og med at limet er skikkelig tørket. - Fineres ”festes” ved hjelp av et varmt strykejern, varmen gjør limet klebrig igjen og man fårlagt godt press med jernet. - Når hele overflaten er god og varm plugges strømmen til strykejernet ut og man fortsetter strykingen inntil alt er kjølt ned 10-15 min. - Evt bulker kan limes fast med strykejernet dagen etter,eller kan slipes jevnt med en pussemaskin/kloss. Jeg har noen bilder og kan sende disse hvis du sender en IM. Lykke til ! Tjorven III Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.Februar.2012 Del på Facebook Svart 4.Februar.2012 (redigert) Her var veggplaten skjøtet og jeg skrelte av 3-4mm og limte på en ny 3-4mm plate til babord for peisen. Innlegg 5 Redigert 4.Februar.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Silkebrisen Svart 7.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2012 Takk for gode tips! Jeg tror løsningen blir å bruke Teak Decoflex 0,6mm 2500x1240 fra Oslo Finer. Siden det er relativ stor flate jeg skal dekke vil jeg ha minst mulig skjøter i platene. Utfordringen blir nok å lime det på uten bobler og at jeg får lagt nok press etter påføring...;) Men hva slags lim bør jeg bruke? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.