Jump to content

Fins det seilforeninger etc. som selger brukte optimistjoller?


Lars Hansen

Recommended Posts

Som titelen viser, er jeg på utkikk etter en brukt Optimistjolle. Er veldig få på finn.no, faktisk ingen akkurat nå...

 

Stiller ingen krav, må bare være komplett og brukandes. Skal bare brukes til lek og tidsfordriv for barna etter at vi har lagt til for kvelden...

 

Må vel finnes et hav av slike litt utdaterte joller rundt om på seilforeninger o.l., som ikke er i bruk lenger?

Redigert av larshans1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Barna er 7, 8 og 10 år gamle.

Da er de midt i målgruppen for Optimist.

Jeg slutter aldri å la meg fascinere av denne fenomenale lille båten. Alle får den til å gå forover, og noen få får den til å gå fryktelig fort.

Som det kan sees av et klipp mot slutten straffer den også øyeblikkelig dersom man slipper på konsentrasjonen.

Dette er en tvers gjennom internasjonal båt. Over 150000 små skippere seiler båter som er helt like. Klassereglene er knallharde.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg vil tro at også seilforeninger vil søke å få mest mulig for sine båter hvis/når de skal selge og at de sikkert kikker på finn for å se hva andre forlanger for sine båter. Tror også at jeg like gjerne ville gått for noe nytt, og du vet jo hvor mye du kan ta for denne når den om noen år skal selges pent brukt! :thumbsup:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at også seilforeninger vil søke å få mest mulig for sine båter hvis/når de skal selge og at de sikkert kikker på finn for å se hva andre forlanger for sine båter. Tror også at jeg like gjerne ville gått for noe nytt, og du vet jo hvor mye du kan ta for denne når den om noen år skal selges pent brukt! :thumbsup:

 

Kjøpte en brukt Winner for 5000 for et par år siden som kan selges for 5000 igjen. Hvor er logikken i å kjøpe en ny til 25.000 som kan selges for 18-20.000?

Link to post
Share on other sites

Nå var det vel egentlig trådstarter som først kom inn på det poenget, og hvis man er så misfornøyd med hva man finner brukt og prisforskjellen er så liten så er nytt et alternativ.

 

Ditt eksempel viser at det motsatte kan være et bedre alternativ så "riktig" svar er ikke entydig. Har selv kjøpt og solgt brukt Optimist-jolle og fikk faktisk mere for den ved salg enn jeg betalte. Det samme ved kjøp/salg av Kragerøterne, Lærling og 2-kronan, så kjøpt av brukt seiljolle er ikke ukjent for meg.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har en gammel optimist som er komplett så nær som spristaken. Litt flikking bak på bunnen så er den fulllt brukbar til lek og opplæring. Jeg kan sjekke med døtrene, som er de egentlige eierne om de kan tenke seg å avhende denne for en billg penge dersom trådstarter er interessert. Den står egentlig bare i veien hos meg og døtrene er flydd fra redet for lengst. Akterspeilet er klargjort til en liten påhenger som jeg også har til den. I tillegg er der åregafler slik at de i sin tid skulle kunne lære seg både å seile og å ro og å kjøre for motor. Den er dermed ikke i regattastand.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Opplegget er at jeg må få plass til den på dekket på vår Maxi 108. Da er det vel ikke like mange muligheter...

 

Barna er 7, 8 og 10 år gamle.

 

Hvordan seiler f. eks. en Walker Bay i forhold til Optimist?

 

Først vil jeg si at du må IKKE kjøpe en Laser. Jeg fikk selv dette i 12års alderen og det ble en nedtur. Hadde hverken styrke eller tyngde til å håndtere denne båten når det blåste litt og ende med uendelig mange kullseilinger. Byttet til en Europajolle ett år etter og fikk mer glede av den etter som årene gikk og jeg ble tyngre og sterkere.

 

Jeg har nå hatt en Walker Bay 275R (rid) i flere år og er kjempefonøyd.

Ungene er 7, 10 og 13 nå og har hatt (og har fortsatt) utrolig mye glede av denne båten. Meg selv (og flere andre voksne) har også hatt seilturer i denne flere ganger, også i relativt mye vind og sjø. Da med våtdrakt siden sjøspruten kastes over båten. Ungene bruker denne som seiljolle, robåt til "ekspedisjoner" og motorbåt (4 hk). De bader også mye med den, snur den rundt og dukker under/inni og sitter oppå.

 

Hele familien på 5 får faktisk plass (også med motor), og vi har brukt den flere ganger på kortere turer for å komme til badeplasser osv. Den er utrolig god å ro (grunnet skrogformen), men går derfor desto dårligere med motor. Klarer ca 7 knop med 4hk og da "setter den seg på ende". Motoregenskapene er vel det eneste "negative" jeg kan si om båten, men det gjør ikke så mye for oss siden ungene liker best å ro (ordentlig motorjolle har vi hjemme), og på båttur har vi god tid, også når far skal på butikken.

 

Seilet pleier jeg å rulle inn på masten og det tar da bare et par minutter og rigge den. Har byttet blokken til storeil-skjøtet til en med cleat (taulås) og montert en karabinkrok. Da er det bare å sette nedi masten, rulle ut seilet, knipse fast karabinkroken til blokka, sette nedi kjølen og knipse fast roret, så er man i klar.

 

Ble mye "reklame" dette. Jolla var dyr i innkjøp, men har ikke angret en eneste gang. Har fått igjen hver krone i båtglede for både barn og voksne.

 

Om du får plass på dekket vet ikke jeg, men den har lav vekt og er lett og håndtere.

Jeg har aldri seilt optimist så har ikke noe sammenligningsgrunnlag, men jeg synes den seiler ok til vårt bruk. Tror man kan få større seil om ønskelig, men vi har ikke hatt behov for det.

 

Her er to av mange bilder av båten vår.

 

To barn.

walker_bay.jpg

 

En voksen og ett barn.

walker_bay_2.jpg

Redigert av 5knop (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor er logikken i å kjøpe en ny til 25.000 som kan selges for 18-20.000?

Dersom du ikke skal ha regattajolle, så får du faktisk ny Far East jolle til kr 10.000,-

Da synes jeg kr 5.000 for 20 år gamle joller er for dyrt, spesiellt når vi ikke har planer om å stille i regatta med den.

 

Dersom noen har eller vet om noe, tar jeg gjerne i mot en IM fra dere...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...