Jump to content

Vebastovarmer Som Ikke Suger Diesel.

Kotnes

Recommended Posts

Bruker varmeren i båten hver dag når jeg skrur men i dag ville den ikke. Starter opp men varmer ikke. Stopper av seg selv etter en stund. Sjekket dieseltilførselen og der var det åpent. Prøvde på nytt og da med et lys bak dieselslangen og så at den ikke sugde til seg noe. Sitter en kladd på slangen med ledning til som jeg regner med er pumpe. Tok av den å prøvde å blåse gjennom den men det gikk ikke. Vet ikke hvordan den fungerer. Noen med gode råd her ?

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Hei Kotnes. Hadde samme problem som deg i sommer. Enten kan det være elektronikkboksen som ikke gir pumpa strøm, eller selve pumpa kan være defekt. Pumpa er en impulstype, dvs den pumper ved hjelp av spenningspulser. Prøv å måle motstanden på pumpa med en multimeter. Hos meg va den null ohm, og pumpa måtte skiftes. Kan også prøve med en pluss og minusledning fra 12V. Fest den ene ledningen(samme hvilken) til det ene tilkoblingspunktet, prøv så å dunke den andre ledningen borti det andre tilkoblingspunktet. Dersom pumpa er iorden skal du høre at stempelet inne i pumpa slår. Lykke til med feilsøkingen.

Redigert av Husky (see edit history)

mvh Espen

Om Webasto har samme prinsippet som Eberspächer så går sikringen til pumpa ved overhetning. Kanskje det er bare å resette denne?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

:blush:

Hei

Min Ardic hadde akkurat samme problem.

Får straks tilbake min Ardic varmer fra service (2 'dre) service siden 1984.

Jeg har brukt flere timer på feilsøking før den ble levert.

Det viste seg at tidligere eier/e hadde satt den feilaktig sammen + at noen deler var bøyd.

Hoved tingene som elektronikk, pumpe ++ var Ok

Servicen ble heller ikke dyr, og det kan lønne seg at fagfolk får holde på med slikt.

Sjekk også www.termomarin.no som har mange manualer på nett.

Service for Ardic er IMS i Sandefjord som har vært vældig bra så langt.

Hei

Kjenner ikke så godt til Webasto, men elektronikken styrer også sikkerheten.

Har du sjekket om fotosella er ren? Kan være lurt før du eventuelt sender den inn. Hvis den ikke "ser" varmen etter tenning vil den stoppe pumpa og lufte godt før den stopper.

Er ikke sikker på om den har glødetråd eller gnisttenning, men på min Mikuni røk glødetråden slik at den bare luftet ut og stoppet.

Lykke til!

Popeye

Hadde problemer med min Ardic, det viste seg å være stigerøret, det var tett - løsningen var demontere slangen og blåse i røret - hos meg var røret tett.

Monterte på, man da må det luftes.

Lurt da å suge dieselen gjennom filter-slanger og fram så lang du greier, deretter måtte Ardicen startes en haug med ganger før det var OK (går bare en kort tid før det slår seg hvis det ikke har diesel)

Hadde problemer med min Ardic, det viste seg å være stigerøret, det var tett - løsningen var demontere slangen og blåse i røret - hos meg var røret tett.

Monterte på, man da må det luftes.

Lurt da å suge dieselen gjennom filter-slanger og fram så lang du greier, deretter måtte Ardicen startes en haug med ganger før det var OK (går bare en kort tid før det slår seg hvis det ikke har diesel)

pumpen gir ingen klikkelyd?

har du sjekket at den får strøm?

sjekk evt. hvor mange blink du får på kontrollpanel og jeg kan sjekke feilkode.

atle

Har sjekket pumpa i dag og den er ok. Går ikke strøm fra releet og ned til pumpe så det er nok det som har avgått ved døden selv om det fortsatt tikker. Tikker unaturlig høyt. Har noen et rele som dette eller vet hva det koster nytt takker jeg for svar. https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1880/Rele...jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1880/Rele..jpg

Redigert av Kotnes (see edit history)

Har sjekket pumpa i dag og den er ok. Går ikke strøm fra releet og ned til pumpe så det er nok det som har avgått ved døden selv om det fortsatt tikker. Tikker unaturlig høyt. Har noen et rele som dette eller vet hva det koster nytt takker jeg for svar.                                                                      https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1880/Rele...jpg                                        https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1880/Rele..jpg

Om du ikke får tak i et brukt så er veiledende pris 3040.50 (som du vil se på www.kcm.no)

Vi kan selge nytt for 2500 ink. frakt men det er viktig at du er sikker på at det er releet som er gåent.

kontakt meg på mail eller tlf. om du vil jeg skal sjekke med min kollega som har bedre greie på dette.

atle

Heisan ossen går det med webasto'n ? Hadde mye krøll med min webasto sist vinter da den slo seg av hele tiden , starta ikke opp helt . Alle kontaktene under webasto'n var grønne av irr ,tok ut termostaten i veggen , der var det også en kontakt full av irr pluss at når den første starta opp og begynte og varme etter at jeg hadde pussa alle kontakter , så stoppa den så fort den blei varm . Da var jeg litt lei men tok av fronten på innsuget . Bak plasdekslet der var det bittelit lo/ull , støvsuga der og etter det har den vært topp så lenge det e topp med strøm når den skal starte ,det må den ha og over kvart tank da det er en sikkerhetsmargin i tanken slik at du ikke skal ligge i uthavn og kjøre tanken tom .

Det var min lille historie om webaston min .

PS:Var vel også en som sa i tråden her at den vil ikke starte opp vis automatsikkringen oppe på webaston har spretti ut ,er vel litt ømtårlig den .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Har nå hatt varmer'n på service hos Kolberg og Caspary. Leverte mandag og hentet onsdag. Ble byttet noe småtteri og tatt service og den fungerer bedre enn noen gang. 2000 kr er ikke så galt synes jeg. Veldig serviceinnstilte både på telefon og ved fremmøte. Dette firmaet anbefaler iallfall jeg. Tror reperatøren heter Lervik eller noe lignende.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...