Jump to content

Yanmar 6 LP -Hva er "gummidemper" og "svingningsdemper"?


Zandra

Recommended Posts

I forbindelse med skifte fra Bravo 3x til Yanmar ZT370 har jeg fått info jeg ikke forstår.

 

Motoren har gått ca 1200 timer og vi gjør samtidig en større service.

 

I dokumentarkivet her på Baatplassen finner jeg som regel alt, men denne gangen kommer jeg til kort.

 

I den norske manualen til Yanmar 6 LP står det på side 60 at det skal skiftes "gummidemper foran" på 1250 timer.

 

I den engelske manualen finner jeg ikke noe tilsvarende.

 

I tilbud fra Yanmar har jeg mottatt pris på noe de kaller "svingningsdemper" til en stiv pris.

 

På vedlagte bilde har jeg ringet inn mistanken: Er dette "svingningsdemper" eller "gummidemper foran"?

 

(Dette er overgangen til transom/drev, bravo 3x)

 

Er det noen av dere som kan forklare meg begreper, og hvorfor et sjekkpunkt i den norske manualen ikke finnes i den engelske???

 

 

yanmar_6_lp_.jpg

Link to post

Sikkert bare begrepsforvirring. En vibrasjonsdemper består av indre og ytre del med gummi imellom.

Høres rart ut at den må byttes, spes. allerede etter 1250 timer.

Har vært borte i at den ytre delen har forskjøvet seg på en amerikansk V-8, men trodde dette var veldig uvanlig. Man kan sette overettmerker slik at man kan sjekke at delene ikke har forskjøvet seg ift hverandre.

Link to post

Hei Zandra!

 

Svingningsdemperen sitter i reimskiva på veivakselelen foran på motoren. Reimskiva består av to deler som er vulket sammen. Min Yanmar (4LHA HTP) har ikke denne svingningsdemperen, den har bare en massiv konvensjonell reimskive.

 

Jeg ville ikke byttet denne delen bare fordi den har gått 1250 timer såsant dette ikke er en kjent svakhet, men heller gjort som Ingar sier og laget et riss med en rissnål over inner og ytterdelen av skiva. Tipper du får litt ulyder og vibrasjoner når denne går føyken :giggle:

 

Det er sikkert noen her inne som har mer konkret kjennskap til denne motoren og hvorvidt det egentlig er nødvendig å bytte denne delen iht et gitt intervall :smiley:

 

Edit: Se der ja, der var Volfro på plass i mellomtiden!

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

på 4-syl og V8-motorer er vel demperen gjerne fylt med gummi (kanskje integrert med reimhjul eller registerreimhjul), men rekkeseksere har gjerne viskosedemper fylt med silikonolje av en bestemt viskositet. Veiva er lengre og dermer mere utsatt for torsjonsvridninger.

På større (skip)smotorer er det tappeplugg slik at prøver kan tas for å fastslå tilstanden til demperen.

 

http://www.metaldyne.com/metaldyne/sections/engine/prod_smDualModeDamper.aspx

 

http://www.metaldyne.com/metaldyne/sections/engine/documents/brochure_dampers.pdf

 

"Vibratech TVD invented viscous damper technology in 1946. Since then, the design has been imitated but never

duplicated. Fluid filled Vibratech TVD dampers are used by the largest names in diesel engine manufacturing for the

following reasons: Quality, Dependability, and Longevity.The Vibratech TVD viscous torsional damper is a design that consists of a free rotation inertia ring surrounded by a viscous silicone fluid enclosed in a laser welded, sealed housing.

 

When crankshaft torsional vibrations occur, the outer housing of the damper reacts with the crankshaft, twisting as it rotates, while the inertia ring attempts to rotate at a constant speed. This relative motion between the inertia ring and housing causes the inertia ring to shear the silicone fluid, which reduces the destructive torsional vibrations of the crankshaft. When left unchecked, these vibrations may lead to a cracked or broken crankshaft, valve train problems and premature bearing wear."

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Visst man søker på nettet så finn man både for og imot på fluid dempere, men slik vil det vel alltid være?

http://www.atiracing.com/products/dampers/damper_tech.htm

http://fluid-damper.com/7-about-fluidampr.html

http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=9061

http://www.ocdiesel.com/Diesel-Crankshaft-Fluid-Damper-s/110.htm

http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=14342

osv.osv.

 

Eg personlig brukte en vanlig orginal demper på min big block LS7 motor i 10 år uten problem.

Ca. 550 hk uten gass og 700 med gass, geara på 7000 rpm.

 

Noen som vet hvilken type Yanmar bruker? Ev. lager de selv?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...