REM Startet 6.Februar.2012 Del på Facebook Startet 6.Februar.2012 Nå har det seg slik at jeg driver og kopler opp LED-lys for tiden. Jeg er ingenlunde noen racer på strøm men å bytte ut gammaldagse glødepære med LED synes å gå rimelig greit. Å kople opp et LED-lys i tillegg i en eksisterende kurs derimot går ikke greit. Skissa under til venstre viser i all enkelhet kusen slik den var. Jeg har en bryter i tillegg selvfølgelig som ikke er tegnet inn. Pluss og minus in på LED pæra og LEDen lyser. Jeg klipper så av den ene ledningen og kopler inn en LED-strips med 50 LEDer i serie(høyre skisse) Sjekker først selvfølgelig slik at tilkoplinga til stripsen får riktig polaritet. Ingenting skjer når jeg slår på bryteren. Dvs. stripsen gløder svakt, mens den eksisterende LEDen som lyste så flott tidligere er fullstendig svart. Jeg dobbeltsjekker polariteten og tilkoplingene, men allt synes å være i orden. For å sjekke at stripen er OK, tar jeg den med meg inn på sikringsrommet og kopler den opp mellom 12V pluss og minus. Stripen lyser meget klart og sterkt. Jeg sjekker så spenningen ved LED pæra uten strips, og den viser 13,2V. Så sjekker jeg spenninga etter at stripsen er koplet til, og da har den fallt til ca 6,5V?? Noen som har peiling? Jeg har med hell koplet opp flere av disse stripsene tidligere, og mener jeg har gjort det akkurat som på skissa til høyre. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
arkmarin Svart 6.Februar.2012 Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 Du har koplet den i serie med den gamle pæren. Du må kople den parallelt. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Sjøga Svart 6.Februar.2012 Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 Du må kobble de i paralell og ikke i serie, begge på kobbles inn på 12volt på samme sted. Sitér dette innlegget Link to post
Adriana Svart 6.Februar.2012 Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 Prøv å koble i paralell, dvs led-stripa skal ha 12 volt. Kobler du den i serie med noe annet vil spenninga bli delt på led-stripa og det du har koblet i serie med. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 6.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 Kobler du den i serie med noe annet vil spenninga bli delt på led-stripa og det du har koblet i serie med. ..så derfor måler jeg 6V. Hmm? Jeg prøvde faktisk først å kople paralelt, men da fikk jeg den ikke til å lyse i det hele tatt. Må ha gjort noe feil. Skal prøve igjen. Takk for hjelpa Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
REM Svart 6.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 Kobler du den i serie med noe annet vil spenninga bli delt på led-stripa og det du har koblet i serie med. ..så derfor måler jeg 6V. Hmm? Jeg prøvde faktisk først å kople paralelt, men da fikk jeg den ikke til å lyse i det hele tatt. Må ha gjort noe feil. Skal prøve igjen. Takk for hjelpa Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Sjøga Svart 6.Februar.2012 Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 du må også koble plus og minus riktig, ellers lyser de ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 6.Februar.2012 Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 Det er nok riktig som mange bemerker, du har koblet feil. I serie vil dine tilgjengelige 13 V fordele seg over de to forbrukerne, med ca halvparten på hver. Og 6-7 volt blir det ikke lys av. Men hvordan plasserer du led-stripsen rent fysisk? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 6.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 Men hvordan plasserer du led-stripsen rent fysisk? De skal jeg tape oppunder krydderhylla på kjøkkenet for å gi indirekte belysning av kjøkkenbenken. LED- strippen kommer med dobbelsidig tape som sitter svært bra hvis du fjerner allt av fett med rødsprit el. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Dreamer Svart 6.Februar.2012 Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 De skal jeg tape oppunder krydderhylla på kjøkkenet for å gi indirekte belysning av kjøkkenbenken. LED- strippen kommer med dobbelsidig tape som sitter svært bra hvis du fjerner allt av fett med rødsprit el. Avansert! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 6.Februar.2012 Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 hallois REM. Jeg har nettopp skiftet ut mesteparten av lampene i min båt med LED, og koblet først slik du har gjort. jeg fikk samme resultat som deg. Sendte mail til leverandørern og fikk dette svartet: Slik du har koblet det på den venstre skissen din har du -til den ene polen på lyspæra di, mens du har ikke har + tilkoblet. din +ledning er koblet direkte til LED-stripsen, og minusen fra LEdstripsen er koblet opp mot +polen til lyspæra. Da får du kun spenningsfall. Dette grunnet elektronikken som sitter i LEDstripsen. Du må koble fysisk + og - ledning direkte til stripsen evt via 2-polet av/på bryter. og la den gamle lyspæra være som den er eller fjerne den. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Ribtjenester Svart 6.Februar.2012 Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 De skal jeg tape oppunder krydderhylla på kjøkkenet Hærmegåsa;)) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Christel III Svart 6.Februar.2012 Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 Kjøkkenet??? :-) Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
REM Svart 6.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 Hmm. Nå har jeg vel ikke 2-polet bryter, men kun en som bryter den ene ledningen. Mener du at jeg ikke vil få liv i ledstripen hvis jeg kopler paralelt som bla. Adriana skisserer foran. Må jeg trekke fram en minuskabel fra sikringsskapet? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Sjøga Svart 6.Februar.2012 Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 (redigert) du kan fint bruke en bryter som bryter en fase, men hvordan det funker med dimmer på 2 forskjellige type led vet jeg ikke(om det var her du skulle ha dimmer).pluss til pluss og minus til minus nei. du må ikke ha en ekstra minus fra skapet Redigert 6.Februar.2012 av Cathrine. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 6.Februar.2012 Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 bryter som bryter strømmen på en ledning, altså en pol inn og en ut, det er det jeg mener med 2 polet bryter. tegningen til adriana er helt lik, bortsett fra bryteren. Du har allerede en pluss og en minusledning frem til den gamle pæra, har du ikke? har gjort om litt på din skisse, kanskje letter å se den da... Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
REM Svart 6.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 Nei, dimmeren hadde jeg tenkt å kople til 7 stk. spotter i taket over akterdekket, og til et tilsvarende antall spotter inne i salongen Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Sjøga Svart 6.Februar.2012 Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 Da har jeg vist frem mine kunsteriske tegninger jeg må si jeg ikke skjønte så mye av det siste bilde der men. gjør du slik virker det garantert. Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 6.Februar.2012 Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 (redigert) cathrine: samme oppsettet som mitt, bare at du har satt inn av/på bryter. Det skal virke. Her har du samme av/påbryter til ledstrips og eksisterende lyspære Redigert 6.Februar.2012 av Pettern1972 (see edit history) Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Sjøga Svart 6.Februar.2012 Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 Da var den oppklart Sitér dette innlegget Link to post
Jche Svart 7.Februar.2012 Del på Facebook Svart 7.Februar.2012 Og bare for å ha det på det rene, en 1-polt bryter har TO tilkoblinger og bryter 1 pol/fas. En 2-polt bryter har FIRE tilkoblinger og bryter to poler/faser. Til ditt bruk holder det med 1-polt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.