Jump to content

Seile 39ft skøyte Bømlo-Porsgrunn, søker co-skipper


didrikW

Recommended Posts

Er på vei hjem til Levanger med toget. Kommer tilbake med bilder og tekst, så dere får et innblikk i hva som har skjedd så langt.

 

Ja, jeg begynte jo å lure på hva som skjedde.

Ærlig talt så var jeg vel litt forundret over at dere i det hele tatt begynte på turen i det været og med de meldingene.....

Men når du skriver "... så langt." Betyr det da at du har tenkt deg ombord igjen :confused:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Per og Didrik plukket meg opp på Flesland mandag ettermiddag den 5/3. Vi dro til Bømlo, hvor jeg fikk en rask titt på skøyta i mørket. De ønsket at selger skulle komme til hotellet vårt, for å skrive kontrakt, etter han var ferdig på jobb om kvelden. Jeg foreslo at det kunne vi utsette til neste dag, slik at jeg fikk sett båten i dagslys.

 

Neste dag anbefalt jeg at de ikke kjøpte båten. En av dem ville nok kanskje ha hørt på meg, men den andre mente at de måtte kjøpe, da de fikk den så billig. Prisen var godt under forlangende.

 

Etter sitt første besøk, for å se på båten, hadde de tatt kontaktet Steinar på slippen i Dåfjorden på Stord, for å få han til å se på båten og montere et beslag på den dårlige stevnen. De var derfor ivrige for å få båten dit. Det ga oss anledning til å få prøvd båten.

 

kullseid.jpg

 

Båten lå på vestsiden av Bømlo, så Didrik og jeg fikk oppleve å gå gjennom Kulleseidkanalen.

 

arkmarin.jpg

 

Undertegnede ved roret.

 

 

damp.jpg

Vi fikk damp opp i styrehuset, fra maskinrommet. Vi trodde det var kjølevannslekkasje og var nede og sjekket, men fant ingen lekkasje. Det var heller ingen damp i motorrommet.

 

 

Vel ute i Bømlafjorden stoppet motoren. Jeg ringte selger, for å høre hva han trodde om det. Han trodde dieseltilførsel kunne være problemet. Per og Didrik hadde hatt med fem nye dieselfilter, samt et nytt komplett filter med vannutskiller. Jeg skiftet filter, motoren startet og vi var underveis igjen. Vannutskilleren inneholdte bare ren diesel.

 

Vi hadde ikke gått så lenge før motoren stoppet igjen. Jeg gikk ned i maskinrommet og så at det rant diesel fra filteret. Det var lufteskruen, som ikke holdt tett. (Tanken ligger høyere enn motoren og lager trykk på dieselsystemet.) Det hjalp ikke å stramme til skruen, så vi tok skruen og pakningen fra det nye filteret og monterte.

 

Starteren gredde knapt nok å tørne motoren, og etter noen forsøk, slo heller ikke starteren inn. Startbatteriene var kaputte. Jeg ringte til slippen i Dåfjorden, for å høre om de hadde båt som kunne slepe oss. Dessverre var deres båt ikke tilgjengelig, så det ble å ringe redningsskøyta i Haugesund.

 

Vi ble liggende å drive og kom nærmere og nærmere land. Jeg håpet at vi drev inn i fjellet rett sørvest av Mosterhavn, da vi lett kunne gå på land, og det var kanskje også dypt nok for at båten kunne synke der. Vi hadde en dregg om bord, som vi la ut. Dessverre så tok den tak og holdt oss i en avstand på 100-200 m fra landet. Jeg benyttet tiden til å fylle et A4 ark med hva som må gjøres, om det skal være mulig å komme til Porsgrunn med båten.

 

Redningsskøyta kom og vi fikk startbooster om bord. Det ga ingen hjelp å kople den til ødelagte batterier. Den måtte settes rett på starteren, og vi fikk motoren i gang igjen. Vi ba om at de gikk i lag med oss et stykke, i tilfellet motoren stoppet igjen.

 

slep.jpg

Det gikk ikke så lang tid, før det på nytt ble stilt i maskinrommet og vi fikk sleper om bord.

 

 

slipp.jpg

Dåfjorden slipp.

 

Neste dag fikk vi om bord nye startbatterier. Vi drenerte dieseltanken, og det var helt ren diesel som kom ut, da vi åpnet bunnpluggen i bunnen av tanken. Vi fylte etter kjølevann. Startet motoren. Vi lot den gå og var nede og sjekket for lekkasjer. Etter en tid oppdaget vi at det begynte å dampe fra påfyllingsstussen for kjølevannet. Kjølesystemet er ikke trykksatt. Ved å kjenne på kjølerørene som går ut/inn på motoren syns vi at det er for liten temperaturforskjell. Det betyr at det er lite eller ingen sirkulasjon gjennom kjølerørene som ligger på utsiden av skroget. Kan de være klemt flat etter grunnberøring, eller er de tette av dritt? Kjølevannet er meget rent, så det tyder ikke på mye skitt i systemet.

 

Det som nå vil skje er at Steinar på slippen sleper båten til et motorverksted på Bømlo, som også har mulighet for å løfte den på land. Didrik og Per drar til Bømlo, og sørger for at nødvendige ting blir ordnet, slik at det kan være mulig å gå til Porsgrunn. Om en da ikke konkluderer med kondemnering.

 

Det er helt klart at vi må ha meget gode værmeldinger, for å fortsette med denne båten. Da må vi vente på vindstille og flatt hav.

 

Det har det vært en av de morsomste turene jeg har vært på. Didrik og Per er meget trivelige og morsomme karer, som det er en sann glede å være i lag med. Jeg tror faren for å le seg i hjel er større enn å drukne, og det forteller mye om de to.

Link to post
Share on other sites

Jeg må si, at da jeg så annonsen tenkte jeg, her er det en som har startet i gal ende med restaurering. I stedet for å starte med "grunnmuren" - skroget, så har han startet med ombygging av lasterom og styrhus, samt innredning. Han burde ha vært på kurs hos Svaap og lært hvor han skulle ha begynt. Det hadde vært så mye enklere å restaurert skroget, uten innredning på plass.

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som karene har fått seg en bra båt :rolleyes: bra at de fikk med seg en med litt fartstid på nakken på turen.

 

Men hva mente du med denne;......dessverre....:confused::lol:

 

Vi hadde en dregg om bord, som vi la ut. Dessverre så tok den tak og holdt oss i en avstand på 100-200 m fra landet.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

er det noen løsning her snart?

Det ser dårlig ut. Verftet vil gjerne ha en bankgaranti før de starter arbeidet, men det har de ennå ikke fått. Det står ikke på økonomisk evne hos rederen, men jeg tror at han innser at dette blir et kostbart prosjekt. Tror heller han bør legge den ut på finn.no til en meget hyggelig pris, slik at den blir fjernet fra der den ligger nå. Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Det som er gjort med skøyta siden sist er at den har vært på land og fått montert nye kjølerør for motoren. De gamle var ødelagt og hadde lekkasje, som gjorde at kjølevannet forsvant. Det er montert 12 V generator i tillegg til den 24 V som lader startbatteriene. (Forbruksbatteriene, 12 V, fikk bare lading via landstrøm tidligere.)

 

Jeg har gitt beskjed om at jeg har anledning til å fortsette turen på mandag den 10.06, men da må en del gjøres en del for å få båten sjøklar. Forstaget på stormasta er festet til en dårlig stevn, dette må forsterkes, eller ta ned masta. Er redd for at den kan falle over styrhuset. Mesanmasta mangler et vant. Det må monteres eller fjerne masta. Jeg vil ha VHF-radio om bord. Gummibåt, eller flåte. Fortøyningsutstyr og fendre må skaffes. Håndrekker på sidene av styrhuset må monteres.

 

Dette bør gjøres før jeg kommer, da tiden min ikke strekker til om jeg skal bruke et par dager på å få båten sjøklar først. Jeg har 5 dager jeg kan bruke på denne turen nå. Alternativet er å vente til 22. august, da vil jeg ha 7 dager til disposisjon.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...