Jump to content

Hvordan montere ekstra vanninntak?


sharko

Recommended Posts

Vurderer å montere et slikt ekstra vanninntak som vist på bildet (kilde: bildet er fra baatplassen.no).

 

Vil det være noen ekstra belastning på impeller eller andre ulemper? -ekstra friksjon som sliter på rørdelene?

 

Kan være en fordel for enkelt å kjøre på med frostveske ved vinterkonservering av saltvannskretsen på motoren. Kan også være en ekstra lensepumpe. Får en mulighet til å legge inn ferskvann i saltvannskretsen om en ikke skal bruke båten på en stund ift tæring?

 

Andre synspunkter?

 

vanninntak.jpg

Link to post
Share on other sites

Sånn burde all motorbåter ha. Dette har reddet meg i vanskelige situasjoner to ganger på Tora. En gang for nødlensing da begge lensepumpene sviktet og en gang for å blåse bort noe som hadde lagt seg over kjølevansinntaket. Og selvfølgelig er det veldig praktisk ved vinterkonserveringen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hulda kjører samme system som avbildet. Med ett vesentlig unntak: Jeg bruker aldri 90 grader bend. Det er alltid en ventil tilstede mot sjø. På toppen av denne ventilen kommer det alltid T-stykker. Øverste T-stykke har plugg i enden. Dette gjør at jeg alltid kan stake/blåse trykk gjennom systemet mot sjø og få unna det som eventuelt måtte blokkere vanninntaket. Nå er materiell innkjøpt slik at motorene får to vanninntak som det kan suges fra. Skal til Danmark til sommeren, Roger-Jo har meldt om mulighet for tette inntak fra ålegress. Selv har jeg fått plastflak i inntaket ved et par anledninger. Nå skal muligheten elimineres. Nå kommer det altså to slike systemer som jobber i parallell.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde dette vært på Facebook, hadde jeg trykket på Liker!

 

Genialt enkelt. Jeg har selv vært ute for en kraftig lekkasje på en båt, der jeg måtte ned i maskinrommet i hui og hast for å skru av slangeklemmene på inntaket for å bruke maskinen som lensepumpe. Med denne ekstra T'en, og en slange som rekker ned i kjølen er det jo gjort i en håndvenning :clap:

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

hvorfor ikke 90 gr bend?

 

Øverste T-stykke har plugg i enden. Dette gjør at jeg alltid kan stake/blåse trykk gjennom systemet mot sjø og få unna det som eventuelt måtte blokkere vanninntaket.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

hvorfor ikke 90 gr bend?

 

Fordi jeg kan åpne bennventilen og dælje ned et kosteskaft ned for eksempelvis i full fart å få vekk et plastflak som har hengt seg fast. Den operasjonen går ikke om det sitter et 90 grader bend øverst. Det er sjelden slikt skjer, men det har hendt meg tre ganger i løpet av 40 år. En gang inne på Skagen havn. Vi måtte ha kran for å bli løftet opp for å fjerne plasten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...