sharko Startet 7.Februar.2012 Del på Facebook Startet 7.Februar.2012 Vurderer å montere et slikt ekstra vanninntak som vist på bildet (kilde: bildet er fra baatplassen.no). Vil det være noen ekstra belastning på impeller eller andre ulemper? -ekstra friksjon som sliter på rørdelene? Kan være en fordel for enkelt å kjøre på med frostveske ved vinterkonservering av saltvannskretsen på motoren. Kan også være en ekstra lensepumpe. Får en mulighet til å legge inn ferskvann i saltvannskretsen om en ikke skal bruke båten på en stund ift tæring? Andre synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nitesu Svart 7.Februar.2012 Del på Facebook Svart 7.Februar.2012 Har montert slik på inntakene mine.Genialt for konservering og nødlensing Sitér dette innlegget Nils Terje Sundberg Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 8.Februar.2012 Del på Facebook Svart 8.Februar.2012 Jeg lagde til et slikt opplegg på forrige båt, da den hadde en saltvannskjølt Sabb og lå ute hele året. Veldig greit opplegg, ser ingen problemer forbundet med dette. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 8.Februar.2012 Del på Facebook Svart 8.Februar.2012 Sånn burde all motorbåter ha. Dette har reddet meg i vanskelige situasjoner to ganger på Tora. En gang for nødlensing da begge lensepumpene sviktet og en gang for å blåse bort noe som hadde lagt seg over kjølevansinntaket. Og selvfølgelig er det veldig praktisk ved vinterkonserveringen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 8.Februar.2012 Del på Facebook Svart 8.Februar.2012 (redigert) Hulda kjører samme system som avbildet. Med ett vesentlig unntak: Jeg bruker aldri 90 grader bend. Det er alltid en ventil tilstede mot sjø. På toppen av denne ventilen kommer det alltid T-stykker. Øverste T-stykke har plugg i enden. Dette gjør at jeg alltid kan stake/blåse trykk gjennom systemet mot sjø og få unna det som eventuelt måtte blokkere vanninntaket. Nå er materiell innkjøpt slik at motorene får to vanninntak som det kan suges fra. Skal til Danmark til sommeren, Roger-Jo har meldt om mulighet for tette inntak fra ålegress. Selv har jeg fått plastflak i inntaket ved et par anledninger. Nå skal muligheten elimineres. Nå kommer det altså to slike systemer som jobber i parallell. Redigert 8.Februar.2012 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christel III Svart 8.Februar.2012 Del på Facebook Svart 8.Februar.2012 img]https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11923/vanninntak.jpg[/img] Hadde dette vært på Facebook, hadde jeg trykket på Liker! Genialt enkelt. Jeg har selv vært ute for en kraftig lekkasje på en båt, der jeg måtte ned i maskinrommet i hui og hast for å skru av slangeklemmene på inntaket for å bruke maskinen som lensepumpe. Med denne ekstra T'en, og en slange som rekker ned i kjølen er det jo gjort i en håndvenning Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post Share on other sites More sharing options...
sharko Svart 8.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2012 Hulda kjører samme system som avbildet. Med ett vesentlig unntak: Jeg bruker aldri 90 grader bend. hvorfor ikke 90 gr bend? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 9.Februar.2012 Del på Facebook Svart 9.Februar.2012 hvorfor ikke 90 gr bend? Øverste T-stykke har plugg i enden. Dette gjør at jeg alltid kan stake/blåse trykk gjennom systemet mot sjø og få unna det som eventuelt måtte blokkere vanninntaket. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 9.Februar.2012 Del på Facebook Svart 9.Februar.2012 hvorfor ikke 90 gr bend? Fordi jeg kan åpne bennventilen og dælje ned et kosteskaft ned for eksempelvis i full fart å få vekk et plastflak som har hengt seg fast. Den operasjonen går ikke om det sitter et 90 grader bend øverst. Det er sjelden slikt skjer, men det har hendt meg tre ganger i løpet av 40 år. En gang inne på Skagen havn. Vi måtte ha kran for å bli løftet opp for å fjerne plasten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eMTea Svart 9.Februar.2012 Del på Facebook Svart 9.Februar.2012 Har det noe for seg å gjøre dette på min båt med drev? (Bravo 1) Tenkte på slangen mellom transom og impellerpumpa. Det kan jo iallefall bli lettere å vinterkonservere som dere sier. -Magnar- Tapatalk @iPhone Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.