Jump to content

Hentetråd, (Bergen) Stavanger-Oslo


Fusebox

Recommended Posts

Heisann.

 

Da er det vår tur til å hente båt. Jeg håper å kunne få båtfrakt fra Bergen til Fredrikstad, men hvis det ikke lar seg gjøre så må båten kjøres rundt.

 

Turen planlegges til omkring månedsskiftet mars/april, avhengig av værsituasjonen. Båten er en Fairline Corniche, og bør vel være god nok båt til å tåle litt vær, selv om JEG ikke er så flink til det :-)

 

Jeg skulle veldig gjerne spørre de som har båtplass på denne strekningen, spesielt Stavanger-Lista, om det kunne være mulig å få leie en båtplass mellom helgene om været blir for dårlig. Vi håper å finne helg(er) der været er bra, men vil kunne benytte ukedager også, om nødvendig.

 

Farvannet er ukjent for meg, så jeg har liten kjennskap til HVOR man eventuelt kunne få kommet til en trygg havn for en tid, om nødvendig, på denne strekningen. Egersund er jo på veien, Hidra (Rasvåg?) er vel også greit.

 

Håper noen har anledning til å leie ut en nødhavn om nødvendig, for en uke eller to. Vi ønsker båten hjem så fort som mulig og vil ikke belaste eventuell utleier mer enn absolutt nødvendig, men alt avhenger av været.

 

Hvis det er andre som også har planer om samme turen, så kanskje vi kan ta den sammen ?

Link to post
Share on other sites

Jeg har en god plass i Farsund, som jeg nok kan bruke en stund, så primært er det hvis vi eventuelt må avbryte turen mellom stavanger og lista.

 

Planen er å la båten ligge 1 uke i Farsund, for sjekk og litt bli-kjent-med-båten, for deretter å ta turen videre hjem i løpet av påsken.

Link to post
Share on other sites

Kjempe fin tur.

Du burde vurdere å ta den selv.

 

 

Tok turen for noen år siden og turen gikk på følgende måte:

 

Ble hentet lørdag morgen.

Han jeg skulle ha med kom fra fest :cheers_wine: så jeg ble meget urolig om jeg fikk han med meg på flyet. Heldigvis var baren på Gardermoen stengt og jeg overbeviste han om at kaffe var bra og godt så tidlig om morgenen :thumbsup: .

 

Kom oss til Flesland og ble hentet av en jeg hadde en avtale med og kjørt et par timers tid nord for Bergen (da ble han jeg hadde med veeldig stille i bilen :lipseal: ).

 

Fremme ca 11 tiden og gikk gjennom alle papirer ++ (hadde avtale at selger skulle legge igjen div. service utstyr).

 

Etter en times tid bunkret vi båt og kropp og han som var med kviknet til litt mere.

 

Hadde kjøpt kart hvor rutene var tegnet inn.

Blåste en del og dro på innsiden av Stord.

Etter hvert som vi kom utover Bømlafjorden og Sletta var den mye vind og bølger.

En etter en gikk vindusvisker armene i stykker :cool: .

Kjørte ut og endret kurs innover mot Haugesund for å slippe å få bølgene på siden.

 

Prøvde å få tak i noe utstyr for å få fikset vinduspusser armene, men det var ikke lett en sen lørdag.

Spiste og sov godt den natten.

 

Om morgenen så vi en service bil på brygga som var hjelpsom så vi fikk død reparert vinduspusserne.

 

Fylte diesel i Skudneshavn og vurderte været.

Det blåste mye, men så ikke ut til å være så store bølger så vi ble enig om å prøve et lite stykke og fant ut at vi kunne dra inn til Tananger hvis det ble for mye.

Brukte en del tid på å finne beste hastighet og når vi fant den (ca 17/18 knop) så fungerte alt bra.

 

Vi ble enig om å fortsette å ha Egersund som neste alternativ hvis det ble værre.

Det ble mye vind og bølger etter hvert og vi lå langt ute som anbefalt av noen som har gått denne turen ofte (han jeg hadde med hadde gått den turen en gang før).

 

Når vi nærmet oss Egersund foreslo jeg at vi skulle gå inn å slappe av litt og spise, men ble overtalt til å fortsette så det ble kalde pølser om bord.

 

Etter Egersund ble det mye vind og stroore bølger (tror vi burde vært lengere ute).

Ble sliten av turen så det var viktig å kunne bytte på hvem som kjørte.

Dette stykke var også veeldig langt og vi hadde stiv kuling som kom inn fra styrbord side akter.

 

Når vi kom til Mandal besluttet jeg at vi skulle dra innaskjærs.

Vi fortsatte til Arendal og kom i havn rett før det ble mørkt.

Spiste og sov godt den natten også.

 

Våknet litt sent og det var tåke.

Fylte Diesel.

Hadde tenkt å gå innaskjærs til Lyngør, men pga. tåken dro vi ut utaskjærs etter Tromøysundet.

 

Tåka ga seg, men vinden økte på en del , men mye mindre enn hva vi hadde hatt så det gikk veldig fint.

Var på båthavna ca kl. 1400.

 

Kjempe fin tur.

Tar den gjerne en gang til, men strekningen Stavanger - Mandal er lang og ikke alltid noen familie tur.

 

Kjør turen, men ha god tid (bedre enn det vi hadde).

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt Fusebox og velkommen i familien Fairline.

Båten har ingen problemer med å ta det været som måtte komme innen rimelighetens grenser. På min gamle P35 gikk jeg ikke ut om det var meldt mer enn 12ms. Idag kan jeg vel øke denne grensen til 16 kanskje? Over disse grensene er det fremdeles ikke farlig, men det kan bli svært ubehagelig etterhvert :puke:

 

Før du legger ut på en slik tur bør (må) du sørge for å ha rene dieseltanker, og tilstrekkelig med reservefiltre.

 

Var jeg deg ville jeg tatt kontakt med vestlandske båtbyggere som skal over med båter til Sjøen for alle, og ellers leverer båter til kjøpere i oslofjordregionen. Viksund vet jeg går denne strekningen ofte i den perioden, og sikkert også Stavanger Marinesenter mf.

Har du tilstrekkelig marsjfart på Cornichen kan du sikkert slenger deg med en av disse og få e sikker seilas rundt kysten.

Lykke til

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Takk for det REM :-) Vi har leeenge sett på Fairline, og har nå kommet inn på riktig spor, hehe. Så for vi se hva som skjer om en 5 års tid, når vi sikkert skal opp noen fot til.

 

Sitrin: Hva slags båt var det dere tok turen med ?

 

Marsjfart er ca. 20-21 knop. Tankene er vonde å komme til, og har, for alt jeg vet, kanskje ikke inspeksjonsluker. Jeg tror heller ikke forrige eier har renset tankene. Han har imidlertid sendt inn, og analysert en dieselprøve fra tankene, som var fin. Men det kan ligge en ubehagelig overraskelse der.

 

Om vi hadde fått båten til Farsund, så kunne jeg brukt litt tid der til å sjekke tanker, samtidig som vi ble litt bedre kjent med båten.

Besiktigelse var unnagjort på en dag, og jeg vet ikke om jeg får sett båten før den leveres i Stavanger (av selger, som tar turen fra Bergen for meg).

 

Motorene er det jeg føler er mest usikkert. De skal være bra, som også ble sjekket med prøvekjøring og visuell inspeksjon, men det er 20-30 timer med ukjent motor som skal tilbakelegges.

 

Håper på sjøfrakt, og har fått god pris fra Ulvan Rederi AS, men ikke fått noen dato for oppstart av seilinger enda. Da leveres båten i Fredrikstad. DET er en fin tur jeg absolutt kan leve med :-)

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser Borshavn på Lista nevnes, her går jeg nødig inn i dårlig vær. Jo lengre inn man kommer jo Jæ.. blir sjøen. Da er det bedre å holde ut litt til og gå inn ved Farsund.

Blåser det SØ tar man ikke etappen forbi Lista i mye vind, sjøen blir høyere og krappere enn vinden skulle tilsi.

Link to post
Share on other sites

Det var med en Flem 350.

Og gratulerer med ny båt :thumbsup:

 

Kan du få selger til å være med på noe av turen sammen med deg?

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Gratulere med å ha kommet noen fot videre fra N28'en, Fusebox!

Det lå vel i kortene at det ble noe slikt, ja.

:flag_bp:

Hvis du får værguden med deg kan hjembringelsen bli en flott tur.

Spennende med ny båt - på alle måter! :smiley:

(- og også for oss andre - med tanke på reisereportasjen)

 

Lykke til med planleggingen!

Link to post
Share on other sites

Det kan være lurt å drenere tankene før avreise. Hvis opplegget er som på de Fairline jeg har hatt med å gjøre, sitter det en plugg på toppen av tankene merket "drain". Under denne pluggen sitter et rør som fører ned til bunnen av tanken. Jeg bruker en tynn slange som jeg stikker ned til den butter og suger i gang en hevert til en gjennomsiktig flaske.

Hvis det er mye vann, er kanskje kanne en mer korrekt benevnelse.

 

Dette tar kun kort tid hvis tilgjengeligheten er noenlunde, og gir økt sikkerhet og indikasjon på tilstanden.

Link to post
Share on other sites

Dersom selgers transporttur fra Bergen til Stavanger går bra uten tette filtere og motorhavari, så tror jeg ikke du skal bekymre deg for turen videre. Ja, jeg vet at det nok blir mere sjø når du stamper utover ved Sola, men med fulle tanker og ny diesel, så går dette bare godt. Bytt filtere og drener vannutskiller når du overtar båten før du setter kursen. Dersom det er rent og pent i filterene etter selgers tur mellom Bergen og Stavanger, så skal du ikke bekymre deg for det.

 

-men det er nå min mening. Egentlig er det genialt å få selger til å transportere båten et stykke. Han legger neppe ut på den turen uten å være passe trygg på at det ikke blir tull. Oppstår det problemer på hans tur, så er det nok myyye enklere å ta diskusjonen omkring de problemene, kjøpsmessig, enn om du selv skulle hentet den fra selgers hjemmehavn og få trøbbel midtveis mellom Bergen og Stavanger.

 

Lykke til, vi får vel noen bilder.

Link to post
Share on other sites

Bilder er vel nærmest obligatorisk, antar jeg :-)

 

Selger hadde ingen innvendinger mot turen til Stavanger, så jeg er ganske sikker på at han trives med båten og føler seg sikker i den.

 

Det er Racor filter i båten. Hvordan kan man se om filterene er skitne ? Det er vel en glassbeholder/vannutskiller i underkant, men kan man se der om dieselen er skitten og filterets status ? Eller må man demontere filteret og klippe det i to ?

Link to post
Share on other sites

Jeg har Racorfilter, men uten glassbeholder under. Du skrur av lokket på toppen og napper opp filteret. Mener dieselen passerer fra utsiden og inn mot senter. Går ut ifra at du ser ganske fort om det er drit i glassbeholderen i bunnen.

 

Det er alltid en svært stor fordel om selger gir seg en skikkelig runde med peking og forklaring om hvor og hvordan ting fungerer. Da får du jo også et inntrykk av selgers peiling på båten, motorenens tilstand mm.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder tilgang til tankene tror jeg du må på båter nyere enn 1998 (da CE-merkingen ble obligatorisk)for å finne den tilgangen fra toppen av tanken med rør ned som F´bonden snakker om. Før det var det evt. tilgang vha. tradisjonelle mannlokk på toppen. Sjøl om din båt kanskje er eldre enn -98, vet jeg at både Fairline og Princess la inn mannlokk. 80 og tidlig 90-talls UK-båter hadde i tillegg tappespuns på laveste pungt.

 

Se etter denne tappespunsen og drener isåfall derfra. Hvis ikke mannlokkene i toppen av tanken har vært åpnet før, og du trenger tilgang, må du antagelig skjære hull i gulvet under soffa for å komme til.

 

Når det gjelder Racor og andre forfiltere, så unngå å benytte for fin korning. De fleste dieselmotorer benytter omlag 2 Micron korning på motorfilterne (finfiltre)

Liten vits da å legge inn for fint grovfilter. 10 micron er mye brukt, og mange sverger til 30 micron.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Bare tips

 

hvis du har kran i nederste av tanken, så fyll opp med 1,5 l tomt brusflaske og la den stå i 10-15 min og se om de er fortsatt fin grønn farge og ikke noe smuss eller vann, så da burde tanken være ok. ps båten må være i ro en stund før du tappe til flaske..

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Grattis med ny båt. :cheers:

Hvis du fortsatt lurer på å få båten transportert, kan du prøve å kontakte rederiet Trans Mar v/Øyvind Berge Tlf 97720880, eller direkte M/S Jago Tlf 99403007. Jeg solgte en Fjord 880 for noen år tilbake, og kjøper (fra Grimstad) fikk organisert transport av den med M/S Jago. Jeg leverte båten på sjøen når M/S Jago gikk forbi, de heiste den opp på dekk - og leverte den i Kristiansand en dag eller to etterpå. Gikk smertefritt og kostet antagelig omtrent det samme som dieselforbruket ville gjort på turen.

Ellers kjenner jeg som du vet litt til båt og selger, og mener du har gjort et godt kjøp. Når det gjelder dieseltankene er det som antydet, vanskelig tilkomst, og jeg kan ikke minnes at der er tappekran i bunn (men jeg kan ta feil...)

Er været greit tror jeg det kan være en flott tur og fin måte å bli kjent med båt, motor og utstyr ved å ta turen selv. :sailing:

 

Uansett - lykke til

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Dette med å følge en konvoi til båtmessa eller lignende var en god ide. Men turen i seg selv er jo ikke så lang, og velger du en godværsdag (eller helst to) så blir jo turen riktig så fin.

 

Minnes at Goggen hadde en fin hentetråd omtrent for samme strekke for noen år siden.

 

Kan jo hende at det finnes frivillig mannskap også for en slik tur.

 

Ser egentlig ut som vi må starte Fairlineklubben Øst om den ikke finnes fra før av. Det beynner å bli noen staselige båter her nå !

Link to post
Share on other sites

Det er jo godværsdager på de kanter også iblant, men problemet er at jeg ikke kan sitte på bryggekanten og vente til øyblikket er inne. Været skifter også veldig fort, så det kan være vanskelig å finne et vindu når jeg må dra fra Drammen til Stavanger (eller Bergen) og når jeg kommer dit kan været ha skiftet allerede.

 

En mulighet er å få låne en båtplass i Stavanger, og la den ligge der inntil været blir bra nok.

 

Håper i det lengste på båtfrakt. M/S Jago svarte med ord og bokstaver fra det kyrilliske alfabet, tror jeg, så håper å få tak i (norsk) eier litt senere :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...