Jump to content

Hentetråd, (Bergen) Stavanger-Oslo


Fusebox

Recommended Posts

Ja, det er lik båt. Annonsen viser en fra -88, mens vår er -87 mod.

 

Vår har tri-cab løsning, det vil si salong, dinette og V-seng i forkabin,den ene over den andre. Jeg har lest side opp og side ned med argumenter for de forskjellige layouts, men tror vi får mest glede av en dinette istedet for sidekabin med 2 køyesenger. Vi hadde en dinette løsning i en Kragerø 26 vi hadde for noen år siden, og syntes den var helt fenomenal.

Vi må rigge om dinetten til soveplass, men det gjøres sekundet etter at ungene er lagt foran, så det er klart for oss. En ulempe er jo om man skulle finne på å ha nachspiel :cheers_wine: i båten, mens kona vil legge seg :sleep: . Da kan det bli litt :discuss: og :boxing: med påfølgende :wflag: og strategisk tilbaketrekning :ghost: til et mer egnet sted å ha dype konversasjoner.

Link to post
Share on other sites

Ha, ha!

 

Har du litt bilder til oss, eller?

 

Forøvrig er det jo ofte mer stabilt og fint vær nettopp på denne tiden, enn om sommeren. Vi har lagt i Farsund, på Rasvåg på Hidra og i Egersund "på været" om sommeren. Nå på denne tiden kan det jo være fantastisk fint og av og til mer stabilt. Du vil ikke prøve å komme nedover tidligere; kanskje allerede i begynnelsen av mars? Tror dette kan gå veldig bra og det er en fantastisk fin tur. Og det jeg hører om båten fra Bergen er jo oppmuntrende. Trenger du noe hjelp her oppe så er det bare å si fra!

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Båten er klar for transport ca. første eller andre uken i mars. Det ville da vært perfekt å fått den ned til Farsund, så kan den ligge der til påsken. Da kunne det nok blitt en herlig ukestur oppover til hjemmehavn.

 

Takker for tilbud om hjelp, Bergen Dørk. Veldig godt å vite at man kan få litt lokal assistanse om nødvendig.

 

Får se litt etterhvert, så blir det vel båttur for Bonita I og selger til Stavanger om vi finner et passelig værvindu :smiley: .

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

Det ser ut til at båtfrakten jeg håpet på faller bort. Det tegner da til en transport etappe fra Stavanger til Oslo.

 

Er det andre som har handlet båt på de kanter som skal ta turen rundt Lista, og kanskje videre oppover ? Jeg ville satt stor pris på om vi var flere på veien, om noe skulle skje.

 

Turen er ikke dato bestemt, men vil vel utføres i løpet av mars engang, tenker jeg.

 

Noen som kan tenke seg å kjøre i konvoi ? Jeg marsjer på ca. 20-21 knop i godt vær...

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hehe,jaja jeg kjøpte em nordan family på stord for et pr mnd siden.Avtalen var at eieren skulle frakte den ned for meg.3 uker etter avtalt kjøp ringte jeg han på en fredag,men da så det dårlig ut.Han ringte meg på lørdagen og sa han skulle spise middag så reiste han.Reiste kl1730,jeg tok over båten i gml portør kl 1630 dagen etterpå.Min konklusjon er følgene,det østlendingene ser på som storm,er liten bris for vestlendingene...Men båten kom helskinna ned den. :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå lest, bortimot, samtlige hentetråder som passerer strekningen Lista-Jæren, og det ser da ut som om det er gjennomførbart :-)

 

Værmeldingen er så-som-så om dagen, og sjansen for perlevær en helg er vel heller liten, i alle fall akkurat -min- hentehelg. Må nok ut med noen feriedager i uken.

 

Ser ut som om 10 m/s er det jeg må ta i betrakning på strekningen. Over det så blir det å vente på bedre vær.

Er det noen som har video av slike forhold på denne strekningen ? Har litt lyst (på en måte...) å se hva som venter.

 

Planlegger å få lånt en ICE modem, WEB-cam med live-feed og kontinuerlig posisjon (kart-overlay ?), alternativt løpende snapshots.

Håper også å få montert et GoPro kamera i toppen av targabøylen.

 

Fant også noe info om hva som bør unngås av vær-kombinasjon :

Vind : SE gjennom S/NW

Bølger : W/NW

Strøm : NE

 

Stemmer det at ved denne kombinasjonen, så blir det også gjerne vent-på vær ?

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Mest sannsynlig får du en flott tur sørover. Som du selv er inne på, det er fornuftig å sette begrensning ved 10m/s.

Ikke minst fordi det er en, for deg, ny båt samt at denne type seilas synes å være litt ukjent for deg.

 

Det er en relativt sterk nordgående strøm langs denne delen av kysten. Generelt vil du derfor oppleve at nordlige vinder setter opp krappe bølger, spesielt ved passering av Eigerøya og Lista.

Da kan det være fornuftig å gå langt ut fra land der denne effekten er langt mindre.

 

Imidlertid: Hvis det er fralandsvind kan du med fordel snike deg riktig tett ved land og oppleve at det er forbausende liten sjø.

 

Jeg antar du planlegger å gå Sprangereidkanalen?

 

Ellers kan du vurdere å "ligge på lur" i området sør for Tananger til det passserer en dertil egnet "bølgebryter" for å så legge seg ganske tett i hekken på denne.

Meget effektfult...

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest hele tråden, men har gått stekningen selv. Tar ikke denne turen alene i ny båt, det er greit å være 2 pesoner ombord noe skulle skje. Det er også slitsomt å styre hvis sjøen blir grov, da er det greit og bytte på jobben.

 

Man er gjerne ikke så veldig selvsikker og tøff i trynet når man skal ta lengre havstrekk med ny båt, da er det greit å ha med en sindig person. Hele greia blir mere hyggelig da, en slik tur skal være gøy.

Link to post
Share on other sites

Jeg er mest vant med fredelige turer innaskjærs. Noe sjø har vi vel opplevd, og liker ikke at bølgene bygger seg opp mot 3 meter, så vi håper i det lengste på godt vær.

 

Johannes, du, og flere med deg, nevner det å gå langs land ved fralandsvind. Tenker du da helt fra Egersund og til Fedafjorden ? Siragrunnen er vel en sak som bør passeres på utsiden ?

Spangereidkanalen tror jeg ikke vi greier. Båten er ca. 4,5 meter høy over vannlinjen, og kanalen tror jeg også er 4,5 meter, hvilket gir meg veldig liten margin :-) Kanskje på lavvann... hehe.

 

Vi blir sannsynligvis 2-3 stykker på turen. Pakker også overlevningsdrakter til alle, og prøver å ha med gummijolle eller redningsflåte.

 

Jeg er nok litt for LITE tøff i trynet, og er ikke veldig begeistret for turen :-)

 

Men, men, det går nok bra. Største risiko er om det er noe grums i tankene.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er fralandsvind kan du gå nære land (relativt sett, du må jo ha vann under kjølen langs Jæren da)fra Jærens rev.

Du bør sjekke nøyaktig seilingshøyde du trenger, det kan være både fordelaktig og en fin opplevelse å gå Sprangereid hvis mulig.

 

Om det er ok å gå på innsiden av Siragrunnen er avhengig av sjø/retning.

Har selv erfaring med å gå både på innsiden og utsiden.

Link to post
Share on other sites

Har også erfaring med begge deler, men ville valgt Hidrasundet og gjerne gjennom kanalen og til Rasvåg, bare for å ha sett idyllen. Evnt ned til Andabeløy, på innsiden av den og ut mot Lista-landet. Er båten for stor for båttrekket over Listeid? Da kan jo Lista unngås for kr 700. :yesnod:

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Jeg tok den turen i fjor og hentet "ny" båt på Tau litt nord for Stavanger og kjørte til hjemmehavnen på Nøtterøy. Var som deg ganske spent på været og satte av fem dager i påsken til reisen.

Brukte en hel dag på å gå i gjennom båten fra topp til tå og fant noen småfeil som ble utbedret, drenerte tanker og fant en større diesellekasje som ble reparert før avreise. Hadde med en kompis på turen, og med marsjfart på 6-7 knop beregnet vi drøye 50 gangtimer.

Hadde frisk bris og tett tåke med regn når vi la fra kai, og bestemte oss for å gå langt ut fra land og utenfor skipsleie på veg sørover. Tok hele strekket tau-mandal i et jafs, da været ikke var det helt store, og ankom Mandal etter et drøyt døgn med kontinuerlig kjøring. Byttet på å sove, spise og kjøre og det fungerte utmerket. Selv om sjøen virket litt ubehagelig til å begynne med ble det fort en vane og båten opplevdes som trygg hele vegen.

Fra mandal brukte vi tre dager og hadde et fantastisk flott vær med sol og tilnærmet havbleike resten av vegen.

 

Til turen hadde jeg med mye verktøy til å kunne foreta de fleste tenkelige reperasjoner (to verktøykasser), en del ekstra småslanger (kortel lengder) med sjøter og slangeklemmer, ekstra filtre pluss pluss. Nå var båten utstyrt med seilrigg så jeg var ikke spesielt nervøs for motortrøbbel.

 

Til navigasjon brukte vi primært kart og kompass, med en I-Pad som hjelpemiddel. Holdt i massevis, men måtte bruke ekkolodd også i tåka for verifisering av posisjon.

 

Hadde verken med flåte, gummijolle eller overlevelsesdrakter og følte det heller ikke som noe behov. Båten har VHF med antenne i masten og den sammen med nødraketter mente jeg var tilstrekkelig på sikkerhetssiden.

 

Men en båt som gjør 20 knop burde ikke turen by på noe problem. Ser du an vermeldingen og beregner et par dager ekstra i landligge eller forberedelse av båt så bør den turen gå veldig greit. Men en VHF ville jeg tatt med uansett om du har sertifikat for den eller ikke. Hvis en av kompisene du skal ha med kan litt om motor må alt bare bli bra.

 

God tur!

Link to post
Share on other sites

Hvis været blir bra, så tar vi Tananger-Lista i ett strekk. Planlegger ingen sightseeing før etter Lista ;-) Da er det vel sjarmøretappen som gjenstår opp til Oslo ("famous last words ?").

 

Om båttrekket over Listeid er tilgjengelig, så blir det nok det, med mindre havet er fredelig. Det jeg har sett om trekket, er at det er åpent mellom mai og september. Skal ringe og høre om de har anledning til å ta en spesialtransport utenom arbeidstid :-)

 

Spangereid kanalen skal jeg også undersøke nærmere. Hvis båten ER 4,5 og seilingshøyde er samme... Hva med å ta båten under broene akterover ? Propellakslene har en god vinkel nedover, så hvis jeg gir full gass akterover, så bør båten bli dratt litt ned ? Ikke sant ? ;-) Hehe. Nei, tror nok at det skal være bra klaring rette veien før jeg tar kanalen.

 

Stasjonær VHF er ombord, og sjekkes før avreise. 2 håndholdte apparater har vi også med.

Link to post
Share on other sites

Antar at klaringen til broen er 4,5 m over høyeste høyvann, hadde tatt kanalen hvis mulig. Den er en liten attrakson i seg selv & hvis fiskebutikken i Båly er oppe så de varme fiskekakene verd turen alene.

Går du rundt Lindesnes så kan en kort stopp i Selør anbefales før man runder fyret.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke allverdens forskjell på høy- og lavvann på de kanter, men noen centimeter kan det kanskje bli. Kanskje akkurat nok til å komme under. Det er vel mulighet for å snu, om man ikke har klaring nok ?

 

Korshavn og Sælør er flotte plasser, men ikke like fristende i mars som i juli. Om jeg må vente på været, så blir det nok å ligge i Farsund der jeg kan få låne båtplass.

Link to post
Share on other sites

Turen kan bli tatt når som helst, egentlig. Må koordinere litt med selger, naturligvis, for overtagelse og når det passer for ham.

 

Hvis værmeldingen fra Yr for neste uke slår til, så kan det vel hende at første etappe til Farsund blir foretatt. Det er den verste, slik jeg ser det :-)

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvordan du har rekna ut distansen, men er det dårlig vær klarer man ikke å holde 20 knop. kansje må man krysse lit for å ta bølger også, eller kansje gå noen alternative ruter. Jeg har gått lista med MTB noen ganger og der blir det veldig krappe ekkle bølger. dem er neppe gode å møte med fritidsbåt!. uansett god forberedelse og at man er trygg på båt og maskin! planlegg seilasen godt og ha alternative ruter om været blir for drøyt, slik at man kan gå innaskjærs eller søke nødhavn.

 

Stavanger til oslo er 292 nautiske, og med marsfart på 20 pluss blir jo dette kun en dags etappe. Dette går bra Fusebox! :thumbsup:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Har hørt mye snakk om disse bølgene utenfor lista,,,, er de så gale som utenfor skudeneshavn for der kan de bli veldig krappe og bryte helt ulogisk. har opplevd dette to ganger der jeg faktisk har dyppet baugspydet og fått vann over baugen, og dette var ikke i mye vind. kansje 8-12 sekm. men det er bare rett utenfor innseilingen det er sånn.

 

Utenfor lista skal man visst gå så langt ut at fyret blir under fjelltoppene i bakgrunnen.1-2 nm

Link to post
Share on other sites

De plassene en kan gå greit inn fra Stavanger -Lindesnes er Sirevåg, greiere enn Egersund så slipper en større omvei neste er Farsund etter runding hvis en vil ha rolig farvann går en inn mot Spangereid videre mot Hille og følger indre lei forbi Mandal -Skjernøy-Skogsøy -Ny Hellesund innsiden av Flekkerøy over byfjorden i Kristiansand -så over Kåsefjorden osv.....litt lenger men behagelig rute i roligere farvann :thumbsup:

 

Og er det friskt videre østover kan en fortsette Blindleia til Lillesand derfra litt åpent til Arendal

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Takk for tips, LaLunaII. Sirevåg plottes inn.

 

Etappen Stavanger-Farsund blir med sammenbitte tenner, bind for øya og høye skuldre.

 

Etappen Farsund-Oslo blir med fredelig sørlandsstemning, senkede skuldre, kaffekopp(er), påsketur i fredelig tempo, og innaskjærs der det er mulig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...