Elise Svart 10.Mars.2012 Del på Facebook Svart 10.Mars.2012 Har du plottet inn dato for hente tur? Får du sjø og vind fra siden eller bakfra er det ikke problem å kjøre i en del sjø med disse båtene. Det er sjø imot som er slitsom og du må redusere farten. Regner du tre etapper i noenlunde vær så har du god tid. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 15.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2012 Helgen som kommer ser ut til å være en fin kandidat for første etappe til Farsund. Er det noen som vet hvilke steder vi eventelt kan fylle diesel på veien ? Vi starter med fulle tanker fra Tananger, og regner med å rekke Farsund uten å fyllle. Men, om det skulle ta lengre tid enn beregnet, eller vi ønsker å kjøre med fulle tanker pga. rulling, hvor kan vi så fylle neste gang ? Egersund ? Siravåg ? Hidra, Rasvåg ? Mange stasjoner er stengt på denne tiden, men håper at noen er åpne. Noen som vet ? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 15.Mars.2012 Del på Facebook Svart 15.Mars.2012 Egersund! Billigste dieselen jeg har funnet langs kysten. Og for all del - når så langt lir - hold deg unna dieselpumpa i Kr.sand og fyll på eks Flekkerøy. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Johannes Svart 15.Mars.2012 Del på Facebook Svart 15.Mars.2012 (redigert) Egersund er naturligvis en grei plass å bunkre, ellers kan du også bunkre på Lista. Bunkring på Lista betinger naturligvis at været er slik at det er OK å gå nære land. Med de meldingene som er det vel bare å trykke på? Hvis meldingene slår til, og du har bunkers til det, ville eg kjørt til Flekkerøya og bunkret der. Gjerne med en "pitstop" på Lista, koselig plass og ingen omvei. Redigert 15.Mars.2012 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 15.Mars.2012 Del på Facebook Svart 15.Mars.2012 Jeg har tatt denne turen et par ganger i rellativt dårlig vær, så turen har blitt alt annet enn drivstofføkonomisk. Sirevåg er en flott lagune å besøke. Trang innseiling, men det står et fyr i åpningen mener jeg å huske. Fiskehavn og den var iverfall åpen på denne tiden for noen år siden. Ved sjø så er et tips å holde langt ut. Bølgene drar på skikkelig nærmere land. Farsund er en grei etappe, men er det stille så kommer du langt opp i fjorden om ikke helt hjem, om du holder litt fart. God tur Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Fusebox Svart 15.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2012 Takker for innspill. Båten blir lagt i Farsund, og skal ligge der til påske, så etappen ender der inntil da :-) Er pumpestasjonene åpne på denne tiden av året, i Tananger og Egersund ? Må være fyllingsstasjoner der vi kan legge til ved, og ikke trenger å hente med 20 liters kanne :-) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 15.Mars.2012 Del på Facebook Svart 15.Mars.2012 Egersund har kortautomat og meget hyggelige priser. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 15.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2012 Snakket akkurat med Hummeren hotell, som bekrefter tilgang på diesel i Tananger. Snakket også med en hyggelig representant for Egersund Gjestehavn, som bekreftet tilgang på diesel og gjestehavn med strøm. Da skulle det være greit :-) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.Mars.2012 Del på Facebook Svart 15.Mars.2012 Hvor langt ut fra land har du tenkt til å gå når du passerer Jæren? -dersom noen har et veiledende track å legge ut her, så hadde det vært interessant å se. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 15.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2012 Jeg planlegger å runde bøya på Jærens Rev på utsiden. Den ligger ca. 2 nautiske mil fra land. Deretter er det vel å holde løselig samme avstand til land, inntil vi eventuelt kommer så langt som til siragrunnen. Den passeres også godt på utsiden og kursen plottes til ca. 2 nautiske mil utenfor Lista fyr. Med "eventuelt" over, så er det ikke mer dramatisk tenkt enn at kvelden kommer, eller jeg ønsker å fylle litt diesel før vi passerer siragrunnen ;-) Jærens Rev, bøye, posisjon : 58° 46.100'N 5° 26.221'Ø Siragrunnen, grunne, ca. posisjon : 58° 15.000'N 6° 20.000'Ø Veldig fint om noen hadde en mer eksakt angivelse av koordinatene til siragrunnen, da ".000" høyst sannsynlig er en "ca." posisjon, og ikke eksakt. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 15.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2012 ca. kurs, plottet i Google Earth : Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 15.Mars.2012 Del på Facebook Svart 15.Mars.2012 Hvis været blir som det er meldt kan du med fordel sette kursen rett mot lista når du er tvers av Eigerøya. Ha en flott tur! Kjenner det rykker litt.... Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 15.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2012 Jeg kan kurere rykkingen din med enkleste sort; Båten ankommer Tananger lørdag tidlig ettermiddag, og jeg tar vel imot deg på brygga i Farsund :-) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.Mars.2012 Del på Facebook Svart 15.Mars.2012 tok å lagde ei kjapp rute på Ipaden. 85nm er det fra Tananger til Farsund. med snittfart på 13 knop blir det i overkant av 6 timers seilas. Ta høyde for at det er et laaangt stykke mtp om du har lyst til å gå de siste timene i nattemørke, om avgang er på lørdags ettermiddag. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 15.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2012 Hvis vi ikke kommer avgårde før i 14-15 tiden, så regner jeg med stopp i Egersund eller Rasvåg. Vil unngå å kjøre i mørket, med mindre det føles greit i forhold til vær og situasjon generelt. Vi har radar og en haug kartplottere ombord (ca. 5-6 stykker, hvis man regner med ipader, smartphones, kartplottere etc :-), så en liten kveldsseilas vil nok gå greit. Men, det blir jo fort VELDIG mørkt der ute, som naturlig nok ikke har gatelys. Ser vi Lista i horisonten, og litt dagslys igjen, så får vi se om det blir tur helt inn til Farsund likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.Mars.2012 Del på Facebook Svart 15.Mars.2012 husker fra sommeren for 2 år siden da jeg var mannskap på en seilbåt fra Ålesund til Kr.sand. Fikk øye på Listalandet tidlig men det tok både to og tre evigheter før vi kom dit. :) Vi tok etappen Haugesund -Kr.sand i ett strekk. Startet fra Haugesund i 11-tiden, passerte Tananger i 15-16 tiden og Mandal 05-tiden og kom i havn i Kr.sand 09:30 neste dag. (så ca). Hadde en veldig fin nattseilas med vinden fra nord/nord-øst og måneskinn. 16 til 22 knop vind og gjorde 10-12 knop. du har en fin tur foran deg. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 15.Mars.2012 Del på Facebook Svart 15.Mars.2012 Jeg kan kurere rykkingen din med enkleste sort; Båten ankommer Tananger lørdag tidlig ettermiddag, og jeg tar vel imot deg på brygga i Farsund :-) Ut fra værmeldingene for Eigerøya og Lista kan det være fordelaktig å overnatte i Tananger med avgang Tananger tidlig søndag (04:00). Så hvis meldingene holder seg ville eg heller valgt det enn å gå til. f.eks Egersund lørdag kveld. Det gir en mer komfortabel seilas, bedre drivstofføkonomi+++ Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 16.Mars.2012 Del på Facebook Svart 16.Mars.2012 Som nevnt i tidligere innlegg skal jeg følge med på første etappen til Tananger. Avgang fra Bergen (Askøy): Planlagt å kaste fortøyningene i morgen tidlig ca kl. 07.00 - og ut fra værmeldingene blir dette bare en kosetur http://retro.met.no/cgi-bin/refraction.cgi?passering=17.+mars+2012+kl.+13%3A00%3B3%3B230%3B2%3B12%3B280&vis=1&sted=Boknafjord Satser på at Fusebox står klar på kaien i Tananger med en ankerdram og så får vi håpe været holder seg på turen videre mot Østlandet... Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Bergen dørk Svart 16.Mars.2012 Del på Facebook Svart 16.Mars.2012 (redigert) By the way: Det var en Broom til salgs på båtmessen i Dolviken her om dagen. Det var ikke din? Redigert 16.Mars.2012 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bonita I Svart 16.Mars.2012 Del på Facebook Svart 16.Mars.2012 By the way: Det var en Broom til salgs på båtmessen iDolviken her om dagen. Det var ikke din? Nope - Tor Bjarte Jacobsen i Hetlevik: Og det er en 40ft - Bonita er bare 35 (men rikelig nok for meg ) PS Unnskyld, var ikke meningen å ødelegge tråden Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Bergen dørk Svart 16.Mars.2012 Del på Facebook Svart 16.Mars.2012 Min feil! Blir spennende å høre om turen din, Fusebox. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Fusebox Svart 17.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2012 Været på Lista er tilsynelatende vindstille og tåke. Sikt ca. 1-1,5 km. Værmeldingen ser også ut til å være veldig bra, både fra Bergen og videre fra Stavanger. Jeg har dessverre ikke noen ankerdram til mannskapet ved ankomst Tananger, da innholdet i barskapet ikke fulgte med båten. Bergens-mannskapet får i så måte skylde på seg selv, hehe ;-) Ønsker både Bergens-mannskapet, og oss selv en god tur. Oppdatering følger underveis, såfremt vi ikke får datatrøbbel. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 17.Mars.2012 Del på Facebook Svart 17.Mars.2012 God tur Fusebox! Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 17.Mars.2012 Del på Facebook Svart 17.Mars.2012 God tur! Ser ut som du får vestlig vind hele dagen, så da er det bare å skyve kjeppane fram og holde dere fast;-) Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 17.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2012 Da har kommet oss vel avgårde fra Tananger uten problemer. Har passert Jærensrev og er snart ved Obrestad fyr. Været er pent, solskinn, lite vind og ca 1m bølger. Fart 17 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.