Jump to content

Hentetråd, (Bergen) Stavanger-Oslo


Fusebox

Recommended Posts

Helgen som kommer ser ut til å være en fin kandidat for første etappe til Farsund.

 

Er det noen som vet hvilke steder vi eventelt kan fylle diesel på veien ? Vi starter med fulle tanker fra Tananger, og regner med å rekke Farsund uten å fyllle. Men, om det skulle ta lengre tid enn beregnet, eller vi ønsker å kjøre med fulle tanker pga. rulling, hvor kan vi så fylle neste gang ?

 

Egersund ?

Siravåg ?

Hidra, Rasvåg ?

 

Mange stasjoner er stengt på denne tiden, men håper at noen er åpne. Noen som vet ?

Link to post
Share on other sites

Egersund er naturligvis en grei plass å bunkre, ellers kan du også bunkre på Lista.

Bunkring på Lista betinger naturligvis at været er slik at det er OK å gå nære land.

 

Med de meldingene som er det vel bare å trykke på?

Hvis meldingene slår til, og du har bunkers til det, ville eg kjørt til Flekkerøya og bunkret der.

 

Gjerne med en "pitstop" på Lista, koselig plass og ingen omvei.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har tatt denne turen et par ganger i rellativt dårlig vær, så turen har blitt alt annet enn drivstofføkonomisk. Sirevåg er en flott lagune å besøke. Trang innseiling, men det står et fyr i åpningen mener jeg å huske.

Fiskehavn og den var iverfall åpen på denne tiden for noen år siden.

 

Ved sjø så er et tips å holde langt ut. Bølgene drar på skikkelig nærmere land.

Farsund er en grei etappe, men er det stille så kommer du langt opp i fjorden om ikke helt hjem, om du holder litt fart.

God tur

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Takker for innspill.

 

Båten blir lagt i Farsund, og skal ligge der til påske, så etappen ender der inntil da :-)

 

Er pumpestasjonene åpne på denne tiden av året, i Tananger og Egersund ? Må være fyllingsstasjoner der vi kan legge til ved, og ikke trenger å hente med 20 liters kanne :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg planlegger å runde bøya på Jærens Rev på utsiden. Den ligger ca. 2 nautiske mil fra land.

Deretter er det vel å holde løselig samme avstand til land, inntil vi eventuelt kommer så langt som til siragrunnen. Den passeres også godt på utsiden og kursen plottes til ca. 2 nautiske mil utenfor Lista fyr.

 

Med "eventuelt" over, så er det ikke mer dramatisk tenkt enn at kvelden kommer, eller jeg ønsker å fylle litt diesel før vi passerer siragrunnen ;-)

 

Jærens Rev, bøye, posisjon :

58° 46.100'N

5° 26.221'Ø

 

Siragrunnen, grunne, ca. posisjon :

58° 15.000'N

6° 20.000'Ø

 

Veldig fint om noen hadde en mer eksakt angivelse av koordinatene til siragrunnen, da ".000" høyst sannsynlig er en "ca." posisjon, og ikke eksakt.

Link to post
Share on other sites

tok å lagde ei kjapp rute på Ipaden. 85nm er det fra Tananger til Farsund. med snittfart på 13 knop blir det i overkant av 6 timers seilas.

Ta høyde for at det er et laaangt stykke mtp om du har lyst til å gå de siste timene i nattemørke, om avgang er på lørdags ettermiddag.

Link to post
Share on other sites

Hvis vi ikke kommer avgårde før i 14-15 tiden, så regner jeg med stopp i Egersund eller Rasvåg. Vil unngå å kjøre i mørket, med mindre det føles greit i forhold til vær og situasjon generelt.

 

Vi har radar og en haug kartplottere ombord (ca. 5-6 stykker, hvis man regner med ipader, smartphones, kartplottere etc :-), så en liten kveldsseilas vil nok gå greit. Men, det blir jo fort VELDIG mørkt der ute, som naturlig nok ikke har gatelys.

 

Ser vi Lista i horisonten, og litt dagslys igjen, så får vi se om det blir tur helt inn til Farsund likevel.

Link to post
Share on other sites

husker fra sommeren for 2 år siden da jeg var mannskap på en seilbåt fra Ålesund til Kr.sand. Fikk øye på Listalandet tidlig men det tok både to og tre evigheter før vi kom dit. :)

 

Vi tok etappen Haugesund -Kr.sand i ett strekk. Startet fra Haugesund i 11-tiden, passerte Tananger i 15-16 tiden og Mandal 05-tiden og kom i havn i Kr.sand 09:30 neste dag. (så ca).

 

Hadde en veldig fin nattseilas med vinden fra nord/nord-øst og måneskinn. 16 til 22 knop vind og gjorde 10-12 knop.

 

du har en fin tur foran deg.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan kurere rykkingen din med enkleste sort; Båten ankommer Tananger lørdag tidlig ettermiddag, og jeg tar vel imot deg på brygga i Farsund :-)

:yesnod::yesnod:

 

Ut fra værmeldingene for Eigerøya og Lista kan det være fordelaktig å overnatte i Tananger med avgang Tananger tidlig søndag (04:00).

 

Så hvis meldingene holder seg ville eg heller valgt det enn å gå til. f.eks Egersund lørdag kveld.

Det gir en mer komfortabel seilas, bedre drivstofføkonomi+++

Link to post
Share on other sites

Som nevnt i tidligere innlegg skal jeg følge med på første etappen til Tananger.

Avgang fra Bergen (Askøy): Planlagt å kaste fortøyningene i morgen tidlig

ca kl. 07.00 - og ut fra værmeldingene blir dette bare en kosetur

 

http://retro.met.no/cgi-bin/refraction.cgi?passering=17.+mars+2012+kl.+13%3A00%3B3%3B230%3B2%3B12%3B280&vis=1&sted=Boknafjord :sailing:

 

Satser på at Fusebox står klar på kaien i Tananger med en ankerdram :cheers:

og så får vi håpe været holder seg på turen videre mot Østlandet... :thumbsup:

BONITA I

Link to post
Share on other sites

By the way: Det var en Broom til salgs på båtmessen iDolviken her om dagen. Det var ikke din?

Nope - Tor Bjarte Jacobsen i Hetlevik: Og det er en 40ft - Bonita er bare 35 (men rikelig nok for meg :yesnod: )

 

PS Unnskyld, var ikke meningen å ødelegge tråden

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Været på Lista er tilsynelatende vindstille og tåke. Sikt ca. 1-1,5 km.

 

Værmeldingen ser også ut til å være veldig bra, både fra Bergen og videre fra Stavanger.

 

Jeg har dessverre ikke noen ankerdram til mannskapet ved ankomst Tananger, da innholdet i barskapet ikke fulgte med båten. Bergens-mannskapet får i så måte skylde på seg selv, hehe ;-)

 

Ønsker både Bergens-mannskapet, og oss selv en god tur.

 

Oppdatering følger underveis, såfremt vi ikke får datatrøbbel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...