Jump to content

Hentetråd, (Bergen) Stavanger-Oslo


Fusebox

Recommended Posts

Endelig fremme i Farsund. Ankom 19:15, akkurat da sola skinte sine siste stråler.

 

Skjønner nå hvorfor mange av hentetrådene har så lite bilder. Man er visst opptatt med å kjøre en ny, og gjerne fremmed båt. Da er det nok :-)

 

Alt i alt en fin etappe. Største bølge, eller kanskje heller dønning, var vel på ca. 2 meter. Så å si vindstille hele veien. Sol fra Stavanger til Farsund. Tåka lå tett da vi kjørte opp til Stavanger, men skjønte sitt eget beste og la seg til land da vi startet turen nedover.

 

Fantastisk heldig med været.

Link to post
Share on other sites

Ankommet Bergen igjen kl. 20.00: Busstur i 5 timer er absolutt ikke å sammenligne med en sjarmøretappe med båt:

Startet i Bergen kl. 06.50 - selvsagt i regn, men stille og rolig. En liten nødreparasjon av vindusviskeren måtte til underveis. Sletta var relativt roili - 1,5 m signifikant og en topp eller to på ca 3m. Blikkstille forbi Haugesund og gjennom Karmøysundet - og kun ca 1 m over Boknafjorden. Ankom Tananger kl. 12.25 (uff da, hadde beregnet kl. 12.26 :rolleyes: ) i solskinn og rene sommerstemningen.

Fusebox stod nok opp litt senere enn oss, så vi måtte vente en halvtime :headbang: før han ankom med mannskap, gummibåt og diverse remedier (men UTEN ankerdram :headbang::lol: )

Prøver å legge ut noen bilder .... Gratulerer med ny båt Fusebox - kjekt det gikk like fint videre til Farsund - og lykke til videre.

p3170003.jpg

.. en kjapp nødreparasjon: Lærdom er å ha med reserve-vindusviskere :thumbsup:

 

p3170005.jpg

Bloksen, Sletta

 

p3170008.jpg

Karmøysundet

 

p3170010.jpg

Ankommet Tananger

 

p3170014.jpg

Fusebox legger ut på neste etappe

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Takk for det, hpb70 :smiley:

 

Det blir ikke mye tid til bilder underveis, men flott at det ble noen, Bonita. Artig å se :-)

 

Hele familien sto klar og tok oss imot da vi ankom. Skal straks ned og få se den i dagslys.

 

Det kunne vært fristende å fortsette i dag, men har det egentlig ikke travelt. Planlegger heller en rolig påsketur over flere dager for neste etappe.

 

Skal se om jeg greier å legge ut noen bilder om litt. Blir litt format-veksling og orker ikke styre med USB kabler, bluetooth og tvinge diverse inn på WLAN... Tar det om litt.

 

Nå er det bare å komme seg ned i båten og bli litt kjent med den.

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når turen videre kommer: bunkring innover Oslofjorden pleier jeg - etter anbefalinger fra baatplassen - å gjøre på Essoen i Tromøysundet, Nor bunkring i Langesund eller Vallø Marina øst for Tønsberg.

 

Gratulerer med ny båt! Hils store og små

Link to post
Share on other sites

Neste etappe blir muligens lagt til førskommende helg.

 

Er det noen som vet hvordan isforholdene er oppover ? Tenker da på de stedene det kan være en fordel å kjøre innaskjærs.

 

Hva med tilgang på diesel på de kanter ? Esso Tromøysundet, Pollen Arendal, Langesund, og andre ?

 

Blindleia

Tromøysundet

Kragerø

Risør

Link to post
Share on other sites

Hei

Vi ble jo så vidt kjent da vi var ute hos deg for å hente et Optimusapparat.

Hyggelig å se at det har gått så bra med å hente nybåten - så da blir det vel påsketur fra Grimstad og hjem?

 

Kanskje vi treffes på fjorden snart. Hilsen oss i den gamle Dorsken

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

'vp41a stoppet brått'-tråden, startet av nordan family.

 

Den ene motoren har en grad av havari. Virker som om registeret ikke er helt som det skal. Ingen av ventilene rører seg ved kinning på motoren. Motoren virker også 'slapp' ved kinning, og det rimer jo når ventilene står i hytt og pine.

 

Kommer tilbake med noen bilder fra turen opp, og videre når turen fortsetter, forhåpentligvis om ikke så lenge.

 

Hvis turen fortsetter for 1 motor antar jeg at akslingen som ikke har kraft må låses ? Blir jo noen timer uten smøring.

Link to post
Share on other sites

For oss som følger deg var jo dette trist å høre.....har du hatt mekaniker til å vurdere tilstanden? Trenger jo ikke å være helsvart. Havari høres dramatisk ut. Godt du har 2 motorer nå da. Har jo forøvrig hørt at disse motorene skal være noe av det beste VP har produsert.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Hvis turen fortsetter for 1 motor antar jeg at akslingen som ikke har kraft må låses ? Blir jo noen timer uten smøring.

Trist å få en slik stopp. :cryin:

Hva slags gearkasse er det snakk om? Er det MS4 skal det ikke være noe problem om denne roterer med. Den har plaskesmøring.

HS1 er jeg usikker på. Det kan sikkert andre svare på.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...