Jump to content

Sabb G, identisk vannpumpe for salt og ferskvannskjølt?


alusafe600

Recommended Posts

OK.....etter å ha prøvd og tyde gamle tegninger i fra damsgård motorfabrikk ang forskjeller på vannpumpa på saltvanns og ferskvanns opplegg gir ej nesten opp..Min G motor er saltvannskjølt,de liker jeg dårlig og skal til å ha på ferskvannsgreier..meeen...blir ikke klok på dette me pumpa..er der samme pumpa på begge varianter kjøling eller er de to typer pumper..kommer frem til at de kan muligens vere montert en Y ellet T i innløpet på pumpa...kan de vere den store forskjellen??????noen som har forsket på akkurat dette???svar mottas me stor takknemlighet....

 

Link to post
Share on other sites

Ja, dobbeltpumpe er vanlig på ferskvannskjølte. Består av to vanlige pumper utpå hverandre, egentlig.

 

En saltvannskjølt Sabb holder lenge som den er også den. Men: Plukk av toppen og stak ut alle rustflak, tett topp på grunn av rustflak er det som tar knekken på flest saltvannskjølte Sabber! Når det tetter seg her så går toppen varm og sprekker mellom ventilene, og motoren blir tungstartet. Topper til Sabb G er dyre og skjeldne å finne, så stell godt med den du har! En ettermiddags jobb med skruing og staking, så har du en motor som går problemfritt i ti år til....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

En Sabb bråker jaggu nok som den gjør, om man ikke skal kjøre den på tørr eksos attpåtil!

 

Jeg hadde Sabb i min forrige båt (2H), og følelsen når man kunne stoppe motoren etter en 2-3 timer på full fart (dvs ca 6,5 knop) var helt ubeskrivelig. Og denne hadde våt eksos, våger ikke engang å tenke på hvordan den hadde vært med tørr...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er samme pumpe på både fersk og saltvannskjøling! Eneste forskjellen er et T-stykke før pumpa for tilkopling til ekspansjonstanken. Er i samme prosess som deg med å bygge om til ferskvannskjøling. Men jeg har valgt å bygge nytt eksosanlegg over tak i rustfritt stål. Lyden ble bra den, men vurderer å sette inn en ekstra lyddemper på røret, ble litt skarp lyd på full maskin over litt tid kan man si ;)

Link to post
Share on other sites

Den kan da være en god motor selv om den bråker mye? Men idealmotoren ville jo vært en som var like pålitelig og solid som Sabben, og samtidig så stille at man knapt hører den.

 

Sabbens fordel er at den er enkel, bygget av få og solide/overdimensjonerte deler, som gjør den nesten umulig å slite ut. Men en ensylindret diesel blir aldri stille, ei heller en tosylindret. Så lyden følger med, og mange liker den sågar...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har en Sabb 2G i sjarken ...med tørr eksos, ingen lyddemper. Den lager litt lyd, selvfølgelig, men det er rart hva man venner seg til; Nå savner jeg lyden når det er lenge mellom hver gang jeg får brukt båten, så derfor planlegger jeg å kjøpe meg Harley for å få samme følelsen av lyd og vibrasjon når jeg forflytter meg på landeveien :giggle:

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post
Share on other sites

Den kan da være en god motor selv om den bråker mye? Men idealmotoren ville jo vært en som var like pålitelig og solid som Sabben, og samtidig så stille at man knapt hører den.

 

Sabbens fordel er at den er enkel, bygget av få og solide/overdimensjonerte deler, som gjør den nesten umulig å slite ut. Men en ensylindret diesel blir aldri stille, ei heller en tosylindret. Så lyden følger med, og mange liker den sågar...

 

Joda index, jeg bare spøker litt. Og jeg tror at du er en av de som vet jeg er ihuga Sabb fan. Men om det absolutt er verdens beste motor mener ikke jeg, men så får man heldigvis lov til å mene hva man vil (såvidt det er da..)

 

:wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...