alusafe600 Startet 8.Februar.2012 Del på Facebook Startet 8.Februar.2012 OK.....etter å ha prøvd og tyde gamle tegninger i fra damsgård motorfabrikk ang forskjeller på vannpumpa på saltvanns og ferskvanns opplegg gir ej nesten opp..Min G motor er saltvannskjølt,de liker jeg dårlig og skal til å ha på ferskvannsgreier..meeen...blir ikke klok på dette me pumpa..er der samme pumpa på begge varianter kjøling eller er de to typer pumper..kommer frem til at de kan muligens vere montert en Y ellet T i innløpet på pumpa...kan de vere den store forskjellen??????noen som har forsket på akkurat dette???svar mottas me stor takknemlighet.... Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 8.Februar.2012 Del på Facebook Svart 8.Februar.2012 Er lik pumpe på både saltvannskjøling og ferskvannskjøling. Vet ikke hva slags opplegg du har tenkt å ha, kjølesløyfe under båten er det desidert enkleste systemet mener jeg. Skal du ha varmeveksler må du nok ha en pumpe til.. Sitér dette innlegget Link to post
alusafe600 Svart 8.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2012 jah...tenkte meg de...da er der fritt frem for min del...vurdete veksler da siden jeg skal ha en impellerpumpe til saltvannskjøling på eksos...mn tror jeg montrerer sløyfe når jeg først holder på... Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 8.Februar.2012 Del på Facebook Svart 8.Februar.2012 Enig med Sleipner93. Ingen tvil om at kjølesløyfe på en deplasement båt er i alle henseende den beste løsning. Enkel og trygg . Ev. monterer du en ekstra til saltvannskjøling eksos. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Kobben Svart 8.Februar.2012 Del på Facebook Svart 8.Februar.2012 Skal finnes slike dobbelpumper også. Ferskvann med kjølesløyfe og sjøvann til eksoskjøling.. Er en sånn jeg har lyst på.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Februar.2012 Del på Facebook Svart 8.Februar.2012 Ja, dobbeltpumpe er vanlig på ferskvannskjølte. Består av to vanlige pumper utpå hverandre, egentlig. En saltvannskjølt Sabb holder lenge som den er også den. Men: Plukk av toppen og stak ut alle rustflak, tett topp på grunn av rustflak er det som tar knekken på flest saltvannskjølte Sabber! Når det tetter seg her så går toppen varm og sprekker mellom ventilene, og motoren blir tungstartet. Topper til Sabb G er dyre og skjeldne å finne, så stell godt med den du har! En ettermiddags jobb med skruing og staking, så har du en motor som går problemfritt i ti år til.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sleipner93 Svart 8.Februar.2012 Del på Facebook Svart 8.Februar.2012 Friesos er jo mye kjekkere (tøffere lyd! ) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Februar.2012 Del på Facebook Svart 8.Februar.2012 En Sabb bråker jaggu nok som den gjør, om man ikke skal kjøre den på tørr eksos attpåtil! Jeg hadde Sabb i min forrige båt (2H), og følelsen når man kunne stoppe motoren etter en 2-3 timer på full fart (dvs ca 6,5 knop) var helt ubeskrivelig. Og denne hadde våt eksos, våger ikke engang å tenke på hvordan den hadde vært med tørr... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sabbdiesel Svart 8.Februar.2012 Del på Facebook Svart 8.Februar.2012 Det er samme pumpe på både fersk og saltvannskjøling! Eneste forskjellen er et T-stykke før pumpa for tilkopling til ekspansjonstanken. Er i samme prosess som deg med å bygge om til ferskvannskjøling. Men jeg har valgt å bygge nytt eksosanlegg over tak i rustfritt stål. Lyden ble bra den, men vurderer å sette inn en ekstra lyddemper på røret, ble litt skarp lyd på full maskin over litt tid kan man si ;) Sitér dette innlegget Link to post
alusafe600 Svart 9.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2012 ang kjølesløyfe....holder de og lage en i vanlig kobber?eller vil den erodere vekk første året?ve de blir brukt en spesiell type gods på orginalrør mn de koster jo en liten formue... Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 9.Februar.2012 Del på Facebook Svart 9.Februar.2012 Hva mer skal en god motor gjøre enn å virke hele tiden synes du da? Danse polka? At den ikke bråker og skrangler så mye at man får en ubeskrivelig følelse når man stenger av? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Februar.2012 Del på Facebook Svart 9.Februar.2012 Den kan da være en god motor selv om den bråker mye? Men idealmotoren ville jo vært en som var like pålitelig og solid som Sabben, og samtidig så stille at man knapt hører den. Sabbens fordel er at den er enkel, bygget av få og solide/overdimensjonerte deler, som gjør den nesten umulig å slite ut. Men en ensylindret diesel blir aldri stille, ei heller en tosylindret. Så lyden følger med, og mange liker den sågar... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sunnmøringen Svart 9.Februar.2012 Del på Facebook Svart 9.Februar.2012 Jeg har en Sabb 2G i sjarken ...med tørr eksos, ingen lyddemper. Den lager litt lyd, selvfølgelig, men det er rart hva man venner seg til; Nå savner jeg lyden når det er lenge mellom hver gang jeg får brukt båten, så derfor planlegger jeg å kjøpe meg Harley for å få samme følelsen av lyd og vibrasjon når jeg forflytter meg på landeveien Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Sleipner93 Svart 9.Februar.2012 Del på Facebook Svart 9.Februar.2012 Den kan da være en god motor selv om den bråker mye? Men idealmotoren ville jo vært en som var like pålitelig og solid som Sabben, og samtidig så stille at man knapt hører den. Sabbens fordel er at den er enkel, bygget av få og solide/overdimensjonerte deler, som gjør den nesten umulig å slite ut. Men en ensylindret diesel blir aldri stille, ei heller en tosylindret. Så lyden følger med, og mange liker den sågar... Joda index, jeg bare spøker litt. Og jeg tror at du er en av de som vet jeg er ihuga Sabb fan. Men om det absolutt er verdens beste motor mener ikke jeg, men så får man heldigvis lov til å mene hva man vil (såvidt det er da..) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.