Jump to content

Securmark og Småbåtregisteret, dobbelregistrering


Honduras

Recommended Posts

Har hatt en dialog med Småbåtregisteret angående omregistrering. Har andre her den samme erfaringe.

Har sakset inn dialogen:

--------------

You: Hei. Har akkurat kjøpt "ny" båt, som er registert både i SBR (xxxxxx) og Securemark. Mener det er helt unødvendig å betale for å stå i to registre med samme eier, samtidig som jeg ser det som en fordel at båten er registrert med riktig eier også hos dere. Hvordan gjør vi det?

 

SBR: Det er dessverre slik at hvis man vil stå begge plasser så må man betale begge plasser også. Men det er som du sier unødvendig, da forsikring o.l. som regel godtar begge registrene. Vi kan avregistrere båten din her om du ønsker, du vil jo fortsatt stå som siste registrerte eier på båten, bare at den er avregistrert.

 

You: Akkurat nå står båten registrert på forrige eier. Så hvis jeg opplyser dere om at jeg er ny eier og samtidig ønsker den avregistrert vil dere oppdatere registreret med mine eieropplysninger før dere avregistrerer?

 

SBR: Da må du dessverre omregistrere båten, det koster jo også penger. 250,- er det for omregistrering.

Avregistrere den kan du gjøre etter omregistrering er betalt, eller den kan stå ut året, da årsgebyret for inneværende år er inkl i omregistreringsavgiften.

 

You: Er nok ikke så interessert i å betale dere 250,- for å omregistrere samtidig som jeg betaler dere 198,- for å omregistrere Securemark. Så da får den bare stå på tidligere eier i deres register. Trodde dere hadde en egeninteresse i å samkjøre de to registrerene, men da lar vi den bare dø hos dere.

 

SBR: Den vil jo bli avregistrert på forrige eier hos oss da. Vi må dessverre ta betalt for den tjeneste som blir utført. Det er ikke noe mindre jobb å omregistrere båten hos oss på deg enn det er på noen annen som velger å ha den registrert hos oss. Securmark drives som et eget register pr i dag, og det samme gjør vi.

 

You: OK, da blir den bare avregistrert.You: Takk for klargjøringen

 

SBR: Bare hyggelig

 

-------------------

Mener å ha lest at noen andre fikk løst dette på en mye smidigere måte, for dette synes jeg er litt vel "smålig".

Ikke at de 250,- betyr noe fra eller til og det kan godt hende jeg betaler dem for at den skal stå avregistrert på riktig eier, det er mere prinsippet så lenge det nå er samme eier.

Link to post
Share on other sites

Du sier lite om hva slags båt det er. Men har den litt verdi, ville jeg betalt de 250,- for å ha historien i orden, båten blir lettere å selge den dagen det evt. skal skje. Båt uten historie i SBR blir alltid ett problem da ny eier (som du selger til) må ta kontakt med den du kjøpte båten av og skrive salgskontakt direkte skal han få den i orden ovenfor SBR. Har vært igjennom en slik runde selv, og tok mye tid og irritasjon som kjøper.

Link to post
Share on other sites

Etter at Redningsselskapet(RS) kjøpte Securemark har vi jo en annen situasjon. Det er samme eier på begge registre. I tidligere tider hadde dobbelregistrering kanskje sin misjon, men er det virkelig nødvendig i dag?

Jeg ser at både SBR(altså RS) og Securemark(også RS) tjener gode penger på å opprettholde en praksis utad om at det er veldig bra med dobbeltregistrering, men er det riktig ovefor oss som kunder å tviholde på dette?

 

Og før noen får vann på mølla, dette er altså ikke en kritikk av RS som sådann, Er i ferd med å tegne fullt medlemskap osv før sesongen starter.

 

Jeg bare reagerer på at man "selger inn" at det ikke går å være oppdatert i både Securemark og SBR uten å betale dobbelt registrering og årsavgift.

Det er jo tydelig at man ved å avregistrere båten ikke sletter opplysningene man har. Jeg har to andre båter registrert i SBR. Kanskje jeg likegodt skal avregistrere dem også, fram til de skal selges.... :cool:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...