Jump to content

Princess P38 mod 1998 til 2003 er det en lettdrevet båt


Kire

Recommended Posts

Det ble vel påstått at P38 skroget var generellt tungdrevet og aldrig planer helt ut, men går med høy baug selv i god marsjfart.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Sats heller på P40 den planer helt ut og ligger med lavere baug

Mvh

Renita

...eller Phantom 38, som er samme skroget som P40.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det har jeg fått opplyst av Stavanger Marinesenter, og forøvrig verifisert her på forumet ved forskjellige anledninger. Har ikke sjekket det selv, annet enn at skrogene vel er likt inndelt, med to bad/WC, lugarløsninger osv. Og vi snakker om skroget ikke sant (den våte delen) Innredning og utseende over fenderlista er ulikt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har vel den minste (318 Hk) 63-motoren (63L?) Ville vel sett etter noe annet tror jeg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har vel ikke så mye med smaken å gjøre. Utseendemessig kan jeg godt like P38. Den er imidlertid kjent i markedet som noe tungdrevet. Allt mindre enn 370Hk, 63P maskiner ville derfor vært uaktuellt for meg.

Ser den har oppgitt toppfart på 27Kn. Antagelig vil denne ha problemer med å marsje noe særlig over 20kn utpå ettersommeren/høsten.

I dagens marked ville jeg sett meg om etter noe annet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har ikke 40 foteren 2 bad?? noe jeg syntes er en ulempe, ellers syntes jeg dette er en virkelig fin båt, men ser ut som du får mere for pengene ved å kjøper fairline, virker som de er billigere, men er vel heller bedre en dårligere har jeg hørt, de fairline jeg har vært i har virkelig virket solide og fine.

har du solgt sealine`n??

sikkler selv på denne type båt :yesnod:

men får vente noen år, må bli gammel nok til å ha flybridge :giggle:

Redigert av Cathrine. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noen som har link til en video som viser hvordan disse båtene går i sjøen?

 

Her er en video av hvordan Vaagen 40 går, bare for å sammenligne en annen båt i samme størrelse :smiley:

 

http://www.vaagenboats.no/index.php?option=com_content&view=article&id=17&Itemid=5

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke 40 foteren 2 bad?? noe jeg syntes er en ulempe, ellers syntes jeg dette er en virkelig fin båt, men ser ut som du får mere for pengene ved å kjøper fairline, virker som de er billigere, men er vel heller bedre en dårligere har jeg hørt, de fairline jeg har vært i har virkelig virket solide og fine.

har du solgt sealine`n??

sikkler selv på denne type båt :yesnod:

men får vente noen år, må bli gammel nok til å ha flybridge :giggle:

 

Har ikke solgt Sealinen enda, ingen hast egentlig, da vi er superfornøyd med den. Det er den tittingen da vettu, samt at den P38`n ligger nærme meg, samt inni i varmen. Men den er allerede utelukket tror jeg.

Hva sikler du på Sealine eller P

Link to post
Share on other sites

ja, det er noe rart med det å finn.no og vinter :giggle:

P og F er det jeg sikler på, når jeg blir stor gutt og kan ha fly :giggle:

er super fornøyd med gobbien :yesnod: men er jo ivrig båtbruker og bruker båten fra april til seint oktober, så lukket båt frister veldig. og så er det det når båten er over en vis størrelse, så tar man ikke av hele kalesja uten om på 30 grader og vindstille, så en lukket båt med fly kan jeg se for meg ja.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei

Låner denne tråden litt.

Vurderer P38 men er litt usikker ang den går veldig med nesa opp og er baktung.

Hva tror dere om å støpe inn 50 cm flaps bak slik flere gjord med P35 evt sette på speedrails slik flere har gjort på andre båter med godt resultat

Link to post
Share on other sites

Slike ting kan hjelpe, men da er du avhengig av å hjelpe deg med en fagmann som kan se sammenhengen mellom skyvekraft, propeller, skrog og "påbygg". Slike fagfolk vokser ikke akkurat på trær... Det er ikke bare å støpe på og håpe på det beste; hva man gjør må gjøres med omtanke og eter en plan, der det også er en plan B for det tilfelle at man ikke får det til på første forsøk.

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...