Jump to content

VP AQ200D bensin i oljen?


BaylinerKenneth

Recommended Posts

Eg har fått et problem med min AQ200D. :headbang: :headbang: Motoren tar inn bensin i oljen sånn at motoren blir fulgt opp med bensin. Eg er ganske sikker på at det ikkje er gjennom bensinpumpen det kommer, tror det er gjennom innsugsmanifolden. Noen som vett/kan noe om dette? :confused: :confused:

Er 17år og har liksom ikkje råd til noe ny motor... :sad:

Link to post
Share on other sites

Kan ikke noe om denne motoren, men er det en forgasser motor?

Har en boble som hadde dette problemet, der fylltes forgasseren opp, så trakk dette ned igjennom sylinderene.

Problemet der var at flotøren i forgasseren hang seg.

Renset forgasseren og problemet var løst.

 

Edit: Ser nå at det var kommet inn et svar som sier det samme som jeg skrev nå.

Redigert av etape90 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er normalt to muligheter (er noen til, men de er lite sannsynlige før man har sjekket de to første).

 

Den første er bensinpumpen, og det er ofte der problemet er dersom du har pumpe montert på blokka slik det var originalt på den motoren.

Det fåes kjøpt blendeplater til å blende av hullet i blokka og montere elektrisk bensinpumpe i stedet, og har du dette er det ikke bensinpumpen som er problemet.

 

Bensinpumpen sitter normalt montert rett i blokka, og drives av en støtstang som trykker et stempel inn og ut som igjen pumper bensin til forgasseren.

 

Dersom pumpen ikke er tett så vil bensin finne veien ut på baksiden av pumpen og derfra inn langs støtstangen og ned i bunnpannen.

 

bensin1.png

 

 

Nå sitter ikke pakningen akkurat der jeg har merket, men det spiller liten rolle ettersom dette er en byttedel og normalt ikke noe man gidder å reparere, men vær uansett helt sikker på at problemet ikke sitter her før du begynner å demontere forgasseren, ettersom det er sjeldent at motoren fyller seg med bensin fra forgasseren da den bensinen normalt vil brenne opp.

Ta av bensinpumpen, og dersom det er tegn til bensin på baksiden, altså der pumpen sitter montert mot motoren, så er det problemet ditt, og sjekk dette nøye, hvis du kan kjøre motoren litt rett før du tar av pumpen så er det det beste ettersom bensin fordamper raskt, se etter om det er unormalt rent og pent osv. på baksiden av pumpen.

 

Dersom problemet er forgasseren så lekker det sannsynligvis bra mye etter at motoren er stoppet, og det kan selvfølgelig forekomme, men det er sjeldent det lekker så mye i forgasseren mens motoren går at det ikke brenner opp og ender i oljen, og motoren vil da gå heller dårlig ettersom det er alt for fet blanding.

Problemet er som regel for mye trykk slik at flottøren ikke klarer å holde igjen

 

Høyt trykk kan skyldes ting som luftingen til tanken, eller det som er mest vanlig er at varme fra motoren varmer bensinslanger slik at det blir økt trykk, og når flottøren ikke klarer å holde igjen øker nivået i forgasseren slik at noen dråper bensin renner over til hoveddysene, men dette vil normal ikke fylle motoren med bensin men brenne opp ved neste start med mindre det lekker bra mye i ventiler eller stempelringer, noe du ville merket med blant annet mye røyk fra motoren.

 

Det kan selvfølgelig være lekkasje i selve forgasseren, og Rochester 2G forgasseren som sitter originalt på din motor hadde som oftest plastflottør som er kjent som svakhet ettersom den etterhvert slutter å flyte, og skal du bytte den så sett inn en i messing i stedet, men selv om forgasseren hadde hatt lekkasje så ville normalt den bensinen brent opp dersom motoren er i gang, og dersom motoren ikke er i gang er det lite sannsynlig at forgasseren på egen hånd klarer å suge nok bensin til å fylle motoren med bensin, så til syvende sist er det sannsynligvis bensinpumpen som er problemet.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du er sikker på at det ikke lekker fra bensinpumpen er det mest sannsynlig at du har "oversvømming" i flottørkammeret. En punktert plastflottør kan være grunnen, skitt i flottørventilen eller en annen feil på forgasseren. Har opplevd gassere som manglet en dyse! Da går det unna..... Men motoren går dårlig og kan bli tungstartet hvis den får for mye bensin.

Link to post
Share on other sites

Kan du utdype litt mer, motoren starter og går, men den er "litt" tungstartet og bensinen forsvinner fort inn i motoren?

I første innlegg skriver du at motoren fylles med bensin, altså slik jeg forstår det at bunnpannen der hvor oljen normalt er fylles opp med bensin, hvor lang tid tar dette, og skjer det også mens motoren går?

 

Det skal normalt litt til før det kommer så mye bensin fra forgasseren at det ikke brenner opp når motoren går, og renner videre ned i bunnpannen, men det er selvfølgelig mulig, men det vil jo normalt ryke og hoste fælt fra alt for fet blanding, og vil vel anta at det blir noe sånt som å kjøre med tidobbel choke på hele tiden, samt at motoren blir mer enn bare "litt" tungstartet, særlig når den har gått litt og stoppes og skal startes igjen full av bensin og er rimelig rå.

 

Dersom du er sikker på at det ikke er bensinpumpen så er det vel sannsynligvis forgasseren da, og da er vel neste prosjekt overhaling av forgasseren.

Det skal sitte en Rochester 2G på den motoren, og det må vel være en av de enkleste forgasserne å overhale, bare pass på at hvis du trenger deler så er det forskjell på marineutgaven, som ofte er en 2GE, og det første du kan sjekke er choken da fjæra går motsatt vei på marineutgaven, og har en tendens til å ta kvelden hvorpå choken blir stående på full gnu hele tiden.

 

Har vært borti at choken henger seg opp eller tar helt kvelden og at flottøren blir dårlig noen ganger, da det er vanlige feil på de forgasserne, men har ikke vært borti at dette har ført til at motoren fyller seg med bensin, eneste gangene jeg har opplevd det er nesten utelukkende når bensinpumpen begynner å lekke inn i motoren.

 

Jeg hadde begynt med å ta av flammedemperen og se ned i forgasseren mens motoren går, du ser om chokespjellet åpner, og du ser også om det kommer bensin fra andre steder enn dysene, det skal kun komme bensin i en tynn "stråle" fra hver dyse (det er en i hvert kammer), noe annet er feil. Se også etter om det fortsetter å renne bensin ut i forgasseren etter at motoren er stoppet, så finner du nok feilen.

Link to post
Share on other sites

I grunn et godt tips fra volfro der, å sjekke om det er gnist på alle sylindrene er rimelig rett frem, og det kan være at det er en del av feilen ettersom normalt sett på en V8'er som tenner på alle så kan du nesten tømme en bøtte med bensin ned i forgasseren mens motoren går og alt sammen ender opp i tuten bak og ikke i bunnpanna.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...