Martine1 Startet 11.Februar.2012 Del på Facebook Startet 11.Februar.2012 Har vært i bergen å sett på en skøyte, (http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=31965846) synes båten i seg selv var meget fin men MYE arbeid. Mye av jobben som må gjøres her kan jeg gjøre selv, men er deler av skrog arbeid jeg ikke har kunskap om. Så finnes det noen her som vet om dette er en båt som er vært å begynne på? Og for det andre noen som vet om noen som har lyst til å ta på seg jobben med og fikse opp skroget? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 11.Februar.2012 Del på Facebook Svart 11.Februar.2012 Ta kontakt med en båtbygger. Betal det det koster for å få en tilstandsrappot. Det kan spare deg for mange overraskelser, også de som koster penge :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 11.Februar.2012 Del på Facebook Svart 11.Februar.2012 Stor gammel trebåt som ikke allerede er i god stand krever masse tid, kunnskap, arbeid og ikke minst uhorvelig mye penger. Mangler du en av disse fire faktorene vil jeg anbefale deg å holde deg unna. Kysten er full av eksempler på at slike prosjekter har strandet til tross for gode intensjoner ved prosjektets innkjøp. Negative overaskelser som kommer frem underveis er mere regelen enn unntaket på denne typen båt! Om du absolutt vil pusse opp en trebåt så begynn med en på under halve størrelsen. Når denne er ferdig restaurert kan du avansere videre om du fortsatt ønsker stor trebåt. Da vil du ha opparbeidet deg erfaring om trebåtens oppbyggning og du kan ane hvor mange timer og kroner som vil ligge foran deg i en stor skøyte. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 11.Februar.2012 Del på Facebook Svart 11.Februar.2012 (redigert) Akterskipet på denne var i en sørgelig forfatning for litt over to år siden da jeg selv kastet mine øyner på henne. Flott innredning - som da vi så til henne, men dette rettferdiggjør ikke situasjonen og tilstanden. Den gang ble jeg litt forbannet over at selger hadde lagt ut fine bilder og så viste det seg at hun ikke var i en slik tilstand som annonsen henviste til. Styrbord akterskip og hekken som annonsen ikke viste oss Pass på... Samme annonse som den gang "Hans Otto" Redigert 11.Februar.2012 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Martine1 Svart 11.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2012 Hei Jawik! Jeg er helt enig med deg, har vært å sett på båten selv og ble litt skuffa jeg også da anongsen ikke forteller alt. Når det er sakt så er det en utrolig stor menge jobb på denne båten så den er jo ikke vært noe der den ligger i dag. Men med en STOR insatts synes jeg det ligger ett stort potensiale i båten. Men jeg vet jo at mye må gjøres, stor dele med skoget må byttes ut, og all innredning må bygges. Men ser litt for meg synes av denne skuta når den er ferdig restaurert:) Men tror du det er vært å begynne å bytte ut skroget? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 11.Februar.2012 Del på Facebook Svart 11.Februar.2012 (redigert) Og du reiste lengre enn meg som dro fra Ålesund og overnattet på hotell Lett å bli forelska i slike båter, men denne må jo ligge et sted slik at en kan gjøre henne sjødyktig nok til å flytte på henne. Slik hun er nå (vist hun er i samme tilstand) egner hun seg best, godt fortøyd til kai, som "bo-båt". Hvorledes vil du løse denne enkle oppgaven i Bergen havn ? Skulle hun ta seg en tur ned i dypet har du virkelig ett problem på nakken, men klarer du å holde henne flytende til hun kan settes på land er det jo fortsatt muligheter her. Og kapital i noe større mengder, må du ha, om du ikke tenker som Svaap og bruker flere år på restaureringen. Prosjekt Svaap. Om du må bytte ut skroget er det vel ikke så mye tvil om. Hvor mye gjenstår å se og dette får du ikke vite før hun er på land. Skal en være litt realistisk så sitter du igjen med nåværende innredning og muligens motor og det er jo dette du kjøper. Resten får du på kjøpet... "Hans Otto" er over 50 fot. Har du sertifikat til å føre henne ? Ikke legg vekt på hva selger forsøker å innbille folk. Som "Bergen" nevner finnes det mange båter langs kysten som er i en mye bedre tilstand en "Hans Otto". Glemte helt ut høfligheten. Velkommen til oss som er gærne båtfolk Redigert 11.Februar.2012 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Martine1 Svart 12.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2012 Hei igjen! Ja mange rare oppgaver som må løses, men er det ikke det som gjør det til ett prosjekt? Sier ikke jeg kommer til å begynne på akkurat dette, for finnes mange andre fisk i havet som er beder. Men synd å se denne skuta forfalle uansett! Men er det kun finn.no som har anongser på slike båter eller? PS: Takk for å få lov til å være en del av båtsamfunet her :) Føler seg velkommen, og båt har jeg nå også. Er egentlig seiler og har en Bavaria 42 liggene i Asker!! Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 12.Februar.2012 Del på Facebook Svart 12.Februar.2012 58 fot til to og en halv månedslønn, det blir ikke bedre en dette da. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 12.Februar.2012 Del på Facebook Svart 12.Februar.2012 ... det blir ikke bedre en dette da. Så lenge en klarer å holde henne flytende og får henne på land er jo dette et ok prosjekt. Men klarer en ikke dette kan hun bli ganske dyr for kjøper og prisen pr. fot kan endre seg raskt. Får en selger med på at han beholder ansvaret til hun står på land, før en overtar ansvaret for henne til utropt pris, kan jo dette bli et meget interessant prosjekt Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.