Jakob Startet 7.Januar.2005 Del på Facebook Startet 7.Januar.2005 På denne siden og andre forum som omhandler tema båt diskuteres det ofte, for å si det mildt, de forskjellige nav. hjelpemidler som er i bruk. Radar, kartplotter, dybdemåler og sjøkart. Alt for at vi skal kunne føre båten (ofte med familien ombord) vår på en sikker måte rundt i skjærgården. Men hvordan er det med rettelser i kartene papir eller elektroniske, bli disse oppdatert? Eller trenger vi ikke det, vi i små fritidsbåter. Er Efs`en noe for yrkesfartøy. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 7.Januar.2005 Del på Facebook Svart 7.Januar.2005 På denne siden og andre forum som omhandler tema båt diskuteres det ofte, for å si det mildt, de forskjellige nav. hjelpemidler som er i bruk. Radar, kartplotter, dybdemåler og sjøkart. Alt for at vi skal kunne føre båten (ofte med familien ombord) vår på en sikker måte rundt i skjærgården. Men hvordan er det med rettelser i kartene papir eller elektroniske, bli disse oppdatert? Eller trenger vi ikke det, vi i små fritidsbåter. Er Efs`en noe for yrkesfartøy.Tror at jeg er en av de få som foretar kartrettelser på papirkartene mine.... med PC kart er oppdatering lettere enn med fastmontert kartplotter.... MBY dekket dette i Februar 2005 utgaven som jeg fikk i posten Mandag...... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Lars H. Svart 7.Januar.2005 Del på Facebook Svart 7.Januar.2005 (redigert) Men hvordan er det med rettelser i kartene papir eller elektroniske, bli disse oppdatert? Eller trenger vi ikke det, vi i små fritidsbåter. Er Efs`en noe for yrkesfartøy. Hei. EFS'er er for oss alle, og de ligger gratis tilgjengelig på nettet, både norske og svenske. Og det skjer da endringer på kartene som gjelder oss med småbåter også, merkingen endrer seg, stakene flyttes, lateralmerker byttes ut med kardinalmerker og omvendt, fyrsektorer endres, og jeg har faktisk opplevd at et fyr i Kosterskjærgården var flyttet fra en holme til en annen.! Så les EFS'ene og rett kartene der du selv forstår at det betyr noe for deg selv. Link til norske EFS'er: http://www.statkart.no/efs Link til svenske UFS'er: http://www.sjofartsverket.se/navigering/htm/frameset.htm Lars H. Redigert 7.Januar.2005 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Krapyl Svart 7.Januar.2005 Del på Facebook Svart 7.Januar.2005 http://www.statkart.no/efs Det var en salig blanding av forskjellige datum. Gjør det noe arbeidskrevende å lage et "rettelayer" i MaxSea. Tydeligvis rettet kun mot papirkart. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Nils Svart 7.Januar.2005 Del på Facebook Svart 7.Januar.2005 Tror at jeg er en av de få som foretar kartrettelser på papirkartene mine.... Vi er i alle fall to. Eg rettar og karta. I Ryfylke har det skjedd ganske store endringar sidan siste opptrykk av kart nr 16, blandt anna er det fleire nye lykter, ein del stakar er erstatta med jernstenger. Desse skal førast inn i kartet før sommaren, det same gjeld endringar i luftspenn / seglingshøgd. Røyrledningar og kablar bryr eg meg ikkje om, med mindre dei ligg ein stad eg kunne finna på å ankra opp. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 7.Januar.2005 Del på Facebook Svart 7.Januar.2005 Jeg husker at vi har diskutert dette før, og jeg må nok ærlig innrømme at jeg nesten aldri retter papirkartene mine. Imidlertid så kjøper jeg nye kart en gang i blandt. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.