2xDiesel Startet 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Startet 12.Februar.2012 Hei folkens! I båten min står det en vanelig stereo med 2 høytalere inne og 2 ute. Utedelen ønsker jeg og oppgradere slik at jeg får litt fyldigere og behagelig lyd.....skal ikke være noe partybåt......men synes dagens løsning er noe spinkel og annstrengt! Ser for meg 2 nye høytalere ute og en sub samt at ute delen drives av en egen tre-kanals forsterker. Noen som har erfaring her? Utvalget er jo enormt og "alle" har jo en mening :-).....Vil en løsning med 2 høytalere + 1 sub + en tre kanals forsterker til 6 - 7 tusen gjøre jobben?.....og holder f.eks. Sony sine marineprodukter mål i forhold til det jeg ønsker? På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 Jeg har tenkt å oppgrader sterio jeg også, går for 2 stk 7,5" marinehøytaler av god kvalitet type aplpine og en alpine spiller med 4x50w med radotrådløs fjerkontroll( virker 30meter fra båten) og dette vil sansynligvis fungere meget bra. fått pris på 6000kr for dette, jeg trur kansje jeg må ha en sub også, men prøver først uten. går i såfal for aktiv sub som stues under en benk ute. er heller ikke ute etter så høy lyd, men fyldig. med denne spilleren trengs ikke ekstra forsterker. dette er satt sammen av dyktig selger som har drivet mye med bilanlegg. høytalere er 3 ganger så tunge som andre typer marinehøytalere. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 Disser er best for nabobåten http://www.klikk.no/produkthjemmesider/shapeup/trening/article672119.ece Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Møkkalasset Svart 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 Jeg skal utvide til 6-høytalers løsning. Dette err hva jeg her. Denne spilleren med disse høytalerne plassert akter i cockpit. Oppe bak vindkjermen har jeg et par Boss "kassehøytalere", også kjøpt på Maritim. Finner de ikke på hjemmesidene deres, men jeg kjøpte de i 2011. Bildet viser plasseringen. Dette gir meg bra og fyldig lyd i cockpit uten å måtte spille høyt. Det er nok bass i 6x9" høytalerne akter til at jeg ikke savner sub-woofer. I år blir det altså i tillegg lyd cabinen. Feller disse inn i fremre skott, og installerer en slik vender. Jeg kobler dette til fremre utgang på spilleren. Fordelingen av lyden skjer med switchen og spillerens faderkontroll. Kan da får jeg alle kombinasjonsmuligheter av lyd inne/oppe/bak eller par for par. Ved bruk av kombinasjonen inne/oppe så har jeg riktignok halv effekt, men det blir tilstrekkelig. Jeg hadde slik løsning på min forrige båt, og var veldig fornøyd med det. Uansett så er det viktig å spandere god høyttalerkabel. Sitér dette innlegget Link to post
Havfisker Svart 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 Har også sett etter stereo beregnet på bruk i båt, og utvalget er egentlig ikke særlig stort når det kommer til marine anlegg. Jeg tror ikke det er noen god ide å montere et vanlig bilstereo for eksempel. Sjekk disse linkene: http://www.crutchfield.com/S-6VQSLv3lDhm/c_20/Marine-Audio.html http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10517563 http://nettbutikk.maritimnord.no/storefront.php?c1=3434&c2=1923 http://www.judysbilstereo.no/ Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 Nå er det jo mange som bruker vanlig bilstereo i båt, men det har jo med hvor man plasserer det og hvilken båt man har. Må ikke glemme disse karene visst man vurderer noe, har lang erfaring både på bil og båt + gode priser. Her er jo noen såkalla marine spillere http://www.bassbrothers.no/display.aspx?menuid=14515 Og kanskje på tide å tenke på denne problemstillingen ?? http://www.regjeringen.no/nb/dep/kud/pressesenter/pressemeldinger/2011/fm-avvikling-i-2017--radiomediet-blir-di.html?id=632748 Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 (redigert) Vet Erlend i bakgrunnen at du har lagt ut bilde av han ''Møkkalasset'' ? Et tips vis dere vil spare noen kroner på anlegg. Kjøp vanlig bilspiller og spray over kretskortet og andre dubbeditter med en spesiell elektro spray. For eksempel det nye produktet HzO eller Vappro 870CB. ( sikkert flere også ) Har selv brukt vanlig bilhøytalere og spiller i sjekta.. Redigert 12.Februar.2012 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 bare eg som synest stereo er harry og flaut i båt?:P Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 Kurt-Inge, du er ikkje aleine om å synes det. Nok anlegg i båten er når du ikkje forstyrrer naboene med din musikk. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
2xDiesel Svart 12.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 Det er vel en gang slik at det man hører kan være av bra kvalitet uten at man nødvendigvis behøver være harry og en plage for naboene. Det er mye jeg også synes er harry på sjøen uten at jeg personling føler jeg må komentere andres ønsker og behov. Det jeg spurte om var ikke hvor høy harry-faktor dere synes en oppgradering av anlegget ville gi, men om noen her hadde tips i forhold til mitt skisserte behov anngående valg av komponenter. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 Mange som bruker vanlig bilstereo i lukkede båter eller i båter med anlegget plassert i kabinen. Uansett en fordel å ta med spilleren når man forlater båten. I åpne båter er det vel nokså opplagt med maritime komponenter. Alt mitt er dog maritimt for sikkerhets skyld. (Boss) Om man går fra båten med kalesja nede og det kommer en overraskende skur er det greit å vite at utstyret tåler det. (Venderen er riktignok ikke maritim kvalitet, men den skal stå i kabinen.) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 Er vel sjølukta generelt som tar knekken på det Møkkalasset ? og selvfølgelig sjøsprut. I åpen båt er det selvfølgelig lurt å bruke maritime spillere, men ellers så ser e ikke helt poenget med det. Kan spare en del kr ved å spraye over kretskortet. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 subb og forsterker er bare tull, kjøp skikkelige høytalere, som er lettdrevene. De jeg har montert, er det bra trøkk i og klar lyd. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Sofaseileren Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Vil sette stor pris på om hr. Uglesett kunne forhåndsannonsere hvilke gjestehavner han vil frekventere i sommer, og til hvilke tidspunkt, slik at jeg kan legge båtferien min til andre plasser enn disse... Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Ville foretrekt flere høyttalere fremfor større høyttalere, en sub skader sjelden heller og du trenger normalt ikke så stor sub heller. Sitér dette innlegget Link to post
HelgeO Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Kunne tenkt meg en DAB+ mottaker med iPhone docking eller bare Aux-inn som kan monteres på en plan flate uten å måte felles (dypt) inn, gjerne med en separat forsterker/høyttalertilkoblingsboks som kan monteres et høvelig sted. Finnes det noe slikt? Jeg har Simrad NSS kartplotter så en SonicHub med DAB+ ville vært perfekt, kanskje det kommer etterhvert? Sitér dette innlegget Helge O Link to post
Jan E. Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Syntes Fusion så bra ut. Prøvde Sony marine først, men byttet med en gang siden de jugde om hva fjernkontrollen kunne vise. Har en RA200 hovedenhet nede i båten, og WR600 fjernkontroll ute. 4 høytalere oppe som er koblet til en 4 kanals forsterker. Og 2 høytalere nede direkte til spilleren. Veldig enkelt å kontrolere volumet individuelt i sonene, eller alle samtidig. Og fjernkontrollen ute viser iphone sangene som spilles, samt sanglistene når en blar i de. Kjapt å koble på en aktiv sub om en ønsker det. Ser på mange av de såkalte marine spillerne fra andre merker så er de fullt av hull i housingen bak, akkurat som bilstereoen. Printkort etc er sikkert sprayet med lakk, men langt nært optimalt. Fusion har IPx5 front, og housingen er frest ut av et stykke, uten hull. Eneste er sprekker rundt tilkoblingene bak en enkelt kan legge silikon rundt for å tette om en vil. Skal ha spiller på badet i huset. Og da blir det Fusion der også, siden jeg er så fornøyd. Men da blir det IP600 i båten, så får RA200'n komme med hjem. Ser Fusion ikke nevner iphone på IP600, men Seatronic.no gjør. Så satser på at den tar iphone. RA200 stod ikke oppført med Iphone hos Fusion når jeg kjøpte den, men funket helt fint. (Ser den står oppført med iphone nå.) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Fjellbonden Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 For 12 år siden, da vi fikk oss Targa 39, var det bare to ting vi manglet: Isbitmaskin og fjernkontroll til stereoen. Isbitmaskin har vi funnet ut at vi ikke vil ha, men den fjernkontrollen er det blitt enda mer behov for nå ettersom det er blitt enda større båt. Har bilstereo og vurderer å fortsette med det. Er løsningen å kjøpe ny stereo med fjernkontroll + intern og ekstern mottaker eller finnes det radiokontroll som går gjennom det meste? Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Du må ha såpass at det blir ringer i vannet rundt båten. Det får jeg på de grommeste bassene. Har to 4-veis på effektive 400W og en 12" sub på 600 effektive Watt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 (redigert) Hva da effektive watt- hva slags svadasnakk er det. 400 w du, ja kom med de så skal eg kjøre 400 w på de og du vil se de går opp i røyk Redigert 13.Februar.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Du Plutonium. Siden det høres ut som du har greie på dette får forklare det da vet du Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 (redigert) Forklare hva da? Det er du som har 1400 effektive watt. Det er meir enn eg kan forklare Redigert 13.Februar.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Ja jeg skjønner ikke hva du himler med øya for. 1400Watt med lyd er da ikke noe problem. Man har Peakpower-watt og RMS. RMS er hva den tåler over tid, mens peakpower er "toppene" Mine er på 400W RMS of sub'en er på 600w Rms. Hva er problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 (redigert) eller finnes det radiokontroll som går gjennom det meste? alpine har det, jeg skal ha en slik, senderen kan trekkes så langt rundt i båten du vil, får skjøteledning til sender, jeg legger min i targabøylen, da vil den virke opp på land 30m http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=8329&katid=624&mid=m436&id=&vn=736 Redigert 13.Februar.2012 av Cathrine. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jadal Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Bil og hjemmelyd med tanke på watt er kult. Jeg har f.eks ett beist av en bilforsterker som er oppgitt til 4x250w ved 4ohm. Men om vi sier 4x40watt er det nok nærmere. Øresus etter 10min er ikke noe problem å få til. Finnes mange bilspillere hvor det står f,eks 4x45w. Ca 4x10w kan jeg gå med på. Og hvorfor er det så jæ..a vanskelig i finne ut hvor store kondesatorene (de innebygde) er på nesten alt av anlegg. Grrr. Sier jo mye om kraftreserven mener jeg. Bruker noen gamle System Audio 1005 4stk +senter hjemme. Oppgitt til 65w. Tåler STORE (2x250W?) effekttrinn ifra NAD. Knallkontroll av lyden. Møblering av rommet bestemmer hvor langt en kan tøye strikken. Og et monotrinn (Zachry D-250) til sub (seas). Og dermed var vi over på klasse, A, A/B, D, +++ 10-12 watt klasse A er mere enn nok til de fleste. Klasse D, kun brukende til sub eller PA. Men 1400 watt. Står nok det men, Sorry. Har ikke helt trua på det. Ps: På litt tynn is enkelte steder her tenker jeg, lengesiden jeg har brydd meg om dette. Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.