Frøken Fryd Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Glem watt i båt, gjerne i bil og hjemme også. Det som er viktig er at høyttalerne er lettdrevne, ikke at de tåler mye. Altså minst mulig energi lager mest mulig lyd. En vanlig spiller klarer sjelden å utnytte en god høyttaler tilstrekkelig, men bruk den gjerne til mindre høyttalere. Liker man musikk med bass (det meste av musikk) kan en liten sub være nok sammen med en liten effektforsterker. Gjerne flere små spredt rundt fremfor to store slik at han ene stakkaren ombord ikke hører noe annet enn musikken... Man må heller ikke spille høyt for å få god lyd, veldig ofte er lyden bedre med moderat nivå. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 ..10-12 watt klasse A er mere enn nok til de fleste... Skulle ønske flere var opptatt av kvalitetslyd. Men "snakket" går på antall tommer i basselement, trøkk i bassen, mengder med watt, ringer i vannet og "klar lyd". Dette tyder på at man er mer opptatt av å (prøve å) imponere sin omgivelse enn å lytte til god musikk og kvalitetslyd. Tror jeg ! Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Jeg er lydfreak på hjemmestereo. Hr en Klasse A forsterker Parasound som yter 2X400 Watt i 4 Ohm. Denne forsterkeren veier 45 kg. Det sier vel det meste. Mine hjemmehøytalere er skikkelig tungdrevne beist Snell A3 III (for de som måtte kjenne disse). Vi prøvetestet et par 2X600W Ice-blokker på disse høyttalerne (Ice = klasse D) (elektroniske watt)og høyttalerne klipte blokkene. De samme høyttalerne fungerte også greit med 2X250W klasse A forsterker som jeg startet min lydkarriere med. Så watt er ikke watt, og bilforsterkere er Iceblokker eller tilsvarende, slik at de wattene kan man ikke sammenligne med hjemmestereo forsterkere av type klasse A, klasse A/B eller klasse B. Kondensatorstørrelser, kondensatortyper (best er de som er oljefylt etter min mening), og ikke minst trafoer er viktige elementer for å få effektive watt, bare synd at disse tingene tar plass og veier mye og fungerer derfor dårlig med tanke på plassering i bil. Forøvrig siden jeg er slik "lydfreak" har jeg gitt opp for lenge sden å få optimal lyd i båt, det går ikke. Det går å få brukbar lyd, men ikke optimal lyd, den bygges ved høytalerplassering, resonans i rommet, lyddempende materialer og slikt, som du ikke har mulighet til å påvirke i en båt og med innfelte 6,5" høyttalere. Det er dessuten så mye annen støy som påvirker lyden i båt. Når dette er sagt må jeg innrømme at det er greit å ha nok power til at man kan høre på radioen, selv når man går i cruisefart og for det trengs det litt styrke og litt kvalitet på komponentene. Men ikke tro at du får 1400 effektive Watt ut av en liten forsterker til båt eller bil, vær heller mer fokusert på at lyden denne klumpen gir blir bra, selv med litt pådrag av lyden. Ser frøken fryd referer til lettdrevne høyttalere og det er forsåvidt riktig. Nå er det bare det at de meste innfelte høytalere for bil og båt er 4 ohm og da er de ikke spesielt lettdrevne. Hadde de vært 8 ohm hadde det hjulpet betraktelig. Hvordan man skal skille på de forskjellige 4 Ohm's høyttalerne vet ikke jeg uten at man prøver en rekke høytalere mot samme spiller, men dette vil jo fort bli ett veldig dyrt ekspriment som gir lite tilbake vil jeg påstå. Ellers enig med det frøken fryd sier, selv om jeg også oppfatter sub som "juksebass" i hjemmestereon og er derfor bannlyst der. Bruker dog sub i hjemmekinoanlegget. Håper noen ble litt klokere av dette. Til trådstarter vil jeg si, føl deg frem, se hva andre har montert som du synes gir bra lyd, vær opptatt av hva du søker, klar lyd når du går på cruice, versus god lyd når du ligger i havn. Skal du spille for hele havnen, eller skal du sitte i salongen å nyte lyden? etc. etc. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 For lange transportetapper kan jeg anbefale støydempende hodetelefoner. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
hanto1 Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Husker det fantastiske digre Sharp anlegget en kammerat kjøpte i 92. 2x500W og greier..( muligens 2x15W effektive ) men mange flotte lys i fra "iq"alizeren. Strømforsyningen til hele "Sharp-juletreet" var på 250W. ( tror mao like langt på oppgitte watt som jeg kan kaste et flygel) Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Forøvrig siden jeg er slik "lydfreak" har jeg gitt opp for lenge sden å få optimal lyd i båt, det går ikke. ... Har samme erfaring. En liten digresjon: Kjøpte ny bruktbil hvor det var ettermontert ekstra forsterker (til 7.000,-) samt påkostede høytalere. Totalt bortkastet! Har ikke noe med lydkvalitet å gjøre. Etter demontering viser det seg at bilens std radio/CD er bedre å høre på og gir en mere naturlig lyd. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Ser frøken fryd referer til lettdrevne høyttalere og det er forsåvidt riktig. Heisann Jori, jeg er enig i alt du skriver. I båt er jo utfordringen litt annerledes enn hjemme. En av utfordringene er at man ikke har ubegrenset tilgang til av strøm. Klasse A er med andre ord ikke noe alternativ i en båt. Lettdrevne høyttalere, og da særlig bassen kan også få ned strømforbruket. Underveis i en motorbåt er det jo stort sett ett fett. En generator som står å går vil jeg si er verre enn ett dårlig stereoanlegg, men spørs jo litt hvor stor båten er da. Underveis er det greiest å ha høyttalere fremme i båten, særlig om det er kallesjebåt. Merker og modeller blir en diskusjon jeg ikke melder meg på. Sitér dette innlegget Link to post
jadal Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 TS: veit du noe om de elementene som står i båten? Og monteringen av de? Nesten alle høyttalere mister futt (bass/dyp mellomtone) og låter spinkelt når de står i åpent(eller for stort) kammer.Det er også veldig viktig og ha kontroll på +/- så ingen høyttalere jobber imot hverandre, det også dreper all futt. Det å begrense området/bygge kasse med eller uten bassport (helst så stor kasse at en klarer seg uten) er fort gjort det beste en kan gjøre for anlegget. Dempe kassa invendig kan også være (veldig) viktig. I min båt har jeg 4x6.5" og en båtspiller, har nok det samme problemet som deg med tanke på lyden. Mitt neste steg blir å bygge kasser, kommer til og gjøre det veldig enkelt med altfor bløte/svake kasser (vekt veit du:-) men dempe godt innvendig og gi de bassport (pga plass). Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
2xDiesel Svart 14.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Det jeg er ute etter er som det skrives i innlegg 30 her: God lyd når jeg ligger i havn/tøffer rundt i 5 knop.......for de som er ombord i min båt. Dette tilsier moderat volum av så høy kvalitet/fylde som mulig. Under cruise brukes ikke stereoen, da koser jeg meg me lyden fra KADene :-) Så til dere som synes dette er en uting, dere skal slippe å se meg med 2 store Cerwin Vega kasser samt agregat på dekk!:-) Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 (redigert) Her er det eg har, og det meste var nytt i 2009/10. Montert i seilbåt 41 fot. Spiller er Kenvood KDC-W7144U og eg finn kun info på russisk: http://www.kenwood-rus.ru/products/car/receivers/1din/KDC-W7144UY/ Manual: http://search2-global.jvckenwood.com/kenwood_global/search.x?q=KDC+W7144U+manual&ie=utf8&site=&f=&ref=www.kenwood.com&pid=l4zxynBrn1nuLg9vE2CgRg..&qid=YKgdXN6-J80.&mode=kenwood_all&pagemax=10&imgsize=1&page=2#4 Subben er montert under sete ved kartbord, liten snerten 8" med bra kvalitet Har den gamle varianten av denne suben (Ground Zero GZHB 20XBT) uten plexi/lys og sånn skit : http://www.ground-zero-audio.com/en/products/subwooferboxes/gzub-20xbt.html Det er hydrogen utgaven: http://www.ground-zero-audio.com/en/products/subwooferchassis/gzhw-20x.html og denne vil eg ikke kalle lettdreven da den har følsomhet på 82db, men klenodiet har stålkontroll på denne. Den er drevet av ett klenodium fra 90 tallet (Kenwood KAC 1020) på 1x640W i 4 ohm visst eg husker rett. Front høgtalere er Focal 690 CvX, 6x9" følsomhet 93db og forholdsvis lettdrevne : http://www.focal.com/en/car-audio-sound/haut-parleurs/kit-coaxiaux-elliptiques/690-cvx.php Disse er montert i skapene i salongen og spiller akterover, har lagt på noen filtknotter i dørene for å få vekk ulyder. Demping i b.b skap: brød, grytekluter, nugatti etc. på s.b.potetgullposer, sjokolade +++. (eg prøver å unngå og lage huller i båten men der var hull fra før) Bakhøgtalere ute er Cadence SQS-69W 6x9" følsomhet 95 db og lettdrevene : http://www.cadencecaraudio.com.au/store/marine/sqs-69w-6x9-2-way-marine-coaxial-speakers.html Disse er drevne av den innebygde 4x50W (din 4x30w) forsterkeren i spilleren, låter brukbart og bruker lite strøm. Visst eg skulle oppgradere så måtte det kanskje bli egen forsterker på frontene, men så var det strømforbruket da? Noen som har noen god løsning på det uten for mye releer/vendere? Kurven finn du på siden her en plass: https://baatplassen.no/i/topic/87494-lyd-i-baat-kan-det-bli-for-mye/page__st__40 Og vennligst ingen kommentarer om å spille høyt, det er noe eg nesten aldri gjør. Har også egen av/på knapp på sub på det nye instrumentpanelet så det er enkelt å slå av: https://baatplassen.no/i/topic/86944-lage-brytepanel-selv-trenger-litt-hjelp-av-elektrokyndig/page__st__20 Ikke så veldig plasskrevende, bassrefleks kasse. Sub forsterkeren skimtes nederst i bildet. Og for en del år siden rota eg litt med sånn hjemmekino tull også Spiller ikke høyt der heller http://avforum.no/forum/1099267-post289.html (usikker på om det går å linke slik)? Redigert 14.Februar.2012 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Jeg er lydfreak på hjemmestereo. Nå er det bare det at de meste innfelte høytalere for bil og båt er 4 ohm og da er de ikke spesielt lettdrevne. Hadde de vært 8 ohm hadde det hjulpet betraktelig. Kan du forklare det litt nærmere?? Trudde det var motsatt jeg?? jo mindre motstand jo mere lettdrevene. Men mindre motstand betyr jo mere strøm,er det det som gjør dem tungdrevene?? Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Forsterkeren får ett lettere liv når høgtalerene er 8 ohm. Nå er det jo billigere å lage kraftige bilforsterkere enn hjemmeforsterkere, da man slipper å legge penger i store trafoer, men det var vel en avsporing. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Høyttalerens impedans har i utgangspunktet ikke noe med om de er lettdrevne å gjøre. Det viktigste er at høyttaler og forsterker er tilpasset hverandre (4 Ohm), da drives høyttaleren (og forsterkeren) lettest. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Forsterkeren får ett lettere liv når høgtalerene er 8 ohm. Nå er det jo billigere å lage kraftige bilforsterkere enn hjemmeforsterkere, da man slipper å legge penger i store trafoer, men det var vel en avsporing. Er ikke nødvendigvis så mye billigere å lage dc-dc omformer som skal levere det samme som en trafo. Enkelte virkelige kraftige forsterkere bruker ikke engang trafo! Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 (redigert) Det er ikke min erfaring, men det er heller ikke mitt fagområde så det skal eg ikke legge meg så mye opp i. Her er litt enkel info til Catherine : http://avforum.no/forum/hoyttalere/19174-nominell-impedans-hoyttalere-vs-forsterkere.html Og min gamle Nad 218 har ihvertfall trukket subber med belastning på 2 ohm nå i over 10 år uten skade. Redigert 14.Februar.2012 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 (redigert) Tror watt diskusjonen får ligge. Får lage en på off-topic hvis det er interresant. Store magneter på subbene betyr ofte at de er tunge å drive. De tåler en trøkk, men tåler batteriet det? Redigert 14.Februar.2012 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Cathrine du har helt rett, jeg var for kjapp for meg selv der. Mente å sette 2 ohm. Takk for korrigeringen, slik at jeg ikke misleder folk. Jeg har for morro skyld lastet ned spec på min hjemmeforsterker, det er lettere å se sammenheng slik: "Continuous Power Output 350 watts RMS per channel from 20 Hz-20 kHz into 8 Ohm, both channels driven 500 watts RMS per channel from 20 Hz-20 kHz into 4 Ohm, both channels driven" Mao mindre motstand gir mer watt, eller man trenger mindre watt for å drive 4 ohm enn 8 ohm for å ha det samme lydbildet. På den andre siden er det vel slik minnes jeg å huske at mer ohm gir bedre kontroll på flyten og peaker som kan knekke elementer unngåes lettere f. eks. Det er også grunnen til at 2 ohm høytalere ikke brukes kontinuerlig mener jeg å huske. Høytalerne mine er også konstruert slik at bassen er 4 ohm, de andre elementene er 8 ohms. Det som gjør de så tungdrivne, sammen med en rekke kondensatorer og filterdetaljer. Mellomtonelementet er forøvrig Seas fra Moss. Seas er anerkjente element tilverkere, men de finnes nok ikke i bil/båt versjon. Enda en digresjon ang.lettdrevne høytalere som jeg fant i specen: Ved 2 ohm er det fare for å brenne opp forsterkeren!! "Although the HCA-3500 is capable of driving speakers with occasional impedance dips well below 2 Ohm, it is primarily designed to drive loudspeakers with a 4 Ohm or 8 Ohm nominal impedance. This is because sustained high power operation into loads of less than 4 Ohm may cause overheating and subsequent thermal shutdown." Beklager hvis jeg har sporet av tråden med mine innspill. Jeg merker det er mange år siden jeg investerte i mitt siste hjemmeanlegg, kunnskapene begynner å "rustne" litt. Dette med lyd er en vitenskap, jo mer du dukker inn i det, jo vanskeligere blir det. Dessuten er lyd subjektivt og forskjellig lydbilde trengs for rettferdigjørelse av forskjellig musikkarter, så det finnes egentlig ikke noen fasit. Hvis man ligger mye ved land og har mulighet for strøm og plass i båten, er kanskje ett lite hjemmeanlegg med små boks høytalere og en sub det mest optimale. Selv er jeg ikke der, jeg prøver å gjøre det beste ut av 12 volts bilspilleren og innfelte høytalere og som TS ha en god lyd når jeg går på tomgang eller ligger stille. Som en annen nevnte her, på cruisefart er vel antakelig hodetelefoner beste alternativet, selv om jeg ikke er der heller. Da hører jeg heller på motor og vindstøy :-) Jeg antar at jeg har fått frem uansett at watt er ikke watt. Stor forskjell på watt i 2 ohm versus 8 ohm, også stor forskjell i watt på type forsterker. Derfor bedre å gå etter lyd en masse watt. Som en siste digresjon, en rørforsterker på 2X20 watt 4 ohm spiller ofte fletta av en transistorforterker på 2X100 watt 4 ohm f. eks. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Tror watt diskusjonen får ligge. Får lage en på off-topic hvis det er interresant. Støtter den, er jo selv med på å spore av temaet for TS. Jo mer jeg tenker på det jo mer usikker blir jeg her, flirer av meg selv nå. Dessuten skjønner jeg egentlig ikke helt selv hvordan forsterkeren kan brenne opp seg selv ved lettere laster over lengre tid som specen advarer mot. Men er ikke det som TS spør etter, så jeg tror jeg avslutter nå, med mindre jeg har misledet noe igjen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Når jeg valgte høyttalere til flybridgen valgte jeg ett sett (Clarion marine) med separat diskant. Dette fordi det var vanskelig å få en "hel" høyttaler opp i lyset, pent hadde det iallefall ikke blitt. Men med diskanten litt fremme, ofte leveres de med en justerbar vinkelmontering, så får grei lyd på tross av at 2/3 av høyttalerene er montert for lavt. I en båt er det ofte dette som er problemet, finnes ikke naturlige steder å montere elementene høyt. Da kan det vere enklere med slike sett. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 (redigert) Jori: Nå har du tenkt for lenge på det ;) Det er ikkje verre enn å leite fram ohms lov. Lavere last gir mere effekt som du viser til som igjen medfører høyere strøm og med mere strøm blir det mere varme. Ja det du minnes om lavere ohm gir dårligere kontroll stemmer bra det da dempefaktoren synker. Det er data man desverre aldri finner som er meget vesetlig om man tenkr tøye strikken. Ellers er det slik at det meste av hjemmeutstyr er tenk for 8 ohm og bilstereo er nesten alltid 4 ohm. Utenom meir ekstreme ting da seff der ting må matches, det finnes jo forsterere- da spesielt rene bassforsterkere som tillater ned mont 0,5 ohm med det blir for spesielt interesserte. Redigert 14.Februar.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 15.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 Bestilte i dag på Ebay MTX TM904 Samt disse fra netshop Alpine SPR-M700 Veldig bra pris begge plasser. MTX er MYE billigere i USA enn i norge. Hva tror folket om dette settet? Mulig det kommer et par høyttalere til etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 15.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 (redigert) Legendariske SEAS i Moss har kommet med et høyttalerpar som bør høres ! Dette er smått (12x12x12cm) men tro det eller ei, låter helt fantastisk ! Lett å plassere og ikke så kostbare for ekte SEAS å være. De heter Av-1. Blir det for tynt i bånn, så legger man inn en sub, men det er faktisk ikke noe must ! Glimrende i båten ! Kan anbefales ! Watt er watt, men det er i hovedsak høyttaleren som bestemmer til slutt ! NB: Disse er helt nye ! Advance viser de: https://www.advance.no/Item.aspx?id=4978188 Redigert 15.Februar.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 15.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 Man får veldig mye boss til prisen av de SEAS høytalerne da. Er det verdt det? Er det stor forskjell i lyden på 5,25" kontra 6,5" kontra6x9"? Om man sammenligner ca samme prisklasse.. Vurderer å utvide til 4 høytalere i båten til sommeren men vet ikke hvilken dimensjon jeg skal ha. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Jori Svart 15.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 Jori: Nå har du tenkt for lenge på det ;) Det er ikkje verre enn å leite fram ohms lov. Lavere last gir mere effekt som du viser til som igjen medfører høyere strøm og med mere strøm blir det mere varme. Flirer Plutonium, er så opplagt, men ble mye tenking for å være sikker på at det jeg sa var riktig etter "glippen" God kveld :-) Sitér dette innlegget Link to post
sjöfugelen Svart 15.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 Hvor stort anlegg du behöver?? Har du gjort förstegangstjenesten i artelleriet behöver du sterke höytalere, men har du tjenestegjort i etteretningsavd. rekker det med et headset! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.