ole-tresnekke24 Startet 7.Januar.2005 Del på Facebook Startet 7.Januar.2005 Har en velholdt 24" tresnekke med 'manuelt' Bruce-kopi-anker. Tenker på å anskaffe Engbo Midi 200 med 12 mm blytau og (evt.) et nytt Bruce-anker. Er det noen som har erfaring med (a) Engbo midi 200 (b) Installering av ankervinsj i en trebåt (rund hekk) Jeg har ikke badeplattform og hadde i utg.pkt. ikke tenkt å anskaffe en slik. Tar derfor gjerne også imot synspunkter på om et ankerdavit (løftebeslag) vil kunne fungere OK - igjen er jeg usikker på hvilke spesielle hensyn jeg bør ta med et treskrog. Alle gode tips og seriøse råd er velkomne. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Januar.2005 Del på Facebook Svart 7.Januar.2005 (redigert) Hei og velkommen som "innlegger" på Baatplassen. Jeg har ikke erfaring med den vinsjen du har tenkt på å installere, men jeg har hatt Engbo vinsj i vår Nidelv 690 som vi solgte i fjor høst. Vi hadde en Engbo 40 Fire erfaringer har jeg fra denne som kan være greit å vite om: 1. Kabelaret (dvs. det hjulet som tauet går i på vinsjen) er festet med en senterbolt. Denne hadde en lei tendens til å skru seg opp slik at kabelaret ikke klemte skikkelig rundt tauet. Dette medførte at tauet sluret og vi fikk ikke opp dreggen. I følge Engbo løsese dette ved å bruke locktite på skruen. 2. Taukassa under vinsjen vår var litt for smal slik at tauet hopet seg opp i en kveil under vinsjen. Dette gjorde at tauet sluret de siste 2-3 meterne når vi skulle ta opp dreggen. Mildt sagt irriterende å måtte ned i motorrommet for å flytte på tauet hver gang dreggen skulle opp. Dette var en miss av de som monterte - og har ingenting med Engbo å gjøre. Det er ment som et tips om at du må stor nok kasse til blytauet. 3. På vinsjen vår var det en fjærbelastet arm som presset tauet inn i kabelaret. Denne fjæra strakk seg etter 1/2 sesongs bruk og måtte byttes. Fikk ny fjær av Engbo. Tok 1 time og to blodige knoker å bytte 4. Jeg var litt gnien og "sparte" 2000 kroner på ikke å ta med fjernkontroll da jeg kjøpte vinsjen. Det var ikke smart, for jeg kunne aldri se tauet og dreggen når jeg brukte vinsjen (jeg hadde knappene på dashbordet og vinsjen stod akter) Jeg har ikke erfaring med trebåt - men generelt så er ankervinsjen en kraftig motor (den har større kraft enn mange tror) - og det er viktig med godt feste og mothold for alt. Generelt opplevde jeg bra service fra Engbo. Redigert 7.Januar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ole-tresnekke24 Svart 7.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2005 Takk for gode råd! Her er et bilde av 'vidunderet' (hvis jeg som ny bruker forstår IT-løsningen rett): https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1056/Engbo_MIDI_200.jpg Er enig i at mothold må være viktig, kanskje spesielt i et treskrog..... Fjernkontroll skjønner jeg at må være et 'must' Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Januar.2005 Del på Facebook Svart 7.Januar.2005 (redigert) Takk for gode råd! Her er et bilde av 'vidunderet' (hvis jeg som ny bruker forstår IT-løsningen rett): https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1056/Engbo_MIDI_200.jpg Er enig i at mothold må være viktig, kanskje spesielt i et treskrog..... Fjernkontroll skjønner jeg at må være et 'must' Sjekk om ankervinsjen er sterk nok til båten din. Jeg kjenner ikke midi serien til Engbo - men tenk på at vinsjen skal trekke opp ankeret - og trekke båten utover samtidig. Det gjør også at mothold er veldig viktig. Fjernkontroll er viktig om du vil kunne ha fleksibilitet ved bruk av vinsjen. Et praktisk eksempel: Tenk deg at du legger til i en fin bukt med baugen mot fjellet - hele familien griller og bader på fjellet. For å komme i land og ombord i båten må dreggtauet kanskje være litt slakkere enn skipperen egentlig har lyst til, for det kan jo komme en Scand 29 med STOR hekkbølge forbi som gjør at båten slår i fjellet. Har du ankervinsj med fjernkontroll kan du gå land med litt slakt dreggtau - så strammer du dreggtauet når du kommer i land med fjernkontrollen. SKal du ombord i båten igjen slakker du tauet med fjernkontrollen før du begynner å trekke båten inn. Redigert 7.Januar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.