kjetillunde Startet 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Startet 12.Februar.2012 Jeg vil merke av fiskeplasser på GPS når jeg er ute i jolla, så jeg kikket litt på en håndholdt Garmin Oregon 450. Så sjekket jeg ut ulike smarttelefoner med innebygget GPS, f.eks Samsung Galaxy 2. Fungerer det bra å bruke Navionics app? Er GPS`en i smarttelefoner bra eller bør jeg kjøpe en egen GPS som Oregon? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 Skal du bare merke av plasser som du skriver kan du godt bruke telefonen, den har du heller ikke glemt hjemme. Ha gjerne en vanntett lomme og mulighet for lading. Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 Har til gode å høre eller lese et argument som fastslår at en dedikert gps er bedre enn en en telefon/pad/pc med f.eks kartplotterfunksjon. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
BAN Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Telefonen er ubrukbar til navigasjon fordi mottakeren er dårlig. Til bruk som kart og ta posisjoner er den helt grei. Savner et brukbart kart til å markere posisjoner på fjellet. Der ville jo en telefon være overlegen siden man aldri husker på å ta med en GPS... Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Har til gode å høre eller lese et argument som fastslår at en dedikert gps er bedre enn en en telefon/pad/pc med f.eks kartplotterfunksjon. Det kommer helt an på bruken. Personlig ville jeg ikke basert meg på en vanlig forbruker- eller kontorlaptop til seriøs navigasjon. Det er stor forskjell på "automotive" elektronikk og elektronikk til hjemme- og kontorbruk, bla med tanke på hva det skal tåle av støt, vibrasjoner og temperatursvingninger. Til kystbruk er det sikkert helt greit, men ikke noe jeg ville basert meg på til havseilas. Da ville jeg ihvertfall hatt en pålitelig, håndholdt GPS som back-up. Men,bevares, for å finne tilbake til fiskeplassene funker det jo helt greit med en smarttelefon. Motorola Defy er rimelig vanntett (IP67) og burde være et bra valg. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Sofaseileren Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Er du plaget av at mobilen lukter fisk etter fisketuren, bør du velge en Samsung Galaxy Xcover. Den kan du putte i oppvaskmaskinen mens du sløyer fisken... Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Smarttelefon og båtbruk går ikke alltid likegodt overens. Jeg har drept min HTC Desire pga fuktighet et halvt år siden og en venn klarte å ødelegge sin Samsung Galaxy II når vi var ut på båttur i går. Det er greit å bruke telefonen inne - men våte jakkelommer og dryppende handsker er ikke det som vanlige telefoner tåler så godt. Bruk som anbefalt vanntett mobil da. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Bitteliten Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Sikkerhetsmessig kan jeg ikke tenke meg å ha smart telefon som eneste GPS ombord. Som en 3. backup ser jeg for meg at jeg kan ha en IPAD - men da i lukket båt. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Jeg er i tvivl om kvaliteten af positionsbestemmelsen er lige så god i en smartphone som i en dedikeret GPS. Er der nogen, der ved dette? Fx også om Iphone eller andre fx bruger korrektioner fra WAAS/EGNOS? Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 (redigert) Presisjonen uten WAAS/EGNOS er ~ 15 meter i dag. Er vel godt nok for å finne tilbake til fiskeplassen Uansett så er ikke EGNOS avhengig av egen mottakerenhet, signalet sendes på en av de allerede tilgjengelige kanalene hos mottakeren. Det er kun snakk om å implementere litt programkode for å få det til. Redigert 13.Februar.2012 av Smurph (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Mulligan Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 om Iphone eller andre fx bruger korrektioner fra WAAS/EGNOS? iPhone og iPad bruker ikke EGNOSS. De som har bruk for høy prsisjon bruker eksterne mottagere. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 13.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Så det smarteste i mitt tilfelle er å kjøpe en smartphone som er vanntett? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Dette er jo ett spørsmål om penger også regner jeg med, skal du ha ny telefon kan du gjerne kjøpe en vanntett telefon hvis du er mye i åpen båt, forsåvidt uavhengig om den brukes som gps. Skal du ikke ha ny telefon kan du vurdere en gps, er det kun for å navigere langs fjæresteinene og merke en fiskeplass kan du vel også få billig brukt. Selv hadde jeg ikke kjøpt enda en gps for dette, men det kommer jo selvsagt ann på bruken. Går du mye i fjellet kan du kanskje vurdere noe som virker der også. Min påstand er iallefall at en smarttelefon klarer jobben du beskrev. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 13.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Jeg skjønner... Fungerer det å bruke Navionics på smartphone? (Samsung Galaxy 2) Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Jeg skjønner... Fungerer det å bruke Navionics på smartphone? (Samsung Galaxy 2) Ja jeg syns det fungerer bra for sitt formål. Jeg hadde Navionics på HTC Desire og bruker den nå på Galaxy Note og den virker bra. Men det er ikke en "voksen plotter". Du ser hvor du er på Navionics Sjøkart og den har en nokså enkelt track og routefunksjonalitet. Du kan laster inn vindpiler for de neste dagene og du ser tidevannsinfo og lignende. Helt greit - men jeg har det bare som backup til Navigasjons-PCen min. Ingen AIS funksjonalitet og avansert routeplanlegging blir et mareritt. Ha gjerne en GPS-Dashbord app i tillegg til Navionics som tar seg av hastighet, heading, bearing osv. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
MajorAndy Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 (redigert) Uansett så er ikke EGNOS avhengig av egen mottakerenhet, signalet sendes på en av de allerede tilgjengelige kanalene hos mottakeren. Det er kun snakk om å implementere litt programkode for å få det til. Hmm...er det ikke sådan, at EGNOS-korrektionerne sendes fra en (eller flere) satellitter OG at der også er signaler fra en serie af basestationer på jorden - som det var med DGPS? En Google søgning viser i øvrigt, at iphones m.fl tilsyneladende ikke bruger korrektioner fra WAAS/EGNOS men at det skulle være muligt at sende korrektionerne (fra basestationerne?)ud via mobilnettet. Uanset, så trænger man jo ikke den store præcision for at genfinde fiskesteder. Helt enig i det. Men nu hvor vi har en lidt mere teknisk diskussion i gang, så... Redigert 14.Februar.2012 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Uanset, så trænger man jo ikke den store præcision for at genfinde fiskesteder. Helt enig i det. Men nu hvor vi har en lidt mere teknisk diskussion i gang, så... Det er rart med det..... Et enkelt spørsmål om å finne igjen fiskeplasser blir fort til både egnos og waas! Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 DGPS er vel et system av landbaserte stasjoner som sender ut et korreksjonssignal direkte til mottakeren WAAS (USA) og EGNOS (Europa) er basert på basestasjoner som analyserer avviket på GPS-signalet fra satellittene. Slike avvik kan bla skyldes solaktivitet og atmosfæriske forstyrrelser. Et korreksjonssignal sendes så tilbake til satellitter i geostasjonær bane, og blir derfra videreformidlet til GPS-mottakeren. Begrensningen er at, siden det kun er geostasjonære satellitter som videreformidler korreksjonen fra EGNOS stasjonene så kan det være problematisk å motta signalet i urbane områder, i skog, fjellområder og andre steder hvor det ikke er fri sikt til geostasjonære satellitter, som ligger i en bane over ekvator. EGNOS gir en nøyaktighet som er bedre enn 1,5 meter, uten EGNOS er nøyaktigheten normalt rundt 15 meter. For de fleste av oss, som ikke skal posisjonere en boreplatform eller stikke ut en tomt, holder det vel som regel med 15 meters nøyaktighet... Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
bliss X Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Til den bruken som trådstarter beskriver bruker jeg en slik: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32969273 Den tåler det meste og jeg ville aldri byttet den ut med en telefondings hvis jeg skulle ut å fiske Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 15.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 Bliss X har svaret, for sikkerheten. Skal du bruke en telefon, smartphone eller ?pad til navigasjon, så bør det være av enkle bekvemmelighets hensyn, der du greier deg like godt uten. Skal du derimot bruke den til aktiv posisjonering og navigasjon, vill jeg ALDRI tatt sjansen på å bruke annet enn dedikert apparatur til dette. Garmin 12 XL er et meget godt eksempel. Den er steingammel, men fungerer like godt. Joda, noen har nok stoppet etter at tidens tann har gnagd på den, men påstår likevel at forbrukerelektronikk ikke på langt nær har samme kvalitet, holdbarhet og driftssikkerhet som dedikert utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 15.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 Les første innlegget før man svarer, man skal merke noen fiskeplasser, ikke på jordomseiling... Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 15.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 Det er riktig som Frøken Fryd sier her, jeg skal i første omgang bare merke av fiskeplasser fra jolla... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.