Jump to content

GPS eller Smarttelefon?

kjetillunde

Recommended Posts

Har til gode å høre eller lese et argument som fastslår at en dedikert gps er bedre enn en en telefon/pad/pc med f.eks kartplotterfunksjon.

Det kommer helt an på bruken. Personlig ville jeg ikke basert meg på en vanlig forbruker- eller kontorlaptop til seriøs navigasjon. Det er stor forskjell på "automotive" elektronikk og elektronikk til hjemme- og kontorbruk, bla med tanke på hva det skal tåle av støt, vibrasjoner og temperatursvingninger.

Til kystbruk er det sikkert helt greit, men ikke noe jeg ville basert meg på til havseilas. Da ville jeg ihvertfall hatt en pålitelig, håndholdt GPS som back-up.

Men,bevares, for å finne tilbake til fiskeplassene funker det jo helt greit med en smarttelefon. Motorola Defy er rimelig vanntett (IP67) og burde være et bra valg.

Bundin er bátleysur maður

Smarttelefon og båtbruk går ikke alltid likegodt overens. Jeg har drept min HTC Desire pga fuktighet et halvt år siden og en venn klarte å ødelegge sin Samsung Galaxy II når vi var ut på båttur i går. Det er greit å bruke telefonen inne - men våte jakkelommer og dryppende handsker er ikke det som vanlige telefoner tåler så godt. Bruk som anbefalt vanntett mobil da.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Presisjonen uten WAAS/EGNOS er ~ 15 meter i dag. Er vel godt nok for å finne tilbake til fiskeplassen :smiley:

Uansett så er ikke EGNOS avhengig av egen mottakerenhet, signalet sendes på en av de allerede tilgjengelige kanalene hos mottakeren. Det er kun snakk om å implementere litt programkode for å få det til.

Redigert av Smurph (see edit history)

Dette er jo ett spørsmål om penger også regner jeg med, skal du ha ny telefon kan du gjerne kjøpe en vanntett telefon hvis du er mye i åpen båt, forsåvidt uavhengig om den brukes som gps. Skal du ikke ha ny telefon kan du vurdere en gps, er det kun for å navigere langs fjæresteinene og merke en fiskeplass kan du vel også få billig brukt.

Selv hadde jeg ikke kjøpt enda en gps for dette, men det kommer jo selvsagt ann på bruken. Går du mye i fjellet kan du kanskje vurdere noe som virker der også.

Min påstand er iallefall at en smarttelefon klarer jobben du beskrev.

Jeg skjønner... Fungerer det å bruke Navionics på smartphone? (Samsung Galaxy 2)

Ja jeg syns det fungerer bra for sitt formål. Jeg hadde Navionics på HTC Desire og bruker den nå på Galaxy Note og den virker bra. Men det er ikke en "voksen plotter". Du ser hvor du er på Navionics Sjøkart og den har en nokså enkelt track og routefunksjonalitet. Du kan laster inn vindpiler for de neste dagene og du ser tidevannsinfo og lignende. Helt greit - men jeg har det bare som backup til Navigasjons-PCen min. Ingen AIS funksjonalitet og avansert routeplanlegging blir et mareritt. Ha gjerne en GPS-Dashbord app i tillegg til Navionics som tar seg av hastighet, heading, bearing osv.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Uansett så er ikke EGNOS avhengig av egen mottakerenhet, signalet sendes på en av de allerede tilgjengelige kanalene hos mottakeren. Det er kun snakk om å implementere litt programkode for å få det til.

Hmm...er det ikke sådan, at EGNOS-korrektionerne sendes fra en (eller flere) satellitter OG at der også er signaler fra en serie af basestationer på jorden - som det var med DGPS?

En Google søgning viser i øvrigt, at iphones m.fl tilsyneladende ikke bruger korrektioner fra WAAS/EGNOS men at det skulle være muligt at sende korrektionerne (fra basestationerne?)ud via mobilnettet.

Uanset, så trænger man jo ikke den store præcision for at genfinde fiskesteder. Helt enig i det. Men nu hvor vi har en lidt mere teknisk diskussion i gang, så... :smiley:

Redigert av MajorAndy (see edit history)

DGPS er vel et system av landbaserte stasjoner som sender ut et korreksjonssignal direkte til mottakeren

WAAS (USA) og EGNOS (Europa) er basert på basestasjoner som analyserer avviket på GPS-signalet fra satellittene. Slike avvik kan bla skyldes solaktivitet og atmosfæriske forstyrrelser.

Et korreksjonssignal sendes så tilbake til satellitter i geostasjonær bane, og blir derfra videreformidlet til GPS-mottakeren. Begrensningen er at, siden det kun er geostasjonære satellitter som videreformidler korreksjonen fra EGNOS stasjonene så kan det være problematisk å motta signalet i urbane områder, i skog, fjellområder og andre steder hvor det ikke er fri sikt til geostasjonære satellitter, som ligger i en bane over ekvator.

EGNOS gir en nøyaktighet som er bedre enn 1,5 meter, uten EGNOS er nøyaktigheten normalt rundt 15 meter. For de fleste av oss, som ikke skal posisjonere en boreplatform eller stikke ut en tomt, holder det vel som regel med 15 meters nøyaktighet...:wink:

Bliss X har svaret, for sikkerheten.

Skal du bruke en telefon, smartphone eller ?pad til navigasjon, så bør det være av enkle bekvemmelighets hensyn, der du greier deg like godt uten.

Skal du derimot bruke den til aktiv posisjonering og navigasjon, vill jeg ALDRI tatt sjansen på å bruke annet enn dedikert apparatur til dette. Garmin 12 XL er et meget godt eksempel. Den er steingammel, men fungerer like godt. Joda, noen har nok stoppet etter at tidens tann har gnagd på den, men påstår likevel at forbrukerelektronikk ikke på langt nær har samme kvalitet, holdbarhet og driftssikkerhet som dedikert utstyr.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...