Jump to content

Lekkasje i hylse, hvordan tette? MD21B m/fast aksling

Ronald

Recommended Posts

Etter 31 år har det oppstått lekkasje i hylsa på min Polar 29. Lekkasjen lar seg stoppe ved å trekke til fettpressa, men oppstår relativt raskt igjen, vriker som fettet forsvinner "ut" i bakkant et sted. Lekkasjen på det verste er drypp omtrent hvet sekund, og det å trekke til hele tiden gidder jeg ikke. Så her må noe gjøres.

Akslingen står på en MS3-gearkasse og er original fra fabrikken i 1981. Antar det også er originalt fra VP.

Jeg legger ved et bilde av akslingen og overgang til hyslerør innvendig. Dessverre litt uskarp, men det bør være greit å kjenne seg igjen for de som har vært borte i dette tidligere. Så da er spørsmålet om noen av dere har vært det? Jeg ønsker rett og slett en enkel oppskrift på hvordan jeg tetter dette selv...

- Hva er feil / hva trengs av deler?

- Gjøres det mens båten er på land?

- Må aksling trekkes ut? I så fall, langt? Må roret av?

- osv....

Noen der ute som kan dette? Og som evt kan berolige meg med at dette er relativt kurant å fikse?

imag0054.jpg

Redigert av Ronald (see edit history)

-jeg har en misstanke som at noen her med peiling på slikt kommer til å svare at du faktisk bruker for mye greas og at om det er brukt for mye over tid må du kanskje av med aksling for å bort overflødig greas og pakke om.

-jeg venter spent i påvente av et kyndig svar om dette siden det er "fare" for at jeg snart blir eier av båt med samme systemet.

Det er ikke greasen som skal tette, men pakningene! Slik du holder på nå fyller du bare opp hylsa med grease, med dårlig kjøling og varmgang som følge. Det du skal gjøre er følgende: Løs låsemutteren til venstre for greaseslangen, stram til glanden helt til venstre en kvart til en halv tørn, og stram låsemutteren. Det skal dryppe 4-5 drypp i minuttet under gang fra tetningen, gjør det ikke det så er den for stram og tetningsringene kan brenne seg. Prøv deg frem til det drypper "akkurat passe", så er du berget noen år til.

I verste fall må du til å skifte tetninger, men prøv med å stramme først..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ok, takk - jeg skal ikke avvise at jeg kan ha presset på for hardt, men i så fall har det gått bra i over 20 av de 31 årene båten har eksistert ;-) Det er liten motstand ved bruk fettkoppen nå, men det betyr altså ikke nødvendigvis at tetningene er ødelagt av den grunn...om jeg skjønner det riktig...?

Men hvis det nå er sånn at jeg må bytte tetninger likevel, er det en stor operasjon? Og kan det gjøres med båten på vannet? (Det er en del styr og kostnader knyttet til å få båten på land midt i sesongen der den ligger nå, derfor vil jeg helst ha dette på stell før sesongstart.)

Dessuten - du (index) sier at hylsa kan være full av fett med dårlig kjøling og varmgang som følge. Hvis så er tilfellet - bør jeg sjekke for dette og evt få den "renset"?

PS! Jeg antar at det du kaller "glanden" da er den mutteren som ligger helt lengst til venstre, siste før blank aksel vises?

Bortkastet arbeid etter mitt syn. En fettsmurt pakkboks med talgpakninger er god som gull den, med litt vedlikehold. Glanden er den ytterste mutteren ja, denne skrues innover for å stramme pakningen etter at låsemutteren er løsnet. Angående fett i hylserøret så kan det være at det er så mye at akslingen må ut for rengjøring, men det kan være det går bra også. Husk bare å smøre lite for fremtiden, en kvart tørn en gang i måneden eller så holder mer enn godt nok.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

-jeg har en misstanke som at noen her med peiling på slikt kommer til å svare at du faktisk bruker for mye greas og at om det er brukt for mye over tid må du kanskje av med aksling for å bort overflødig greas og pakke om.

Tror ikke det er nødvendig her.

Hei,det beste er å bytte til feks.en oljesmørt pakboks fra Sleipner.Da blir det helt tett.

Båten må i så fall på land og roret må av (enkelt)og aksling trekkes utslik att du får av den gamle og på med nytt.Rens hylserøret samtidig.

Da risikerer du nok at du må skifte aksel også. En slik oljesmurt pakkboks er sikkert bra, men det er en relativt stor jobb den gang den må byttes.

Jeg ville først følge rådene om å etterstramme talgpakningen. Det er noe som hører til normalt enkelt vedlikehold og bør gjøres et par ganger i sesongen. Men vær forsiktig, stram ikke så mye at du får varmgang. Dersom det ikke blir tett nok da er neste steg å skifte talgpakningen. Det er ganske enkelt, men båten bør være på land. Dersom det er store slittasjeskader på akselen, må den skiftes. Men slike pakkbokser med talgpakning tåler ganske mye slittasjemerker på akselen, i motsetning til akselteninger med leppepakning.

Dersom du av en eller annen grunn måtte finne på å ta ut akselen, bør du sjekke og om nødvendig bytte stevnlageret med det samme.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

men i så fall har det gått bra i over 20 av de 31 årene båten har eksistert

Det minner meg om den gang jeg jobbet i NRK sin serviceavdeling og hadde kveldsvakt. En frustrert eldre dame ringte inn og forlangte at vi måtte få TV-sendingen igang igjen, skjermen hennes var plutselig blitt helt svart. Jeg forklarte at sendingen gikk som normalt, men kanskje det kunne være noe med hennes TV? Da ble hun rasende, for hennes TV hadde fungert feilfritt i 20 år, så den kunne det i hvert fall ikke være noe problem med.

Men fra spøk til revolver. Ting slites og eldes i løpet av så mange år. Så når du først er i gang, burde du sjekke gummihylsen mellom pakkboks og hylserør. Se bildet under hentet fra en link litt lenger oppe i tråden. Ryker den, kommer det myyyye vann inn i båten.

hose.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hallaron: Takk, det var en flott beskrivelse, den skal jeg ta med meg videre.

Alle: Nå som båten er på land - er det uproblematisk å løsne ytterste mutter helt (det som index kalte "glanden") og foreta en visuell inspeksjon av pakningen? Ser den ok ut, så bare skrur jeg sammen igjen og strammer (sånn passse godt) til. Og hvis ikke, så tar jeg og bytter talgpakning (og kanskje drar ut aksel) nå som den står på land. Er det en god strategi, eller vil en slik "total åpning" alltid måtte medføre at pakning må byttes?

...du vet jo ikke når det ble gjort sist? ...

Vel, antakelig... Jeg kjøpte båten i 1991 (det er en 1981-modell), og har en viss historikk også fra før min tid. Er nok ganske sikker på at denne pakningen aldri har vært byttet. Ei heller har "glanden" noen gang vært etterstrammet på de siste (snart) 21 år.

Slangebiten har jeg nok sett og kjent på med jevne mellomrom, men jeg skal ta en ekstra god sjekk av denne til våren.

Gaffatape i noen lag rundt slangen har ikke noe problem med vanntrykket utenifra. Gaffatape er et must i verktøykassa og på tur. På siste kanotur i Thailand brukte vi gaffatape, teak og bambus for å lage nye padleårer. Holdt hele veien hjem uten problemer. https://baatplassen.no/i/topic/84530-med-kano-paa-khok-river-i-thailand/

Har ofte brukt gaffatape for midlertidige løsninger, for eksempel ved små lekkasjer langs vinduslister. Etter en stund er den veldig vanskelig å fjerne. Bare Aceton tar limrestene.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hei,det beste er å bytte til feks.en oljesmørt pakboks fra Sleipner.Da blir det helt tett.

Never change a winning team! Denne Pakkboksen har jo fungert i mange, mange år, noe den helt sikkert fortsatt vil gjøre med litt forsiktig etterstramming og evt. ny pakning :yesnod:

Tror ikke jeg ville montert en oljesmurt Sleipnerpakkboks på en aksel som har slitespor fra forrige årtusen etter en talgpakning, det må være å be om lekkasjer. Da tipper jeg akselen må byttes også. En kollega av meg fikk etter anbefalinger byttet ut sin gamle pakkboks med talgringer med en oljesmurt fra Sleipner. Det ble ikke tett. Hvorfor lage seg problemer?

Gaffateip på en slange fylt med grease sitter ikke mange minuttene. Like godt egentlig, den har uansett ikke styrke til å motstå vanntrykket utefra...

Hvor stort vanntrykk er det på denne slangen da, 0,3m vannsøyle? Tror nok noen runder med gaffatape hadde tålt dette.

Gaffateip tåler det meste, aldri underfurder den altså.. men det spørs hvor du kjøper den, hvilke kvalitet etc. Har kjøpt gaffateip som holdt igjen mer enn eg hadde trodd sjøl. og andre typer som da er bedre og bruke vanlig gjennomsiktig teip.. Men om du hadde tørket vekk litt oljer og greier, så sult rundt noen ganger med gaffateip så funker det FETT!!

eg hadde hull i båten min i fjor under, teipa over med litt gaffateip, det holdte i bølger og når den lå i ro i to dager før eg fikk den opp av vannet ! :)

Gaffateip tåler det meste, aldri underfurder den altså.. men det spørs hvor du kjøper den, hvilke kvalitet etc. Har kjøpt gaffateip som holdt igjen mer enn eg hadde trodd sjøl. og andre typer som da er bedre og bruke vanlig gjennomsiktig teip.. Men om du hadde tørket vekk litt oljer og greier, så sult rundt noen ganger med gaffateip så funker det FETT!!

eg hadde hull i båten min i fjor under, teipa over med litt gaffateip, det holdte i bølger og når den lå i ro i to dager før eg fikk den opp av vannet ! :)

Er det noen som vet om godt gammeldags tjærebånd fremdeles produseres og selges? Det er en slik litt klissete (på begge sider) tape bygget på tekstilvev. Den holdt det meste. Jeg husker en gang at den tjukke slangen fra radiatoren inn til motoren på en gammel bil jeg hadde sprakk slik at vannspruten sto. Det ble midlertidig reparert med å surre tjærebånd rundt slangen. Planen var å kjøpe ny slange da jeg kom hjem, men reparasjonen holdt så godt at jeg lot tapen sitte. Og der satt den da jeg solgte bilen nesten to år senere.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...