Hafrsfjord Startet 13.Februar.2012 Del på Facebook Startet 13.Februar.2012 (redigert) I 2008 sluttet hornet på snekka mi å virke. Åpnet det og hele membranen var rustet i filler. 14.juli-08 kjøpte jeg samme type hos Maritim http://www.maritim.no/horn-memb-forkrommet Dette fungerte "helt til" september-09. Da jeg åpnet dette hornet var også det fullt av rust . 27. september - 09 tok jeg turen til Jama Marina og kjøpte ett liknende membranhorn, men av annet merke. Nå har også det "tatt kvelden" Det er begrenset med festemuligheter for dette hornet da jeg bare har en liten brakett til feste både for lanterne og horn. Noen som har ett godt forslag til ett horn som er vanntett(?)/ikke ruster innvendig, og som ikke trenger allverdens plass for montering? Redigert 13.Februar.2012 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 13.Februar.2012 Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 (redigert) Jeg kjøpte dette hos biltema for 2 år siden. Båten min ligger i molo med bauen mot moloen: Og båthornet er montert på dekk, med ''trompetåpningen'' fremover. Ved litt vind og bølger står ofte sjøspruten rett over moloen, og spruter rett inn i båthornet, har ikke hatt noe problemer med hornet, og det er fritt for rust. (beklager dårlig bilde) Men ser du trenger ett horn som ikke tar så mye plass, noe dette gjør. Tror iallefall det skal litt til å få det festet på samme plass som ditt nåværende horn henger Redigert 13.Februar.2012 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Hafrsfjord Svart 13.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 Har du festet hornet på selve kabin-taket? Ikke særlig lysten på gjennomgående skruer,det kan vel medføre lekkasje? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 13.Februar.2012 Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 er skrudd rett i taket ja. En klatt Tec-7 eller lignende i hullet og på skruene så skal du ikke få lekkasje. jeg har ikke noe lekkasjer iallefall! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Hafrsfjord Svart 13.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 Hmmm... ja jeg må iallefall vurdere en "annen patent" enn det som er der i dag. Kan det være mulig å montere delvis loddrett på vindskjermen f.eks? Tror jeg må måle høyden på den for å se om det er en mulighet. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 13.Februar.2012 Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 Ser at Maritim har ett kompakthorn i rustfritt,kan det være noe? Kikket i katalogen nettopp Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 13.Februar.2012 Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 Så vidt jeg husker fra ''montering brosjyren'' så sto det at det helst skulle monteres loddrett (med trompetåpningen ned). Så det går nok Så lenge eventuelt vann får rent utav hornet tror jeg du kan montere det akkurat slik du vil Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Hafrsfjord Svart 13.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 (redigert) Bastard.. Ja jeg har sett det, men er ikke det ett liknende membranhorn jeg har hatt tidliger? Det er ikke selve "kassen" som ruster, men membranen inni Redigert 13.Februar.2012 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 13.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 Så vidt jeg husker fra ''montering brosjyren'' så sto det at det helst skulle monteres loddrett (med trompetåpningen ned)............https://baatplassen.no/i/public/style_emoticons/default/yesnod.gif[/img] Spørsmålet er om vindskjermen er 40cm høy + litt til. Det bør vel helst være litt avstand mellom trompeten og kabintaket også. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 13.Februar.2012 Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 Litt klaring bør det jo være.. Hornet er 40cm langt (400mm) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
M/S Bastard Svart 13.Februar.2012 Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 (redigert) Innmaten som er problemet ja, det så jeg nå, når jeg leste en gang til Hva med kompressorhorn, det har du jo plass til over lanterna, hvis du borer ett hull i den plane flaten over lanterna. Jeg monterte kompressorhorn, egentlig beregnet for bil, men handlet i båtsjappe. Selve hornet er i plast, men ser ut som forkormmet metall. Dette har sittet på båten i over 3 år nå, og båten ligger ute hele året uten tildekning. Her montert i hardtopp Ps. kjøpte dette på marineshop, hvor de også har andre typer horn Redigert 13.Februar.2012 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 13.Februar.2012 Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 Hva bruker man hornet til. Har aldri hørt noen fløyte på sjøen noengang Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 13.Februar.2012 Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 Horn bruker man til å hilse på andre, få oppmerksomhet fra andre (S.O.S f.eks), varsle eventuelle båter i tykk tåke om at ''her er jeg'' osv... Båthorn er greit å ha, og jeg vil anse båthorn som ett viktig utstyr i en båt! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Bearded Beast Svart 13.Februar.2012 Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 Skal godt gjøres at andre båter hører et slikt pinglehorn tross alt. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 13.Februar.2012 Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 Pinglehorn? 120 db er mer en god nok lyd Tror heller det er du som må vaske ørene dine Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Trude III Svart 13.Februar.2012 Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 Jeg har ofte tenkt å montere et fast horn på min båt men synes disse standard båthornene som selges overalt er pinglete (helt enig!). Når man hører et vogntog som bruker hornet da tenker jeg at det der skulle jeg gjerne hatt på båten Er det noen av forumistene som har installert noe som virkelig får renset ørene ? Tips mottas med takk. Hilsen Trude III Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Hafrsfjord Svart 13.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 Innmaten som er problemet ja, det så jeg nå, når jeg leste en gang til Hva med kompressorhorn, det har du jo plass til over lanterna, hvis du borer ett hull i den plane flaten over lanterna. ............... Den topplata er ikke særlig tykk, så jeg tror ikke den tåler vibrasjonen fra ett 40 cm langt horn. Jeg får se om jeg kan finne noen braketter/fester på Maritim som jeg kan tilpasse Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 13.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 ............ Er det noen av forumistene som har installert noe som virkelig får renset ørene ? Tips mottas med takk. Hilsen Trude III Kanskje noe slikt: http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10512163;c:100355 Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 13.Februar.2012 Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 (redigert) Rense ørene ja, tja kansje det. Nei et sånt horn er nok fint det altså for å hilse på kjente elr i havna elns. Men ute på sjøen med motoren i gang og man sitter inne i båten så hører man rett og slett ikkje et sånt horn da det er altfor lav effekt. Du måler sikkert 120db som du sier 0.5 meter rett foran men lyden bærer ikkje godt nok og er for retningsbestemt til å ha noe praktisk nytte utover vilkårlig bruk i umiddelbar nærhet i skjærgåden som nevnt. Så det sikkerhetsmessige aspektet nevnt med tåke osv er det tilnærmet verdiløst. Har horn sjøl eg altså av type kompressor, som skriker ut høyt og skingrende- misforstå meg ikkje. valgte det fordi det er av plast og sjølve kompressoren er innahus samt det har en låte som tiltaler meg Redigert 13.Februar.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 13.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 (redigert) Kan vel ikke si at jeg har spesiellt bruk for ett horn, men siden det står i sjøveisreglene at jeg skal kunne "lage lyd" så kan det vel være like greit å ha ett horn, som noe annet som lager lyd? Regel 33. Utstyr for lydsignaler a) Et fartøy på 12 meters lengde eller mer skal være utstyrt med en fløyte og en klokke. Et fartøy på 100 meters lengde eller mer skal dessuten være utstyrt med en gongong hvis klang eller tone ikke kan forveksles med klokkens. Fløyten, klokken og gongongen skal være i samsvar med spesifikasjonene i vedlegg III til disse reglene. Klokken, gongongen eller begge kan erstattes av annet utstyr som har samme respektive lydkarakteristikk, dog skal det alltid være mulig å gi de foreskrevne signaler manuelt. b) Et fartøy på mindre enn 12 meters lengde er ikke pliktig til å føre de lydsignalapparatene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel, men hvis det ikke gjør det, skal det være utstyrt med noe annet som kan gi et kraftig lydsignal. Redigert 13.Februar.2012 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 13.Februar.2012 Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 Men ute på sjøen med motoren i gang og man sitter inne i båten så hører man rett og slett ikkje et sånt horn da det er altfor lav effekt. Du måler sikkert 120db som du sier 0.5 meter rett foran men lyden bærer ikkje godt nok og er for retningsbestemt til å ha noe praktisk nytte utover vilkårlig bruk i umiddelbar nærhet i skjærgåden som nevnt. Så det sikkerhetsmessige aspektet nevnt med tåke osv er det tilnærmet verdiløst. Merkelig, då har vi 2 forskjellige meninger Plutonium Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
M/S Bastard Svart 13.Februar.2012 Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 Er det noen av forumistene som har installert noe som virkelig får renset ørene ? Hilsen Trude III Om det renser ørene vet jeg ikke , men mitt låter sånn Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 13.Februar.2012 Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 det er vell ca 100-120db horn? Lyden taper seg jo litt når man spiller den opp, så er vanskelig å si, men man bør klare å høre en slik lyd fra god avstand Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Bearded Beast Svart 13.Februar.2012 Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 (redigert) Her er mitt Nei det er det sjølvsagt ikkje. Men det kan anbefales Redigert 13.Februar.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 13.Februar.2012 Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 det er vell ca 100-120db horn? Lyden taper seg jo litt når man spiller den opp, så er vanskelig å si, men man bør klare å høre en slik lyd fra god avstand Skal se om jeg kan få til en test i løpet av våren. Hvis jeg holder en avstand på 2-300 meter til land hvor en står og filmer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.